Artiklar från 2008 – till idag
Forført af balletten är just titeln på Erik Aschengreens senaste bok – en mycket personlig bok om mer än 60 år med baletten som följeslagare, glädjeämne och grund för den dagliga försörjningen.
I boken berättar Erik Aschengreen om sina möten med danshistoriens klassiker, det vill säga dem han själv tyckt om att se gång efter gång i skiftande uppsättningar och under föränderliga tider. Ett trettiotal verk skildras ingående och, i en epilog, berörs andra verk som också kan räknas till klassikerna men inte fått plats bland favoriterna eller inte hunnit bli riktiga klassiker ännu.
Erik Aschengreen. Fotograf Cristian Hillbom
Med trettio års erfarenhet som danskritiker i ledande Köpenhamnstidningar, som föreläsare och docent vid Köpenhamns Universitet och – efter kritikerkarriären – som rådgivare och medarbetare till unga koreografer och balettchefer har Erik Aschengreen ett gediget och väl underbyggt kunnande att ösa ur, men framför allt en allt genomlysande kärlek till danskonsten, som gör boken levande, lättläst och inspirerande till nya dansupplevelser.
Läs här Dansportalens intervju med Erik Aschengreen 2010
Har man dessutom som undertecknad, levt under samma tidsepok och sett de flesta av de föreställningar som omnämns, uppväcks mängder av minnen och känslor från alla teaterkvällar i terpsichores tecken.
Christina Michanek och Mads Blangstrup i Sylfiden. Fotograf David Amzallag
Vad är en klassiker?
Jag citerar Erik Aschengreen: "Klassiker är verk vi återvänder till igen och igen. De har en berättelse vi gärna vill återuppleva, bland annat för att den får nytt ljus och nya accenter i takt med att vi blir äldre. När det gäller klassikerna inom balettens värld ger de därutöver nytt liv till en balett när nya dansare dyker upp i rollerna, eller iscensättare tar livtag på den traditionella uppfattningen."
Till klassikerna hör givetvis August Bournonvilles Sylfiden, som inleder paraden som omfattar så väl internationella som danska mästerverk och minsann ett svenskt: Birgit Cullbergs Fröken Julie. De baletter han älskar mest är de som berör oss med sin inblick i människors känslor och tankevärld. De som kan ge oss perspektiv på våra egna liv och samhället runt omkring, om det så är verk som tillkommit 1836 eller 1978.
Berättelserna i boken utgår ifrån de föreställningar han sett, främst på Det Kongelige Teater men även vid gästspel av utländska ensembler och på hans egna resor och i Paris, som blivit hans andra hemstad. Här finns allt – från hans första teaterbesök som ung pojke till dags dato. Han har sett dem alla i rent traditionella uppsättningar eller tolkade av nyskapare som till exempel John Neumeier eller Mats Ek.
John Neumeiers Kameliadamen tillhör favoriterna. Här Agnès Letestu och Stéphane Bullion i Parisoperans uppsättning, som finns tillgänglig på DVD. Foto Opus Arte.
Erik Aschengreen har följt den Kongelige Ballett sedan slutet av 1940-talet och under en rad balettchefer, från Harald Lander till dagens Nikolaj Hübbe. Vi får också möta den långa raden av förnäma dansare som trätt scenen vid Kongens Nytorv – från 40-talets Margot Lander och Børge Ralov till dagens Gudrun Bojesen och Alban Lendorf – liksom några av de internationella storheter som bidragit till dessa klassikers överlevnad och i vissa fall pånyttfödelse. Att nämna alla namn skulle fylla en egen bok.
Erik Aschengreen skriver avslutningsvis: "När man har tillbragt tusentals kvällar i sitt liv på balett- och dansföreställningar är det naturligt att fråga sig: vad hade jag där att göra? Den här boken ger några av svaren. Det handlar om den rena glädjen av att se dansare i rörelse. Men det handlar också om att träda in i en annan värld. Utvidga erfarenheter och känslor. Bli klokare och uppleva aspekter på tillvaron, jag annars knappast skulle ha känt till. Det handlar om djupgående upplevelser, men det har också – som John Neumeier visar – handlat om att skapa ordning, där det annars kunde uppstått kaos."
Jerome Robbins Dances at a Gathering med Josie Thomas och Alban Lendorf. Fotograf David Amzallafh
Boken, som är utgiven av Gyldendal i Köpenhamn, är på danska och man kan väl knappast hoppas på en svensk översättning, men den ger en god inblick i baletthistorien under andra hälften av nittonhundratalet. Den utgör en värdefull betraktelse över en urgammal konstart som har mycket att ge oss även idag.
Anders Jörlén
9 jan 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision