Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Peter Pan & Wendy

Arion Javér som Peter Pan och Miró Wigander Rezler som Wendy samt elever från Svenska Balettskolan. Foto Josef Götherskjöld

08 maj
2023

Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan

Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck. Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska balettskolan i Göteborg fick Dansportalen träffa både henne och Sophie Ileina Ringel i årskurs 5, som nu gör sin allra första roll som tiger på Lorensbergsteatern.

Mariane Mörk Peter Pan & Wendy

Marianne Mörck som Herr Smil i Peter Pan & Wendy. Foto Anna Sigvardsson

Hur känns det efter första repetitionen Marianne?
Jag är helt slut. I kroppen och i huvudet. Ur balans. Jag är ju i alla fall så gammal så jag ska inte hålla på med sånt här! Man tycker att det är ingenting, man läser och springer upp lite, men man sitter ju och tittar på klockan, allting går på tid. För berättaren så går allting på tid. Lämnar man berättaren och jag går in i en roll, till exempel hunden Nana eller herr Smil, så gäller det att räkna stegen, vänster, höger, och så ska det kännas underbart allting man gör, berättar Marianne och skrockar.

Peter Pan & Wendy 2023

Arion Javér som Peter Pan och Miró Wigander Rezler som Wendy. Foto Josef Götherskjöld

Hur kommer det sig att du hamnade i detta äventyr?
Jag blev tillfrågad för två år sedan, men då kunde jag inte, och sen kom ju pandemin och så blev jag tillfrågad igen och det här är ju min födelsestad, jag är ju född här, säger de! Dans har alltid legat nära mig och lyssnar jag på någonting så är det klassisk musik med symfoniorkester. Jag började dansa balett på balettelevskolan på konserthuset när jag var liten. Jag har alltid varit väldigt blyg och alltid varit väldig kissnödig. Det funkar inte ihop för jag kunde inte be om att få lämna klassen och gå in på toaletten. Så jag kissade ner mina vita strumpor och skämdes och skämdes och bara storgrät och gick aldrig mer tillbaka. Jag skulle blivit dansös, faktiskt. Jag var väldigt tunn och hade en bra kropp då för det. Men det finns ju annat inom konsten. Det fanns ju musiken, sången, teatern.

Peter Pan & Wendy Kapten Krok Pascal Jansson

Pascal Jansson som Kapten Krok. lFoto Josef Götherskjöld

Du har haft ett rikt och brokigt yrkesliv, vad är det med balett som nu lockar dig?
Det är rörelsen. Att förlänga, att få sträcka ut armen. Att få följa en rörelse. Jag vet inte, men det är som en berättelse i kroppen som aldrig tar slut.

Hur är det att jobba med så många skolbarn och ungdomar, de är ju faktiskt i majoritet här?
Alla är ju stjärnor på sitt sätt, vilka klasser de än går i. De är så disciplinerade så jag bara tappar hakan. Jag vill bara lyfta upp och krama dem när det är så där hårt, men det kan jag inte göra här, för då förstör jag disciplinen som de har. Det är ju känt att i baletten är det en väldigt hård disciplin. De är ju mer disciplinerade än många vuxna jag har jobbat med! Jag hörde nyss balettmästaren säga till en elev inför alla andra och det var nästan så att jag blev röd i ansiktet när jag hörde det. Jag ville bara gå fram och krama henne, skrattar Marianne. Det är en träning den här disciplinen.

Peter Pan & Wendy 2023

Miró Wigander Rezler som Wendy. Foto Josef Götherskjöld

Vad gör du för att förbereda dig inför Peter Pan?
Ingenting. Jag ser till att jag vilar och får sova. Sen tycker jag att det är så fruktansvärt roligt så jag har ju roligt innan jag kommer in! Jag är ändå så gammal och får vara med om det här och sagor är fantastiskt att få berätta! Att få med sig barnen som antagligen kommer att sitta där med munnarna öppna!

Under din tid har Göteborg berikats med ännu en operascen, hur känns det att vara tillbaka på hemmaplan?
På Lorensbergsteatern gick jag mycket förr, det var också ett museum med svartvita bilder av filmstjärnor. Sen är jag ju född på Storan och jag ska ju dö på Storan. Jag kom in där i kören och det var helt fantastiskt, jag ville bara vara i kören. Där träffade jag någon som fick ett kontrakt i Malmö och då åkte jag med och fick mitt fasta jobb.

Till sist vill jag säga att jag tycker att det är en fantastisk föreställning som Sebastian har satt ihop. Både musiken och idén, med det hela.

Sophie, du började på skolan i höstas, då du flyttade hit ända från Sao Paolo. Peter Pan och Wendy är din första vårföreställning på Lorensberg, vad ska du göra?
I Peter Pan gör jag en tiger, men min högsta dröm är att bli en professionell dansare. Det här kommer att vara min bas för min karriär.

Sophie Ileina Ringel 

Sophie Ileina Ringel i sin första vårföreställning på Lorensbergsteatern. Foto Thérèse Eng

Vad är det allra roligaste?
Och vara med på scenen. Det är det bästa som finns. När man har lärt sig alla steg, alla räkningar och allting och har på sig kostymen och lyssnar på musiken så känns det som om man är i sin egen bubbla och ingen är nära dig, det är som att man gör ett solo. Det är känslan som man har. Att vara en tiger är väldigt fritt, man är mest ute och jagar och har det kul med sina kompisar.

Vad är det allra svåraste när du ska gestalta en tiger?
Räkna stegen tycker jag. Ibland om man räknar fel så blir allt fel och det är lite jobbigt.

Hur sitter stegen nu då?
De sitter redan nu. Jag tycker att det är lite mycket repetitioner, för jag kan det redan faktiskt!

Peter Pan och Wendy

Slutbild av hela gänget som var med och skapade Peter Pan & Wendy, från elever till teknik på Lorensbergsteatern. Foto Rebecca Labbé

Vad tycker du om historien Peter Pan?
Den har en massa känslor i sig. Man kommer alltid att få samma känsla, när jag kanske är ganska gammal tror jag att den kommer att kännas likadant. Min mamma läste den ibland för mig när jag var liten.

På scen spelades faktiskt Peter traditionellt av en ung flicka och detsamma gäller filmversionen från 1924. Skulle du vilja spela Peter Pan?
Ja, det hade varit kul att få flyga och göra alla steg och vara med i varenda scen! Det är liksom en dröm att få flyga!

Thérèse Eng
Göteborg, Lorensbergsteatern, Peter Pan & Wendy, 5 maj – 14 maj


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil