Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia & Romeo 1

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Anthony Lomuljo och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

07 apr
2023

Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare

10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar Anthony talar vi om hur det är att dansa samma roll igen och denna gång med en ny Julia.

Att få sätta sig i de sammetsprydda fåtöljerna i en fullsatt salong efter lång arbetsvecka är en ynnest. Sorlet från publikens samtal och musikernas förberedelser med sina instrument bidrar till den förväntansfulla stämningen. Alla väntar på att ridån ska gå upp och att dansare och musiker från Kungliga Operan i Stockholm ska framföra Mats Eks Julia och Romeo.

Det är tio år sedan baletten hade urpremiär här på Kungliga Operan. Då liksom nu dansade Anthony Lomuljo Romeo. Anthony och jag ses några dagar före premiären, vi samtalar om rollen, om dans och vikten av kultur.

Anthony Lomuljo

Anthony Lomuljo. Foto Kungliga Operan/Carl Thorborg.

Du var med i urpremiären av Julia & Romeo för 10 år sedan. Hur känns det att dansa Romeo igen?
Det var livsförändrande för min karriär. Mats Ek ville att ensemblen skulle bestå av flera olika generationer. Johannes Öhman som var balettchef då möjliggjorde detta. För att nämna några så var Ana Laguna, Marie Lindqvist, Niklas Ek med i orginaluppsättningen. Det var vackert att få dela scenen med dessa dansare och få vara på den platsen tillsammans med Mats.

Nu 10 år senare har jag jobbat med olika kompanier och koreografer, t ex Sasha Walz och Crystal Pite. Att med dessa erfarenheter komma tillbaka och få göra en roll som skapades till mig när jag var mycket yngre är spännande. För 10 år sedan var jag livrädd, det kändes som ett stort ansvar att dansa Romeo. Innan premiären sa Mats ”det handlar inte om mig, det handlar inte om dig, det handlar om historien”. Det fick mig att slappna av.

Dansaren finns där för att vara och uppleva och få dela en berättelse med publiken. Mats är mycket specifik i vad han vill få fram och jag litar fullständigt på honom. Han har ett särskilt sätt att skapa rörelser, när det levereras rätt och med rätt intention blir det som ett vackert språk. Den här gången vill jag ha roligt, beröra och ha en dialog med publiken. Det är jättekul att få dansa Romeo igen.

Julia & Romeo 2

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Calum Lowden och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Vem är din Romeo?
Min Romeo? Menar du min Romeo i verkliga livet eller min Romeo? Eller vem jag är som Romeo?

Allt låter spännande, men din karaktär.
Jag vill att det även ska vara upp till publiken. Det är vackert med konst som är som en spegel som väcker minnen och upplevelser, till exempel den första kyssen. Jag har mina egna personliga erfarenheter när jag porträtterar en karaktär. Det handlar även om hur jag knyter an till mina meddansare och publiken. Min Romeo är sårbar, reaktiv, känslomässig och optimistisk, alltid dagdrömmande i hans egna tankar.

Romantisk?
Otroligt romantisk. Jag tror att vi alla har dessa egenskaper. Om vi tar Mercutio vars karaktär är så stark att Shakespeare var tvungen att döda honom, annars hade han tagit över. Han reagerar precis som Julia på Romeo. Romeo är hans sanna men obesvarade kärlek.

Den här gången dansar du med en annan Julia. Madeline Woo och Mariko Kida är helt olika som dansare.
Det är både jättebra och surrealistiskt. Flera av mina referenspunkter är sammanknippade med Mariko som gjorde originalrollen. Vi hade en speciell relation både som vänner och hur vi fick kontakt på scenen. Tillsammans utforskade vi karaktärerna när de skapades.

Nu har jag med mig ny erfarenhet och får återupprätta rollen tillsammans med någon som är yngre än jag. Som dessutom är i samma ålder som jag var första gången jag dansade Romeo. Det är en mycket fin process för mig och det är vackert att få vara med när Madeline hanterar rollen och också hur vi interagerar på scenen.

Julia & Romeo 3

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Anthony Lomuljo och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Hur förbereder du dig inför en roll som Romeo?
För 10 år sedan var jag mycket nervös och ångestdriven. Det var ett stort ansvar men Mats såg mig och jag kände att jag kunde göra det. Jag tog det på största allvar. Det kändes ärofyllt och respektfullt. Jag har lätt för att få för mycket energi och föredrar faktiskt att vara lite trött. Jag dricker inte kaffe samma dag som det är föreställning och undviker att äta för mycket mat.

Nuförtiden är det lättare, förut var det som ett monster jag måste hantera och kontrollera nu är det som ett monster jag även kan ha roligt med.

Är det annorlunda när du förbereder dig inför ett verk av t ex Hjámarsdóttir?
Både ja och nej. I en berättande balett med en specifik resa som Romeos som alla känner till blir det delvis skillnad mot att skapa och utföra något som utgår mer från ett tema. Det är inte mindre ansträngande. Jag hyser stor respekt för alla typer av dans oavsett. Förberedelserna är ganska lika. Jag kan få ångest och gå vilse samtidigt som det är vackert att skapa något tillsammans.

Jag känner mig bortskämd att få jobba med Mats. Han förväntar sig mycket när det gäller vad han vill få fram. Han förfinar sitt hantverk samtidigt som han kommunicerar och leder i en otroligt varm professionell och inbjudande atmosfär.

Julia & Romeo 4

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Jeannette Wren och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Tycker du att det går att relatera historien om Julia och Romeo till dagens samhälle?
Definitivt. Verket dyker ner i relationer, spänningar mellan människor, mellan samhällen och förändringar. Detta är mycket relevant för den tid vi lever i. Kvinnors rättigheter, människor som flyr från sina länder, krig, kärlek mellan en man och en kvinna. Mercutios kärlek är också sann även om den inte är möjlig. Det finns så många nyanser, olika slags förhållanden. Mats gräver djupt in i psykologin och karaktärernas olika perspektiv. Det är mycket relevant och går att jämföra med situationer, relationer och spänningar i hela världen.

Vad får dig att dansa?
Jag tycker om historieberättande. Det tror jag de flesta dansare gör. Genom utförandet, dans, sker förbindelse och kommunikation med publiken som är brilliant. Jag började dansa på grund av min äldre syster Dominique Lomuljo. Hon är min största inspiration i hela universum. Hennes relation till dansen gjorde att jag ville ha och göra detsamma. Jag tror vi alla är historieberättare, att vi alla är dansare.

Julia & Romeo 5

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Anthony Lomuljo och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

I år firar Kungliga Operan 250 år.
Med all rätt. Tänk att det här huset, kompaniet funnits i 250 år. Det är otroligt. För mig som inte är från Sverige och kommer från USA och får se kultur bli firad på det här viset. Det är viktigt att komma ihåg att nyskapelser inte bara kommer från det akademiska. Det kommer från att komma tillsammans, prata, skapa konst, reflektera från olika perspektiv. Vi borde fira varje år som det är möjligt. Jag är så glad att vara i ett land som haft ett Operahus i 250 år och att få vara delaktig.

Vid nypremiären sjunker jag ner i fåtöljen i salongen. Kungliga Operans dansare levererar en historia som berör. Undrar om Shakespeare kunde anat hur hans berättelser skulle spelas och ombearbetas i århundranden efter hans död. Det hade varit spännande att få ta del av hans reaktioner på Mats Eks version. Undrar om han skulle påpekat att det var på tiden att Julias namn återigen benämndes först.

Julia & Romeo 6

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Jeannette Wren och Jonatan Davidsson. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Under premiärsamtalet i Guldfoajén berättade Roy Sandgren att Shakespeares berättelse från början hette just Julia och Romeo men att det sedan byttes till tvärtom. Undrar om Shakespeare kunnat föreställa sig berättelsen utföras endast genom rörelser och utan ord. Och vad skulle han tänkt om Max Martins och David West Reads musikalversion &Juliet där Julia inte dör. Det hade varit mycket intressant att få veta. Själv känner jag mig uppfylld av rörelser och rolltolkningar. Det är härligt att få släppa allt och bara åka med en historia.

Särskilt i akt två grep Julia och Romeos kärlek mig. Julias naiva och livliga närmande av Romeo. Och så Romeo, som håller sig nära sin kärlek men med vaksamhet för vad som händer runt omkring. Det är som en skatt att ha fått se denna balett med 10 års mellanrum. I mitt inre ligger fortfarande minnet från förra gången starkt.

Just den kvällen när jag är där hoppade Mats Ek in för sin bror Niklas. Hans rörelser och inlevelse berörda djupt. Det gjorde hela orginaluppsättningen, och även de som är med i den här tio år senare. Jag måste hålla med Anthony. Danskonst kan vara som en spegel, något som får en att känna, att reflektera och diskutera. Något som är värt att fira.

Jenny Berkàn
Julia & Romeo, Kungliga Operan Stockholm 31 mars - 28 april


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil