Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Svansjön Helsingfors M Onne

Svansjön I Helsingfors med gästdansare Jurgita Dronina och Lucas Jerkande som Rothbart. Dirigent Benjamin Pope. Foto Finlands nationalopera

01 mar
2023

Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart

Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår första fråga om hon ska pensionera sig nu, blir det ett rakt svar: "Jag kommer inte att pensionera mig, jag hittar alltid på något att göra."

Madeleine Onne fortsätter:
När jag flyttade till Helsingfors tänkte jag att det skulle vara nästan som hemma i Sverige. Jag förberedde mig lite grann men med facit i hand var det lite korkat att jag inte gjorde mera. Det är minst lika stor kulturskillnad mellan dessa två länder som jag upplevde både när jag flyttade till Houston och Hongkong.

M Onne porträtt

Madeleine Onne. Foto Jussi Hellsten

Vad var den största skillnaden som du upplevde mellan Stockholm och Helsingfors?
Öppenheten och hur vi hanterar andra människor. Covid slog till, vilket den gjorde redan 1,5 år efter jag tillträtt min tjänst.

Finland och Sverige hanterade pandemin på väldigt olika sätt. Jag var chef för en grupp med ca 20 olika nationaliteter, och i en krissituation är det naturligt att man vänder sig till sitt hemland för information, så helt plötsligt spretade gruppen åt alla håll. Men ingen av dansarna lämnade kompaniet, förutom några japanska dansare som vi lät resa hem i början av pandemin. En flygbiljett till exempelvis Kina kostade helt plötsligt ca 80 000 kr så det var inte ekonomiskt möjligt för de kinesiska dansarna att åka tillbaka hem.

I frågan om att hålla två meter avstånd skojade många av mina Finländska vänner med skämt som ”va, ska vi vara så nära varandra”!

Och det var väl en av de stora kulturella skillnaderna jag upplevde. Hur gemenskap hanterades, i mina ögon mera distanserat både fysiskt och mentalt.

Supporting Ukraine

Finlands nationalopera stöder Ukraina. Madeline Onne med Jorma Uotinen. Foto Rosas

Att vara chef i Finland, innebar det att du hade mer att säga till om än här hemma?
Det var precis vad folk sa till mig. Det är mer hierarkiskt i Finland och alla lyssnar på chefen. Jag tycker absolut inte det var på det sättet. Jag har suttit i så många möten och hört att ni svenskar diskuterar hela tiden. Jag har aldrig suttit i så många möten och diskuterat som jag gjorde i Helsingfors. Eller så var det teaterns värld, för varje teater i världen skapar sin egen värld att så här jobbar vi här och det här är våra regler.

Hur finansieras finska nationaloperan?
Tidigare fanns ett lotteri där delar av vinsten användes för att stödja operans verksamhet, det har man gjort om. Biljettintäkterna är den viktigaste inkomsten även om det tillkommer statligt stöd. Sponsorer finns inte så många av här uppe i norr i alla fall inte som ger tillräckligt med stöd för teatrarna. Till skillnad från Houston där allt var privatfinansierat. I Hongkong var baletten finansierad med 60 procent från staten och resten av privata sponsorer.

Hongkong Ballet i New York

Hongkong ballet i New York med Joyce av Jorma Elo. Foto privat

När du var chef för kungliga baletten sade du vid ett tillfälle att du såg till att alla dansarna fick vara med i föreställningarna.
Jag har alltid sagt ”a busy dancer is a happy dancer”, man behöver stimulansen. Om dansarna är stimulerade så dansar de bättre och så höjs kvalitén. Höjs kvalitén så syns det och då kommer publiken.

Hur många gånger ges en ny föreställning i Hongkong?
Man har det amerikanska systemet att man hyr en teater och vi hade rätt att hyra teatern fem-sex veckor om året. Man riggar på måndag och börjar repetitionerna på scenen från onsdag dag och kväll, fortsätter torsdag dag och kväll, fredag dag och premiär fredagkväll som följs av två föreställningar på lördag och två på söndagen, sedan ut från teatern. Jag hade 52 dansare och tre lag för dessa fem föreställningar.

Liten värld. Narr i RSB, sedan HKB

Dansen är en liten värld. Narr i Svansjön med Kungliga Baletten och senare dansare i Hongkong ballet. Foto privat

I Hongkong hade dansarna hög teknisk standard så jag fokuserade på det artistiska. Jag pratade mycket om vad varje rörelse betyder och inte bara 1-2-3-4. Att göra en karaktärsroll var enligt dem att man inte var bra nog som dansare. Det ville jag absolut ändra på. När dansarna hade jobbat med karaktärsrollerna i två år fanns en annan insikt om hur viktiga även karaktärer är i en föreställning.

Jag satte en ung kille som Dr. Coppelius, dansaren ifrågasatte det med ”ska jag göra den rollen?”. ”Ja, för du är en så otrolig artist”, svarade jag honom. Coppelius är en svår roll. Vi jobbade hårt med hans rolltolkning och jag gav honom rådet att till exempel gå bakom äldre människor på stan och se deras tempo, hur de rör sig, hur de vänder sig. De andra dansarna var helt fascinerade över vilken föreställning han gjorde och det hände nåt med hela gänget. Plötsligt insåg man att artisteri var lika viktigt som själva dansen.

Vid ett tillfälle inbjöd jag en kinesisk koreograf Xing Peng Wang – han är idag chef för Dortmund ballet. Vi skulle göra en co-produktion av ”Dream of the Red Chamber”, en välkänd kinesisk historia som alla känner till men få har läst den, för den är på 10000-tals sidor. Vi komprimerade den till fem huvudpersoner. Tyvärr fick vi inte pengar till att förverkliga alla hans idéer, men det blev en spännande föreställning – men också en stor skandal. I föreställningen visades en video från bland annat Himmelska fridens torg. Jag skulle kunna prata i flera timmar om vad som hände efter den föreställningen…

Finlands nationalbalett 100 år

Finlands nationalbalett fyllde 100 år 2022. Jorma Uotinen och Madeleine Onne. Foto Rosas.

När du kom till Finland, vad hade du för planer med dig?
En ny chef ärver de första ett till två åren som redan är planerade från den förra balettchefen. Det fanns en glugg för mig att lägga in en helaftonsföreställning spelåret efter jag tillträdde och det blev då Pippi Långström (Peppi Pitkätossu).

Finska nationalbaletten firade 100 år 2022, jag ville då fokusera på finska koreografer och ämnen. Jorma Eli gjorde en balett om Sibelius som vi kunde fira 100 år med. Deras första föreställning för 100 år sedan var Svansjön så jag beställde en helt ny version.

M Onne Hongkong

Madeleine under ett träningspass med dansare i Hongkong. Foto privat

När jag bodde i Hongkong kunde man flyga över till Australien på åtta timmar och jag åkte över och såg premiären på David McAllisters Törnrosa. Jag tyckte han hanterade denna klassiker på ett fräscht men ändå klassiskt, tidlöst sätt. Jag beställde en ny, tidlös version, av honom som blev helt fantastisk. Vi började repetera mitt under pandemin, David McAllister fick då sitta i Australien och via tv-monitorer leda repetitionerna.

I Finland bör man göra ett visst antal co-produktioner per år, man måste även hyra ett visst antal produktioner per år och därutöver göra några nypremiärer. Det gäller att hålla budgeten genom att till exempel göra övervägningar: om man gör två nypremiärer där det finns kostym och scenografi då kan man ha pengar att göra en nyproduktion. Man får hitta argument och göra överenskommelser med operasidan – nu har ni spelat Wagners Ringen och spenderat en massa pengar, är det inte min tur nu… Man får slåss för sin konstart.

Hur många föreställningar görs med finska nationalbaletten?
Det är ungefär lika många som i Stockholm, ca 70 föreställningar per år. Helsingfors är ungefär hälften så stor stad som Stockholm. Den finska operan rymmer ca 1300 platser och där man ser hela scenen, och det är alltid så gott som fullsatt. Kungliga Operan säljer ca 850 platser när det är balett, när man räknar bort platser där man inte ser hela scenen.

Du startade Stockholm 59° North som ett sidoprojekt?
Jag var med när Kjerstin Dellert hittade Confidencen. Kjerstin såg till så att på vår lediga tid dansade vi på olika scener i Stockholm och åkte även till USA för att samla in pengar till Confidencen. Det var väldigt inspirerande att få vara med om detta!

Åren gick och jag fortsatte som premiärdansare på Operan men nu började slutet på karriären högra. En dansare på Operan kan ha upp till nio veckors ledighet på sommaren, men det är få dansare som verkligen tar ledigt så länge, eftersom det tar lång tid att komma igång igen ju längre ledighet man har.

Bye Bye Hongkong

Bye bye Hongkong. Foto Hongkong Ballet

Jag tänkte, varför inte tjäna lite pengar när man ändå håller på att dansa på sin semester? Istället för att åka och betala för balett-träning så lägger man halva sin semester på att göra föreställningar, har kul, jobbar hårt och håller sig i form. Man kanske, om man har tur, får in lite pengar. Om inte får man i alla fall en resa för att man uppträdde nånstans i världen.

Jag hade inte så många år kvar att dansa själv, så jag samlade ihop unga begåvade och duktiga dansare, som kunde dansa merparten och jag något mindre men organiserade det hela. Jag fick med mig ett fantastiskt gäng som Marie Lindquist, Anna Valev, Anders Nordström, HansNilsson och Jan-Erik Wikström. De var godbitarna som var i världsklass och de var beredda att hänga med mig på det här Äventyret.

Vi var 15 dansare som i princip gjorde likadana föreställningar som Operan då gjorde: In the Middle somewhat elevated, Gräs, Before Nightfall. Det blev lite som en spjutspets för Kungliga baletten. Som en förtrupp som visade den höga standarden på dansarna.

Inte på något sätt som någon konkurrent till Operans verksamhet (eftersom operan inte har möjlighet att turnera på somrarna) och naturligtvis väl förankrat med ledningen. Det fungerade utmärkt!

Vi fick fantastiska recensioner i USA och Kanada och väckte nyfikenhet för den svenska dansen hos många, som överraskades över den höga kvalitet vi hade när vi gjorde våra föreställningar.

Jury i Seule. 

Julio Bocca, Caroline Llura, Madeleine Onne, Lisa Macuja-Elizalde och Ivan Liska var jury på en tävling i Seoul. Foto privat

Hur fick du pengar till Stockholm 59° North?
Jag sökte pengar på olika ställen till verksamheten men det var väl inte så att svenskt näringsliv kastade pengar över oss. Philip Morris sponsrade då ett mycket fint dansstipendium i Sverige, de sponsrade även Jacobs Pillow som är USAs äldsta dansfestival. Deras dåvarande vd tyckte att det var en bra idé. En grafiker tog fram logga och namn och vi startade en stiftelse. En privat balettfantast sponsrade oss i många år.

När jag blev chef för Kungliga Baletten gav jag ledarskapet vidare till Johannes Öhman. Idag leder Nadja Sellrup verksamheten. Stockholm 59° North har varit en bra skola för framtida balettchefer.

Cristian Hillbom/Peter Bohlin
Stockholm


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil