Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 med Frej Ruhl, Carl Sjögren, Lorenzzo Fernandez. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

28 okt
2023

Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet

När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.

Tankarna vandrar till utmaningen kring att respektera dåtiden och samtidigt förhålla sig till nutid. José Martínez står för koreografin och Kungliga Operans dansare fyller salongen med virtuosa dans, hopp, snurrar, fart och glädje.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Madeline Woo. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Madeline Woo som Medora. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

Det är något kittlande med dansverk som skapats för över 100 år sedan och som fortfarande spelas. Oavsett om koreografin bearbetats eller om ambitionen är att vara lik originalet är det lätt att låta tankarna vandra. Hur var det då och hur jämförbart är det med nu?

Vad kände dansarna, vilka satt i publiken, hur var reaktionerna, vad pratades det om och hur uttryckte dansarna rörelserna med sina kroppar? Det går förstås att hitta källor som textbeskrivningar och notationer men inga filmer från så långt tillbaka som styrker det verkliga framförandet. Balettklipp från tidigt 1900-tal som går att hitta på Youtube ger hintar om hur dansen uttrycktes på 1800-talet men helt säkra kan vi inte vara.

Det är förstås det som gör dans och mötet med publiken så speciellt. Det finns i ögonblicket och sedan endast kvar i minnet och sinnena för dem som var där.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Rikako Shibamoto. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Rikako Shibamoto som Odalisk. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire bygger på en dikt av Lord Byron och spelas från och med 27 oktober 2023 och för första gången på Kungliga Operan i Stockholm. Urpremiären skedde 23 januari 1856 på Parisoperan och sedan dess har baletten omarbetas. För koreografin denna svenska premiär står José Martínez som till vardags är balettchef för Parisoperan. Han och hans team har skapat en fartfylld berättelse som skulle kunna liknas vid en äventyrsmatiné.

I publiksamtalet en timme före premiär får vi som är där lyssna till koreograf José Martínez, scenografi och kostymansvariga Marie í Dali och ljusansvariga Ellen Ruge som delar med sig av tankar kring arbetet med föreställningen. Bland annat pratar de om att förhålla sig respektfullt till dåtiden och samtidigt reflektera kring nutidens perspektiv.

Le Corsaire Balettintroduktion 2023

Katarina Aronsson, dramaturg, i premiärsamtalet med koreograf José Martínez, scenografi, kostymansvarig Marie í Dali och ljusansvarig Ellen Ruge. Foto Cristian Hillbom

Teamet påpekar dock att dansäventyret är en saga och att det är det som publiken ska få uppleva. Världen är ständigt i förändring och människors utmaningar och kamper har olika fokus beroende på hur samtiden ser ut och det är en av utmaningarna när en sätter upp gamla verk. Kärlekshistorier kopplar tiden och oss alla samman så även i Le Corsaire.

Det är lätt att hoppas att kärleksparet ska få varandra. Inget är väl så tragiskt som slutet av Julia och Romeo. Kanske hade ändå den här historien mått bra av nyansering kring slaveri. I stort sett framställs allt med glädje och publiken får inte ta del av baksidorna. De som ska säljas bjuder ut sina kroppar och när affären är avslutat ligger de glada minerna kvar.

Om publiken fått bjudas in närmare till de olika karaktärernas känslor hade det hela fått ett annat djup. Vi får glimtar av konflikter där utgången kunde blivit förödande men som i den här historien utan fördjupning ordnas upp. Valet att hålla kvar sagan påverkar och även tiden. Allt får inte plats i en föreställning på 2 timmar och 5 minuter.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Luiza Lopes och Daniel Norgren-Jensen. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Luiza Lopes som Medora och Daniel Norgren-Jensen som Conrad. Foto Kungliga Operan Håkan Larsson

Precis som livet ibland tar oväntade vändningar dansades huvudrollerna på premiären av Luiza Lópes och Daniel Norgren-Jensen. I övrigt var lag 1 intakt med Dimitry Zagrebin som Lankendem, Kentaro Mitsumori som Ali, Carl Sjögren som Birbanto och Anna Cecilia Meyer som Gulnara.

Hela kompaniet delar med sig av virtuosa dans med teknisk skicklighet. De bjuder på dansfest. Hoppas dansarna har lika roligt som det ser ut. Särskilt värd att nämnas från premiären är Carl Sjögren som briljerade både genom sin dans och sin rolltolkning.

Funderingarna är plötsligt tillbaka på 1800-talet. Vad tänkte Marius Petipa när han koreograferade sin version av verket. Och undrar om Petipa och andra 1800-tals koreografer någonsin kunnat drömma om att variationer från deras verk skulle plockas ur baletterna för att användas i tävlingssammanhang.

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Kentaro Mitsumori. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023. Kentaro Mitsumori som Ali. Foto Kungliga Operan Sören Vilks

För den balettintresserade får därför föreställningen flera dimensioner, dels upplevelsen av här och nu, men också förväntan hur delar som så många gånger tävlats eller visats upp ska se ut just den afton en befinner sig på Operan. Kentaro Mitsumori dansar en sådan del med gott resultat. De 32 foutté piruetterna i Svansjön är ett annat exempel som är bekant för den vana balettpubliken. Alla sitter med spänning och räknar.

Koreografens drag med olika alternativa slut ger publiken chans att påverka. På flera platser i byggnaden finns maskiner där valen kan göras. Det skulle vara intressant att få ta del av statistik efter spelperioden om hur stor variationen verkligen blev. Väljer publiken samma varje kväll eller blir det någon gång olika. Inslaget ger publiken chans till integration och dansarna får extra krydda att inte veta när föreställningen börjar hur de ska göra slutet. Det är lockande att komma tillbaka ytterligare en gång uppleva ett annat lag dansa rollerna och se om slutet den gången blir annorlunda.

Jenny Berkán
Stockholm
Kungliga Operan, Stockholm Le Corsaire Spelas från 27 oktober till 18 november
Läs mer här om Balettens handling


  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil