Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Touched GO 1

Dust and Disquiet med GöteborgsOperans Danskompani. Foto Lennart Sjöberg

03 apr
2023

Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan

Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal. Naturkatastrofer runt om i världen; jordbävningen i Palma, ostoppbara bränder i Kalifornien, satte igång tankarna och idéerna som ligger bakom de bägge dansverken som binds samman av frågan hur vi bygger upp oss själva igen när allt är förstört.

Touched GO 2

Dust and Disquiet med Hiroki Ichinose och Lee-Yuan Tu. Foto Lennart Sjöberg

Dansportalen fick följa med på en öppen repetition av Dust and Disquiet en knapp vecka innan premiär och samtala med den svenske koreografen Johan Inger.

Johan Inger, du är född 1967 och har hunnit med massor, Kungliga Operan, NDT, konstnärlig ledare för Cullbergbaletten och så vidare… Vad har påverkat dig mest som koreograf? Finns det någonting som sticker ut?
Jag började som klassisk dansare på operan så min bana då, när jag var yngre, var att bli klassisk dansare. När jag väl kom in på operan så kände jag kanske att jag inte riktigt kunde identifiera mig med så mycket med det som fanns där.

Men då såg jag en föreställning av Mats Ek som hette Gamla barn. Jag såg dessa märkliga figurer och jag skrattade och jag grät och blev så rörd och kände att det här var väl egentligen mer min värld.

Likadant var det med några verk de gjorde på operan av Jiri Kiljan, som var neoklassiska. Det var väl de två som gav mig en funderare, ett frö, som sen tog form och jag blev mer och mer övertygad om vad jag ville göra. Det är då jag tar beslutet att åka till NDT, Nederlands Dans Theater, runt 1990. Trettio år sen drygt.

Touched GO 3

Dust and Disquiet. Foto Lennart Sjöberg

Dust and Disquiet, varför det namnet? Varifrån kommer det?
Jag tänkte att jag först skulle kalla det Waste of time, säger Johan och skrattar. Men det vågade jag inte! För då kommer kritikerna att hoppa på mig och säga att ”det här var en jävla waste of time”! Skämt åsido så blev det lite för hårt, så jag ville vara lite försiktigare. Dust har en koppling till jorden. Vi kommer ur jorden och återgår till jorden. Disquiet, att det finns någonting i stycket som inte blir så lätt, det är någonting som börjar bli oroligt, någonting i luften.

Du fick inspiration av ett vulkanutbrott i Palma?
För mig blev det så symboliskt att se de här mänskliga institutionerna försvinna en efter en, att bara slukas av den där lavan. En kyrka, ett hem, en skola… och jag tyckte att det blev så symboliskt för den tid vi är i nu. Vi har extrema utmaningar som befolkning, på ett mänskligt plan, där vi måste komma ihop, och jag ser bara att vi glider mer och mer isär så jag vet inte riktigt var hoppet finns...

De visste exakt vart den här lavan skulle gå. Precis som vi vet vart vi är på väg någonstans och vi har den här tiden på oss att försöka hitta någonting och bemöta problemet gemensamt. Men i slutändan är det egot, makten, vi mot dem, och så vidare. Så det blir självdestruktivt.

Touched GO 5

Dust and Disquiet med Johanna Wernmo och Zander Constant. Foto Lennart Sjöberg

Och ur denna naturkatastrof blev din koreografi skapad?
Ja, ur detta byggde jag en liten dansresa. Vi börjar som de frusna statyerna i Pompeji, sen försöker jag långsamt att hitta ett slags språk som börjar utvecklas och tar form. Och tar för sig.

Det är ju inte så att vi människor strävar efter en balans och håller oss där, utan vi ska alltid ha mer och mer och ännu mer. Vi ska bli större och större. Det ligger någonstans i vår natur och det försökte jag skapa i en danssektion som till slut växer ur sin egen kostym.

Du vill ställa frågan om vi är för självdestruktiva. Vad tänker du just i dag om detta, är vi det, vi människor?
Det låter ju så jävla hemskt att säga, men jag tror absolut att det finns en egoism som leder till självdestruktivism i mänskliga mönster. Du ser Ryssland, du ser Kina och du ser Indien, Sydafrika, USA och hur går det ihop? Jag kan inte begripa att vi idag efter vår historia är där vi är. Det är obegripligt.

Vi står också inför en klimatkris nu. Hur ska vi lösa den när alla bara tänker på sig sitt? Det är så extremt komplicerat. Jag tror att människan har lika mycket hopp, vi är överlevare och många vill väl, men det finns något självdestruktivt. Om du inte väljer att se dina egna mönster och ändrar dem.

Dust and Disquiet 6

Dust and Disquiet med Tsung-Hsien Chen och Frida Dam Seidel. Foto Lennart Sjöberg

Kan du berätta om den koreografiska arbetsprocessen i Dust and Disquiet?
Vad jag har gjort här, med ett kompani där dansarna vill vara delaktiga i processen, så som Göteborgsoperans, är ett lite annorlunda arbete mot när jag jobbar med ett kompani där jag koreograferar allt.

Så vad jag gör de första fyra, fem dagarna, är att skapa material som de lär sig och kanske också bidrar till, men mycket kommer från mig så att jag kan känna igen mig själv i stycket. Utifrån den banken så kan jag sen säga, använd det här och det här, och så skapar vi en situation.

Då kan jag låta dem göra det på sin kant och så får de använda material ur banken så att jag känner att det finns det här DNA:t. Det är så vi har jobbat under den här processen. Jag kan lita på dem och vi har samma referenser, vilket är viktigt om man ska skapa tillsammans för som dansare måste man kunna dekodifiera vad koreografen är ute efter, vad är hans temperament eller stil.

Johan Inger

Koreografen Johan Inger. Foto Bengt Wanselius

Amos Ben-Tal är musikern som binder samman de bägge stycken i föreställningen, finns det något mer som gör att de här styckena spelas samma kväll?
Det som binder ihop är väl att vi har lite av samma bakgrund. Jag har koreograferat Imre och Marne när de var unga dansare, när de var 19 år gamla, så att jag känner dem ganska intimt och det är det jag kan tänka på. Och sen tror jag att det finns någonting i temat som kanske är lite lika, de snuddar vi liknande frågeställningar.

Inte all min musik är heller Amos Ben-Tal, han har gjort 15 minuter i min del. Sen har jag Arvo Pärt. Jag börjar och avslutar med Arvo Pärt (årets polarpristagare!). Sen har jag också ett annat elektriskt gitarrljud som leder mig in i Amos stycke.

Hur hittade du den musiken?
Man letar. Tack och lov för Spotify! Det är mycket Spotify och så försöker man hitta någonting som har en evolution och som antingen hör hemma med varandra eller kontrasterar med varandra väldigt väl.

ToKingdomecome1

To Kingdom come med Arika Yamada och Duncan C Schultz. Foto Lennart Sjöberg

Den klassiska frågan nu, hur känns det nu innan premiären?
Det ska bli skönt att komma hem! Det här året har det varit extremt mycket. Under våren har jag gjort sju produktioner. Mycket av det som skulle ha skett under pandemin har skjutits på framtiden och nu vill alla ha det som de har skrivit under på så jag är inte hemma mycket och jag har familj och barn…

Och hemma är Spanien?
Det är Sevilla. Man är alltid trött så här mot slutet, men det är spännande och vi har haft en fantastisk process med dansarna så det ska bli kul att mötas på andra sidan det här arbetet. Och sen är det så här att nu så vet man inte om det är bra eller dåligt. Nu gör man bara, man tror att det är det här man behöver göra, och så hamnar det i händerna på publiken.

Kraften i det jag gör, i det att vara frilansare, är att jag kan komma in och ge i en och en halv eller två månader och ge mitt allt. Det är som en sommarförälskelse. Och sen kommer hösten och då sticker jag. Istället för att man finns i varandras vardag med alla de problem som dyker upp.

To Kingdom come 2

To Kingdom come med GöteborgsOperans Danskompani. Foto Lennart Sjöberg

Hur laddar dansarna inför premiären?
Det är en fin balans nu sista veckan för då börjar man köra verket och då förlorar man lite av den kontakten som man har haft för att man bara nöter det, så att allt ska sitta. Då kan det lätt bli en liten dipp innan premiär.

Att inte överarbeta stycket, att försöka hålla det fräscht. Det är min uppgift nu.

Thérèse Eng
Göteborgsoperan, Touched 31 mars – 5 maj


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil