Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

12+ songs 1

Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Tsung-Hsien Chen, Hiroki Ichinose, Amanda Åkesson, Duncan C Schultz. Foto Tilo Stengel

04 mar
2023

12 songs +

Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan

Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något som han inte vill kalla dansverk, utan en visuell musikalisk resa. På scenen står den norska sångerskan Ane Brun, gästande musiker, Göteborgsoperans orkester och Danskompani, iklädda kreationer av modeskaparen Astrid Olsson.

Kenneth Kvarnström och den norska dansaren Einar Nikkerud som medverkar i föreställningen berättar för Dansportalen om arbetet kring12 songs + som spelas fram till slutet av månaden på Göteborgsoperan.

Kenneth Kvarnström, hur kom du på idén att göra koreografier till Ane Bruns musik? Varför just Ane Brun?
Jag försöker utmana mig själv genom att göra samarbeten med andra konstformer och för att hitta nya sammanhang att visa den samtida dansen i. Jag har arbetat väldigt lite med text i olika form. Nu är det sjungen text som gäller och jag vände mig till Göteborgsoperan och undrade om de var intresserade av ett samarbete, och genom detta hitta en ny publik.

Ane Brun GöteborgsOperan

Sångerskan Ane Brun i Göteborgsoperans föreställning 12 songs+. Foto Tilo Stengel

Ane Brun har en ganska kännbar röst och personlighet som tilltalar mig och jag trodde det fanns något där att undersöka. I grunden ligger en inspelning som Ane gjorde med Radiosymfonikerna, där Hans Ek gjort olika arrangemang.

Kenneth Kvarnström har även gjort scenografin i föreställningen. Hur kommer det sig och vilka var dina tankegångar om just scenografin under arbetsprocessen?
Samma som med musiken, att bygga olika rum koreografiskt och rumsligt. Jag ville att publiken skulle få en visuell resa tillsammans med Anes musik och då var det lättare att även arbeta med det rumsliga. Jag hade tänkt utbilda mig till arkitekt innan det blev koreografi, berättar Kenneth.

Du har sagt att musiken och dansen här ska mötas på lika villkor. Vad innebär det? Kan du utveckla vad det betyder rent konkret i skapandeprocessen?
Scenkonst är tre konstformer tillsammans: dans, musik och text. Så vi försöker göra ett scenkonstverk där dessa möts på lika villkor. Tolv sånger, som ska fungera i den ordningsföljd som bestämts. Jag ville bygga en dynamisk helhet som både fungerade för en publik som är bekanta eller helt obekanta med Anes musik.

Vi har förhållit oss på olika sätt till de olika sångerna. Ibland mer abstrakt med rörelsen och ibland blir sången, liksom de olika musikinstrumenten, en del i helheten. Då kan koreografin bli en liten del i det hela.

Kenneth Kvarnström

Kenneth Kvarnström, koreograf och scenograf för 12 Songs +, på Göteborgsoperan. Foto Sören Vilks

Du är ju själv utbildad dansare. Vad innebär det för dig som koreograf?
Att jag har en viss kännedom om hur och vad som fungerar. Men i detta fall har dansarna på Göteborgsoperan varit med i skapandeprocessen. De har gjort egna danssnuttar som har vävts in i en större helhet, eller utarbetats vidare till längre solon. Som koreograf letar jag alltid efter en musikalitet i hur du kombinerar olika rörelsemönster och bygger visuella världar.

Einar Nikkerud, du är en av dansarna som medverkar i 12 songs+, kan du berätta något om föreställningen?
Jag tycker att det är en jättespännande produktion med Ane Brun, en fantastisk sångerska och det är jätteinspirerande att jobba med henne. Hon sjunger live på scenen och dansar också med oss. Vi har också orkestern på scen, så det är vi tre tillsammans som skapar något, musikerna, Ane och vi dansare. Det är inte så ofta som man gör så, jag har i alla fall inte varit med om det förut. Det är ett helt annat sätt att jobba på.

Einar Nikkerud dansare GöteborgsOperan

Einar Nikkerud, dansare i Göteborgsoperans föreställning 12 songs+. Foto Sören Håkanlind

Det är 12 sånger av Ane Brun. Kenneth har sagt till oss att det inte nödvändigtvis är någon röd tråd mellan sångerna utan de står för sig själva, det finns ingen story line, utan mer som en skiva med 12 sånger. För min del har ändå varje sång en betydelse. Sångerna är sinsemellan ganska olika, ljusa, mörka, lugna, dramatiska och själva omswitchningen, växlingen, mellan två sånger är något vi jobbat mycket med.

Det kanske har varit det mest utmanande för det kräver ett väldigt fokus och total närvaro. Jag går själv in i ett slags mantra där jag skapar mig en visuell bild av var jag är nu. Det är lite annorlunda mot vad jag är van vid. Det är också ganska många skiften och det går fort.

Speciellt komplicerat är det om det är en sång med mycket energi och den som kommer efter är betydligt lugnare, då gäller det att kasta av sig det man gjort och inte ta med det in i nästa sång.

12 songs + GöteborgsOperan

Ane Brun dansar med Göteborgsoperans DanskompaniMedverkande Danielle de Vries, Zenon Zubyk, Hiroki Ichinose, Ane Brun, Duncan C Schultz, Rachel McNamee, Mai Lisa Guinoo. Foto Tilo Stengel

Hur har arbetsgången varit med föreställningen, ni började ju faktiskt innan pandemin slog till?
Vi började ju precis före pandemin så i början kunde vi ha normal fysisk kontakt, men sen blev det pandemi. Då hade vi en period som vi kunde vara tre och tre i studion och när tre dansarna varit inne så var man tvungen att vädra ut i en halvtimme. Det var konstigt… och så måste man ha ett avstånd på två meter.

Hela 12 songs gjordes också utan Ane från början, hon var inte inne med oss dansare och Kenneth. Sen nu, efter pandemin, har Ane kommit och vi har byggt ihop det tillsammans på riktigt. Då teamade vi upp som två norrmän berättar Einar och skrattar.

Finns det något speciellt dansmässigt som Ane bruns musik väcker hos dig? Något signifikant?
Dessa tolv sånger som Kenneth har valt, är väldigt olika, vilket är spännande. Ane har ju ett sådant brett spektrum, hon kan så mycket, så för mig som dansare som ska finna min egen inspiration är det lätt, för det är så många stilar. Hon har mycket kunskap och är tydlig i sin musik. Den är motiverande, dynamisk och fin, det är många sånger som är så vackra. Men det kan faktiskt bli svårt för mig då, att inte bli för lyrisk, för känslosam.

12 songs + GöteborgsOperan

12 songs + med Göteborgsoperans Danskompani och Ane Brun iklädda kostymer av Astrid OlssonMedverkande Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Sabine Groenendijk, Benjamin Behrends, Hiroki Ichinose, Rachel McNamee, Duncan C Schultz, Amanda Åkesson, Danielle de Vries, Tsung-Hsien Chen, Ane Brun. Foto Tilo Stengel

Du har varit här på Göteborgsoperan sedan 2018, hur har dessa 5 år utvecklat dig som dansare?
Jättemycket. Jag har blivit mycket mer lugn i mig själv. Jag litar mer på mig själv, inte bara som fysisk dansare, men också som människa. När jag blir stressad har jag bättre verktyg, en tillit till mig själv och jag tror att det är Göteborgsoperan som helhet som skapar dessa trygga ramar. Det är ett annat lugn i mig på scenen och jag dansar faktiskt på ett annat sätt. Blivit mer mogen kanske…

Jag kommer från en idrottsbakgrund, jag höll på med handboll i många år och jag gillar också det att vara tillsammans i grupp. Jag tror inte på individualism i en miljö som den här. Det är det bästa med Göteborgsoperan, vi bygger dans tillsammans.

Du kommer ju från handbollsvärlden berättar du, hur kommer det sig att du började dansa?
Jag dansade lite till och från som barn, jag har alltid gillat att röra mig och blev ganska bra i handboll just för att jag dansade. Det var en jättestor fördel i handbollen. Men när jag var 15–16 år slutade jag med handboll och satsade helt på dansen.

12 songs + GöteborgsOperan

Scen ur 12 sings + med Göteborgsoperans DanskompaniMedverkande Janine Koertge, Sabine Groenendijk, Riley O’Flynn, Zenon Zubyk, Danielle de Vries, Amanda Åkesson, Einar Nikkerud, Tsung-Hsien Chen. Foto Tilo Stengel

Vad hoppas du då på inför premiären?
Jag hoppas att det blir en god balans, att publiken ser att vi jobbar tillsammans. Att de kan ta in olika intryck, för jag tror och hoppas att det är kraftfullt, med fräcka och vackra kostymer. Ane Brun är ju också en kändis, så kanske kan det också öppna horisonten för några som inte tillhör den vana danspubliken.

Till sist, om du skulle välja en musiker som du skulle göra ett liknande dansverk till i framtiden, vem skulle du välja då?
Alltså, om jag bara kunde välja helt fritt, bland levande musiker, så är jag ett stort fan av Kate Bush, sen jag var jätteliten. Jag har alltid sagt att jag skulle jag göra en världsturné med Kate Bush, det är liksom min barndomsdröm… Det vore fantastiskt om det blev ett sådant projekt!

Thérèse Eng
Göteborg
GöteborgsOperan, 12 songs+
4-25 februari 2023


  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil