Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson

Ur Giovanni Bucchieris nya film 100 årstider. Foto Axel Petterson

24 nov
2023

Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont

Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER. Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

Vem är Giovanni Bucchieri?
Jag är en kille som har vuxit upp mycket ensam. Därför har jag blivit beroende av ett socialt nätverk, och jag älskar mina vänner. Jag ger mycket till dem men jag får minst lika mycket tillbaka. De är mitt allt, min ”familj” och min trygghet.

Närmast är vi sex personer. När man föds bör man göra sitt bästa av allt, uppleva så mycket som möjligt och vara respektfull mot människor. Viktigast för mig är kärlek och respekt och att aldrig döma andra.

Giovanni Bucheri från filmen 100 ÅRSTIDER.

Giovanni Bucchieri från filmen 100 ÅRSTIDER. Foto Axel Petterson

Du kommer från Linköping ursprungligen och har vad jag förstår den närapå klassiska trasiga uppväxten. Hur klarade du av det?
Någon tröst fanns inte att hämta, min mor grät mycket. En sak vi gjorde tillsammans som hon mådde bra av var att shoppa kläder, jag kunde stå i timmar framför omklädningsrum och ge råd som den yngste ”personal shopper” någonsin och jag älskar det fortfarande. Enda tryggheten från min mor, kanske. Flickvänner har häpnat över mitt tålamod!

Det är inte givet att bli framgångsrik för att man haft det stökigt som liten. Men i ditt fall är det annorlunda. Du har funnit många sätt att uttrycka ditt livs historia, och verkat lite under radarn. Nu fyllde Du nyligen femtio. Hur känns det?
Jag har alltid hatat födelsedagar, men den här gången kände jag mig ödmjuk över vad jag har uppnått inom dans och musik, jag har levt och gjort allt jag kunnat och är nästan stolt att jag kommit hit, överlevt 50-årsdagen! Jag lever med mitt livs kärlek och mina två valpar, samt spännande projekt på gång. Jag har en framtid!

100 årstider filmposter

Filmposter för 100 ÅRSTIDER.

Hur hamnade du på Operan?
Jag kände bara till break och streetdance. Såg en artikel i Kamratposten på biblioteket och frågade min mormor, sökte något som liknade Fame och ville komma bort från Linköping! Mormor lotsade mig till att pröva Operans elevskola. Jag var 15 år bland alla småkillar och kunde inget. Men dåvarande chefen Gösta Svalberg som varit gymnast såg någonting (jag gjorde en frivolt!) och plockade in mig.

Efter gymnasiet och Svenska Balettskolan slutade jag dansa. Levde på socialbidrag när jag stötte på premiärdansaren Conny Borg som drog tillbaka mig i träning. Det var kring 1993. Han hade alltid funnits för mig på skolan, och jag tror det är hans förtjänst att jag blev dansare.

Via skolan åkte jag till Jackson, USA, på en tävling. Efter den resan fick jag jobb på Operan i några år, men jag var ju busig och kanske svår att placera. Ville alltid något annat! Men själva huset, det älskade jag!

När jag fick jobb hos Cullberg var det jätteroligt och de förstod mig: jag tror att jag passade in bättre där. Jag fick bland annat dansa Romeo och även prinsen i Törnrosa av Mats Ek och jag var en mycket ung assistent till Birgit Cullberg.

Giovanni tilldelas Brussel international film festival Grand Prix2023, och dessutom Youth Jury award för sin film 100 årstider.

Giovanni tilldelas Brussel international film festival Grand Prix2023, och dessutom Youth Jury award för sin film 100 årstider.

Vad har dansen spelat för roll i ditt liv som frilans?
Den har betytt allt! Ju mer man jobbar med teater så inser man att dansen är mycket större. Inga ord, det är kroppen… dansen fick mig att komma nära musiken.

Jag saknade kulturellt kapital, men hittade till exempel Bach. Musiken är dans, den är högst och har lärt mig, mycket tack vare Mats Ek som är en mästare på dramaturgi, att dra upp långa scenerier. Att tänka på kameran som dans, klippning som dans. Duktiga skådespelare är musikaliska! Det är min skola!

Du är ju även musiker, beskriv hur musiken påverkat dig?
”Jag är självlärd, skriver musik men inte noter! Tycker det låser mig… Jag skriver ofta klassiskt för piano och stråkar. Musiken till filmen 100 årstider är från Bach Johannespassionen, men också ny musik som jag skapat tillsammans med fantastiske kompositören Stefan Levin. Mitt sätt att jobba är att hänga upp verk på olika toner, det blir min storyboard, mindmap. Mina anteckningar.

Till filmpremiären släpper jag en ny egen låt, jag har en fot även i popen. Formen spelar ingen roll för mig, det är bara olika uttryck. Mitt modeintresse har gett mig många kontakter i den världen, jobbade som modell i Milano. Ett exempel är en spelning på Ellegalan, där Sthlm 59° North dansade. Jag har gjort grejer jag tycker om, inte direkt hört till någon bransch, det är väl först nu som allt blir mer synligt.”

Muzeul de Arta_Portrete_Vlad Braga

Giovanni Bucchieri. Foto: Vlad Braga

Då har vi nått fram till filmen! Tidigare har du medverkat i flera intressanta verk som dansfilmerna ”Rain” (2007) ”Labyrinth within” (2010) med stjärnan Nancy Wheelan (NYC ballet) av Pontus Lidberg, samt i långfilmen ”Varg” 2008, regi: Daniel Alfredson. Själv har han gjort ”Juliet, Juliet and Juliet” med Ana Laguna och Stina Ekblad med mera.
Jag använder mitt liv utan begränsningar, gör om mina minnen, det är en vindlande väg. 100 årstider handlar om en ung man som vill spara alla ögonblick och därför har filmat dem, det är autentiska avsnitt. Men det är dramatiserat, fiction. Filmen är inte dokumentär!

Jag som regissör är ingen Norén eller Bergman. Det är viktigt att kunna leka, det är bara konst liksom – man får göra bort sig. Hjärta är det som gäller. Vill ge mina medarbetare eget ansvar. Då händer saker.

Hur har du finansierat allting?
Tidigare har jag inte orkat vänta på Filminstitutet, jag har skrapat ihop pengar själv. Nu har det gått bra, RMB i London, French Quarter Film och Svenska Filminstitutet. Trots att jag fyllt 50 och är man…!

Producent Ludvig Andersson har spelat in delar av musiken i London, i första hand titelspåret. En annan producent är Mathilde Dedye (bland annat ”And then we danced”, ”Återträffen”). Axel Petterson står för fotot, ett geni. Robert Krantz: en demonklippare. Kostymerna har Sara Forsberg skapat, jag har satt stilen på mig själv.

Louise Peterhoff i 100 årstider. Foto Axel Petterson

Louise Peterhoff i 100 årstider. Foto Axel Petterson

Förutom Giovanni får vi se Louise Peterhoff, Karin Franz Körlof, Stina Ekblad, Lia Boysen, Gerhard Hobersdorfer i bärande roller, ingen dålig skådespelarlista!
De tror på det här och önskar vara med. Det är en ynnest för mig. Måste särskilt nämna Louise, filmen hade inte blivit till utan henne. Att jag fått vara hennes pojkvän är en välsignelse. Hon har betytt allt för den här filmen! Hennes enorma skådespelarbegåvning! Hur hon satsar hela sin själ i det hon gör! Det såg man redan när hon var ung som dansare, en unik begåvning som nu genomsyrar hela hennes konstnärskap.

Du ser redan framåt och har flera projekt på gång?
Jag är djupt engagerad i utstöttas situation och arbetar med det. De är de mest generösa människorna! Har själv varit deprimerad men fått hjälp av terapi och medicin.

I vår kommer jag föreläsa på en workshop på Columbia University i New York, något jag är stolt över. Det handlar om arbetssätt med dans, teater och musik. När man undervisar förstår man att man faktiskt kan något! Nästa filmprojekt är ”Hjältarnas sjukdom” (alltså melankoli), det är ett citat av Gellius och Aristoteles. Det handlar om omsorg om utstötta, musik av Gorecki.

Sedan väntar ett projekt på Dramaten med Alexandra Pascalidou, en briljant person.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil