Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

12+ songs 1

Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Tsung-Hsien Chen, Hiroki Ichinose, Amanda Åkesson, Duncan C Schultz. Foto Tilo Stengel

04 feb
2023

12 songs +

Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan

Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något som han inte vill kalla dansverk, utan en visuell musikalisk resa. På scenen står den norska sångerskan Ane Brun, gästande musiker, Göteborgsoperans orkester och Danskompani, iklädda kreationer av modeskaparen Astrid Olsson.

Kenneth Kvarnström och den norska dansaren Einar Nikkerud som medverkar i föreställningen berättar för Dansportalen om arbetet kring12 songs + som spelas fram till slutet av månaden på Göteborgsoperan.

Kenneth Kvarnström, hur kom du på idén att göra koreografier till Ane Bruns musik? Varför just Ane Brun?
Jag försöker utmana mig själv genom att göra samarbeten med andra konstformer och för att hitta nya sammanhang att visa den samtida dansen i. Jag har arbetat väldigt lite med text i olika form. Nu är det sjungen text som gäller och jag vände mig till Göteborgsoperan och undrade om de var intresserade av ett samarbete, och genom detta hitta en ny publik.

Ane Brun GöteborgsOperan

Sångerskan Ane Brun i Göteborgsoperans föreställning 12 songs+. Foto Tilo Stengel

Ane Brun har en ganska kännbar röst och personlighet som tilltalar mig och jag trodde det fanns något där att undersöka. I grunden ligger en inspelning som Ane gjorde med Radiosymfonikerna, där Hans Ek gjort olika arrangemang.

Kenneth Kvarnström har även gjort scenografin i föreställningen. Hur kommer det sig och vilka var dina tankegångar om just scenografin under arbetsprocessen?
Samma som med musiken, att bygga olika rum koreografiskt och rumsligt. Jag ville att publiken skulle få en visuell resa tillsammans med Anes musik och då var det lättare att även arbeta med det rumsliga. Jag hade tänkt utbilda mig till arkitekt innan det blev koreografi, berättar Kenneth.

Du har sagt att musiken och dansen här ska mötas på lika villkor. Vad innebär det? Kan du utveckla vad det betyder rent konkret i skapandeprocessen?
Scenkonst är tre konstformer tillsammans: dans, musik och text. Så vi försöker göra ett scenkonstverk där dessa möts på lika villkor. Tolv sånger, som ska fungera i den ordningsföljd som bestämts. Jag ville bygga en dynamisk helhet som både fungerade för en publik som är bekanta eller helt obekanta med Anes musik.

Vi har förhållit oss på olika sätt till de olika sångerna. Ibland mer abstrakt med rörelsen och ibland blir sången, liksom de olika musikinstrumenten, en del i helheten. Då kan koreografin bli en liten del i det hela.

Kenneth Kvarnström

Kenneth Kvarnström, koreograf och scenograf för 12 Songs +, på Göteborgsoperan. Foto Sören Vilks

Du är ju själv utbildad dansare. Vad innebär det för dig som koreograf?
Att jag har en viss kännedom om hur och vad som fungerar. Men i detta fall har dansarna på Göteborgsoperan varit med i skapandeprocessen. De har gjort egna danssnuttar som har vävts in i en större helhet, eller utarbetats vidare till längre solon. Som koreograf letar jag alltid efter en musikalitet i hur du kombinerar olika rörelsemönster och bygger visuella världar.

Einar Nikkerud, du är en av dansarna som medverkar i 12 songs+, kan du berätta något om föreställningen?
Jag tycker att det är en jättespännande produktion med Ane Brun, en fantastisk sångerska och det är jätteinspirerande att jobba med henne. Hon sjunger live på scenen och dansar också med oss. Vi har också orkestern på scen, så det är vi tre tillsammans som skapar något, musikerna, Ane och vi dansare. Det är inte så ofta som man gör så, jag har i alla fall inte varit med om det förut. Det är ett helt annat sätt att jobba på.

Einar Nikkerud dansare GöteborgsOperan

Einar Nikkerud, dansare i Göteborgsoperans föreställning 12 songs+. Foto Sören Håkanlind

Det är 12 sånger av Ane Brun. Kenneth har sagt till oss att det inte nödvändigtvis är någon röd tråd mellan sångerna utan de står för sig själva, det finns ingen story line, utan mer som en skiva med 12 sånger. För min del har ändå varje sång en betydelse. Sångerna är sinsemellan ganska olika, ljusa, mörka, lugna, dramatiska och själva omswitchningen, växlingen, mellan två sånger är något vi jobbat mycket med.

Det kanske har varit det mest utmanande för det kräver ett väldigt fokus och total närvaro. Jag går själv in i ett slags mantra där jag skapar mig en visuell bild av var jag är nu. Det är lite annorlunda mot vad jag är van vid. Det är också ganska många skiften och det går fort.

Speciellt komplicerat är det om det är en sång med mycket energi och den som kommer efter är betydligt lugnare, då gäller det att kasta av sig det man gjort och inte ta med det in i nästa sång.

12 songs + GöteborgsOperan

Ane Brun dansar med Göteborgsoperans DanskompaniMedverkande Danielle de Vries, Zenon Zubyk, Hiroki Ichinose, Ane Brun, Duncan C Schultz, Rachel McNamee, Mai Lisa Guinoo. Foto Tilo Stengel

Hur har arbetsgången varit med föreställningen, ni började ju faktiskt innan pandemin slog till?
Vi började ju precis före pandemin så i början kunde vi ha normal fysisk kontakt, men sen blev det pandemi. Då hade vi en period som vi kunde vara tre och tre i studion och när tre dansarna varit inne så var man tvungen att vädra ut i en halvtimme. Det var konstigt… och så måste man ha ett avstånd på två meter.

Hela 12 songs gjordes också utan Ane från början, hon var inte inne med oss dansare och Kenneth. Sen nu, efter pandemin, har Ane kommit och vi har byggt ihop det tillsammans på riktigt. Då teamade vi upp som två norrmän berättar Einar och skrattar.

Finns det något speciellt dansmässigt som Ane bruns musik väcker hos dig? Något signifikant?
Dessa tolv sånger som Kenneth har valt, är väldigt olika, vilket är spännande. Ane har ju ett sådant brett spektrum, hon kan så mycket, så för mig som dansare som ska finna min egen inspiration är det lätt, för det är så många stilar. Hon har mycket kunskap och är tydlig i sin musik. Den är motiverande, dynamisk och fin, det är många sånger som är så vackra. Men det kan faktiskt bli svårt för mig då, att inte bli för lyrisk, för känslosam.

12 songs + GöteborgsOperan

12 songs + med Göteborgsoperans Danskompani och Ane Brun iklädda kostymer av Astrid OlssonMedverkande Mai Lisa Guinoo, Einar Nikkerud, Sabine Groenendijk, Benjamin Behrends, Hiroki Ichinose, Rachel McNamee, Duncan C Schultz, Amanda Åkesson, Danielle de Vries, Tsung-Hsien Chen, Ane Brun. Foto Tilo Stengel

Du har varit här på Göteborgsoperan sedan 2018, hur har dessa 5 år utvecklat dig som dansare?
Jättemycket. Jag har blivit mycket mer lugn i mig själv. Jag litar mer på mig själv, inte bara som fysisk dansare, men också som människa. När jag blir stressad har jag bättre verktyg, en tillit till mig själv och jag tror att det är Göteborgsoperan som helhet som skapar dessa trygga ramar. Det är ett annat lugn i mig på scenen och jag dansar faktiskt på ett annat sätt. Blivit mer mogen kanske…

Jag kommer från en idrottsbakgrund, jag höll på med handboll i många år och jag gillar också det att vara tillsammans i grupp. Jag tror inte på individualism i en miljö som den här. Det är det bästa med Göteborgsoperan, vi bygger dans tillsammans.

Du kommer ju från handbollsvärlden berättar du, hur kommer det sig att du började dansa?
Jag dansade lite till och från som barn, jag har alltid gillat att röra mig och blev ganska bra i handboll just för att jag dansade. Det var en jättestor fördel i handbollen. Men när jag var 15–16 år slutade jag med handboll och satsade helt på dansen.

12 songs + GöteborgsOperan

Scen ur 12 sings + med Göteborgsoperans DanskompaniMedverkande Janine Koertge, Sabine Groenendijk, Riley O’Flynn, Zenon Zubyk, Danielle de Vries, Amanda Åkesson, Einar Nikkerud, Tsung-Hsien Chen. Foto Tilo Stengel

Vad hoppas du då på inför premiären?
Jag hoppas att det blir en god balans, att publiken ser att vi jobbar tillsammans. Att de kan ta in olika intryck, för jag tror och hoppas att det är kraftfullt, med fräcka och vackra kostymer. Ane Brun är ju också en kändis, så kanske kan det också öppna horisonten för några som inte tillhör den vana danspubliken.

Till sist, om du skulle välja en musiker som du skulle göra ett liknande dansverk till i framtiden, vem skulle du välja då?
Alltså, om jag bara kunde välja helt fritt, bland levande musiker, så är jag ett stort fan av Kate Bush, sen jag var jätteliten. Jag har alltid sagt att jag skulle jag göra en världsturné med Kate Bush, det är liksom min barndomsdröm… Det vore fantastiskt om det blev ett sådant projekt!

Thérèse Eng
Göteborg
GöteborgsOperan, 12 songs+
4-25 februari 2023


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil