Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Donizetti KSB

Otto Eltell och Isabella Nilsson i Kungliga Svenska Balettskolans föreställning av Donizetti. Foto Till Stengel

03 jul
2023

Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar

Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

Lille Prinsen KSB

Carla Crépin, Tage Filipsson och Narima Dugieva i Kungliga Svenska Balettskolans uppsättning av Lille Prinsen. Foto Till Stengel

Det absolut viktigaste vid säsongsavslutningsföreställningar är förstås att välutbildade unga danskonstnärer med hög potential får chanser att visa sina bästa sidor: energi, stil, precision, förvärvad säkerhet, tekniska färdigheter, personlighet. Detta ställer, lika naturligt, stora krav på de koreografier ungdomarna har att framträda i.

I de klassiska verken i Kungliga Svenska balettskolans Sommargala på Kungliga Operan 11 juni 2023 fanns allt detta. Utgångspunkten för koreografin i Memento Suite var avslutningen i ett verk av Antony Dowson. Bredan Collins och Andrea Helander Kramesova har med utsökt stilkänsla och fantasi lagt till egna danser där 20 elever från skolans gymnasium och internationella gästelever glänste. Repetitörerna Nathalie Nordström och Jan-Erik Wikström har fått de unga dansarna att lysa av elegans och säkerhet.

Donizetti KSB

Waltteri Voitila och Otto Eltell i Donizetti. Foto Tilo Stengel

Förra året utförde balettskolan en bragd när man lyckades engagera spanske José Carlos Martínez för att sätta upp Donizetti för skolan. Här återkommer ett storartat verk, dessutom med en glad dos humor, där 13 elever, åter från gymnasiet och utlandet, får alla chanser att stråla. En särskild glädje var att i båda baletterna se så många begåvade unga herrar. Här var de ansvariga repetitörerna Collins, Nordström, Helander Kramesova och Wikström. Skolans konstnärliga chef Cecilia Selander Moss har all anledning att vara stolt.

Lille Prinsen KSB

Elton Ekström och Ida Säfvestad i Lille Prinsen. Foto Tilo Stengel

Den lille prinsen
I samma föreställning framfördes också en förtjusande version av Antoine de Saint-Exupérys klassiska bok för barn och vuxna Den lille prinsen. Koncept och koreografi: Ann-Sofie Birabent, lärare i klassisk balett vid skolan.

Hennes metod för att ge plats åt över 80 elever från fjärde till och med nionde klass har varit enkel och effektiv. Titelrollen framförs med ungdomlig pondus av sjundeklassaren Ted Bäckström. Avsnitten Rosen och Öknen (med ormen) framförs av två respektive en dansare. I större scener verkar det som om skolans alla elever medverkar: Tjugo fjärdeklassare i stycket Fåret, fjorton sjätteklassare i Lamptändaren (en åttondeklassare), fjorton sjundeklassare i Monarken, tjugosju femteklassare i Räven (en sjundeklassare) och tio sjunde- till niondeklassare i Den botaniska trädgården.

Lille Prinsen KSB

Åsrkurs 6 och Edvin Ekstedt i Lille Prinsen. Foto Tilo Stengel

Musikalisk koreografi till verk av fem komponister, genomgående vackra kostymer av Anna-Sara Dåvik och Lotti Widell, med rävkostymen som en höjdpunkt. Välgjorda projektioner och dekor av Karla Hübbe och Maja Forslund. Rollen som den vuxne flygaren spelas av skolans IT-expert Fredrik Lindborner. Gott tecken: Man använder bestämt många av skolans resurser.

Den som inte redan läst boken rekommenderas högeligen att göra det. Vuxna kan bli klokare.

Lille Prinsen KSB

Årskurs 4 i Lille Prinsen. Foto Tilo Stengel

Den moderna linjen
Här var det i mitt tycke bästa verket Madeleine Karlssons Voicing. Det framfördes till musik av den fascinerande röstakrobaten Bobby McFerrin. Koreografen hade för tio elever från åttonde klass till gymnasie 2 skapat en tilltalande svit rörelser till en fängslande rytmik. Men vid ett par tillfällen framfördes rörelserna i tystnad, och då gick en viktig dimension i stycket förlorad.

Ett glatt stycke var Charlotta Öfverholms Utdrag ur De ensamma djuren. Där agerade två dansöser från gymnasie 3 till bland annat Vivaldimusik, förstärkt med djurljud från dansöserna.

Donizetti KSB

Klassiska gymnasiet i Donizetti. Foto Tilo Stengel

Ett ovanligt stycke dansades av Ingmar Tedborn, i egen koreografi. På skolan kan eleverna välja kurs i koreografi, och det har Tedborn gjort. Kostymen hade han också skapat själv. Han både fängslade åskådarens intresse och lyckads bibehålla det. En klar personlighet. Blott styckets titel lämnade mig undrande: I sadistens korsett.

Det är inte lätt att finna en verkningsfull inledning, som omedelbart skapar ett intresse. Den tjeckiske koreografen Jarek Cemerek hade lyckats när han inledde Fanan, för tolv unga dansare, med ett svepande av en stor fana. Därmed hade han också placerat sitt stycke i en känsla av konflikt, och intrycket bibehölls under ett stiliserat spel till och från en grupp. Rörelserna fick därmed en inre mening. Både effektivt och ovanligt.

Donizetti KSB

Otto Eltell, Werneri Voitila och Theodor Bimer i Donizetti. Foto Tilo Stengel

Koreografier för skolans moderna linje saknar en motsvarighet till den mäktiga stomme som den klassiska linjen har i balettens teknik. Därför kan man behöva förstärkning av något annat, till exempel någon form av innehåll. Sådant hade de fyra ovannämnda styckena, men jag saknade det i två verk.

Det var ingen brist på ambition i Helena Franzéns Deep Dive, för tre ungdomar i gymnasie 3. I programbladet stod: ”Om att söka sig ut på djupa vatten, om att följa sin instinkt och verkligen lyssna – inåt och utåt.” Jättehöga aspirationer, men hur ska man omvandla dem till dans? Vad jag såg var en trio i utveckling från golvarbete till stående.

Dan Johansson stod inför en stor och svår uppgift när han i Landscape of ehoes skulle skapa ett verk för en grupp på hela arton dansare. Mycket rörelse, men jag saknade en bärande idé. I programbladet uttrycktes arbetsmetoden med ord som samspel, lyssnande, lyhördhet och vakenhet. Åter: ingen brist på ambition, men jag ser svårigheter att översätta vissa ord till konkret rörelse. Samspel och lyhördhet, visst, men lyssnande och vakenhet?

Gruppsamarbete och gruppverkan är vackra mål, och de kan göras tydliga. Och kanske vore en grund i någon av de etablerade moderna dansteknikerna ett konkret stöd?

Peter Bohlin
Stockholm


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil