Artiklar från 2008 – till idag
Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga. Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och blinkande disco. Musikal, opera, pop, rap och en rad klassiska julsånger.
Urpremiären ägde rum för sex år sedan, 2017, och familjemusikalen är nu tillbaka på Göteborgsoperan, med sex föreställningar innan jul.
Charles Dickens klassiska berättelse är även känd under namnet En spökhistoria vid jul. Handlingen är välkänd: Den bittra, snåla och elaka gubben Scrooge hatar allt och alla. Värst av allt avskyr han julen. Något vidrigare än glad, generös och kärleksfull gemenskap finns inte. Men en natt hemsöker en avliden väns ande honom i form av tre spöken. De tre vålnaderna tar Scrooge med på en omvälvande resa genom livet; barndomen, nutiden och framtiden.
En av de största skillnaderna från Charles Dickens originalberättelse och uppsättningen på Göteborgsoperan är att Scrooge här förvandlats från en sur och vresig gubbe, till en sur och vresig tant.
Vid urpremiären 2017 tyckte regissören, Erik Ståhlberg, att det var på tiden att en kvinna fick ta sig an den, till en början, osympatiska figuren och så har det förblivit.
I verkligheten finns det givetvis både kvinnor och män som liknar Scrooge, som är cyniska, inbundna och giriga. Men det är väldigt sällan som kvinnor får framställa det, det finns inte jättemånga kvinnliga karaktärer som är sådana.
Idag är pojkar gärna lucior eller tärnor i luciatåg. Lucia behöver inte vara en flicka för att förmedla budskapet, och Scrooge behöver inte vara en man. Förutom den detaljen är historien relativt trogen den ursprungliga.
Musikalen är på många sätt en sorglig historia som berör ämnen som ensamhet och vad som händer med oss när vi dör. Men det är framförallt en familjeföreställning ur barnens perspektiv. Det är en saga om det som är viktigt i livet, om förlåtelse och förståelse. En hoppfull berättelse i mörkret, som visar på möjligheten till förändring, att människor inte är statiska, utan faktiskt kan utvecklas till det bättre.
Som Scrogge syns musikalartisten Carina Söderman. Tobias Ahlsell, David Lundqvist och Anders Wängdahl är både berättare och textförfattare. Julia Carlström, musikalartist, är ny som spöke. Medverkar gör också Göteborgsoperans orkester, kör och barnkör.
Thérèse Eng
Göteborg
Spelas 15–22 december 2023, Stora scenen. Längd: 1 timme och 20 minuter, ingen paus.
MEDVERKANDE:
Scrooge: Carina Söderman
Spöken: Mats Almgren, Julia Carlström
Berättare: Tobias Ahlsell, David Lundqvist, Anders Wängdahl
GöteborgsOperans Kör
GöteborgsOperans Orkester
GöteborgsOperans Barnkör
TEAM:
DIRIGENT: Josef Rhedin
REGI ORIGINALUPPSÄTTING: Erik Ståhlberg
REGI NYUPPSÄTTING: Mia Nerenius
MUSIK: Blandade artister
KOREOGRAFI: Cynthia Kai
SCENOGRAFI: Katrin Pettersson
KOSTYMDESIGN: Anna Carlberg, Therese Schimmelsohn
VIDEODESIGN: Katrin Pettersson, Niklas Elfvengren, Ludde Falk
LJUSDESIGN: Niklas Elfvengren
LJUDDESIGN: Jonathan Assarsson
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision