Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia & Romeo 1

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Anthony Lomuljo och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

07 apr
2023

Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare

10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar Anthony talar vi om hur det är att dansa samma roll igen och denna gång med en ny Julia.

Att få sätta sig i de sammetsprydda fåtöljerna i en fullsatt salong efter lång arbetsvecka är en ynnest. Sorlet från publikens samtal och musikernas förberedelser med sina instrument bidrar till den förväntansfulla stämningen. Alla väntar på att ridån ska gå upp och att dansare och musiker från Kungliga Operan i Stockholm ska framföra Mats Eks Julia och Romeo.

Det är tio år sedan baletten hade urpremiär här på Kungliga Operan. Då liksom nu dansade Anthony Lomuljo Romeo. Anthony och jag ses några dagar före premiären, vi samtalar om rollen, om dans och vikten av kultur.

Anthony Lomuljo

Anthony Lomuljo. Foto Kungliga Operan/Carl Thorborg.

Du var med i urpremiären av Julia & Romeo för 10 år sedan. Hur känns det att dansa Romeo igen?
Det var livsförändrande för min karriär. Mats Ek ville att ensemblen skulle bestå av flera olika generationer. Johannes Öhman som var balettchef då möjliggjorde detta. För att nämna några så var Ana Laguna, Marie Lindqvist, Niklas Ek med i orginaluppsättningen. Det var vackert att få dela scenen med dessa dansare och få vara på den platsen tillsammans med Mats.

Nu 10 år senare har jag jobbat med olika kompanier och koreografer, t ex Sasha Walz och Crystal Pite. Att med dessa erfarenheter komma tillbaka och få göra en roll som skapades till mig när jag var mycket yngre är spännande. För 10 år sedan var jag livrädd, det kändes som ett stort ansvar att dansa Romeo. Innan premiären sa Mats ”det handlar inte om mig, det handlar inte om dig, det handlar om historien”. Det fick mig att slappna av.

Dansaren finns där för att vara och uppleva och få dela en berättelse med publiken. Mats är mycket specifik i vad han vill få fram och jag litar fullständigt på honom. Han har ett särskilt sätt att skapa rörelser, när det levereras rätt och med rätt intention blir det som ett vackert språk. Den här gången vill jag ha roligt, beröra och ha en dialog med publiken. Det är jättekul att få dansa Romeo igen.

Julia & Romeo 2

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Calum Lowden och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Vem är din Romeo?
Min Romeo? Menar du min Romeo i verkliga livet eller min Romeo? Eller vem jag är som Romeo?

Allt låter spännande, men din karaktär.
Jag vill att det även ska vara upp till publiken. Det är vackert med konst som är som en spegel som väcker minnen och upplevelser, till exempel den första kyssen. Jag har mina egna personliga erfarenheter när jag porträtterar en karaktär. Det handlar även om hur jag knyter an till mina meddansare och publiken. Min Romeo är sårbar, reaktiv, känslomässig och optimistisk, alltid dagdrömmande i hans egna tankar.

Romantisk?
Otroligt romantisk. Jag tror att vi alla har dessa egenskaper. Om vi tar Mercutio vars karaktär är så stark att Shakespeare var tvungen att döda honom, annars hade han tagit över. Han reagerar precis som Julia på Romeo. Romeo är hans sanna men obesvarade kärlek.

Den här gången dansar du med en annan Julia. Madeline Woo och Mariko Kida är helt olika som dansare.
Det är både jättebra och surrealistiskt. Flera av mina referenspunkter är sammanknippade med Mariko som gjorde originalrollen. Vi hade en speciell relation både som vänner och hur vi fick kontakt på scenen. Tillsammans utforskade vi karaktärerna när de skapades.

Nu har jag med mig ny erfarenhet och får återupprätta rollen tillsammans med någon som är yngre än jag. Som dessutom är i samma ålder som jag var första gången jag dansade Romeo. Det är en mycket fin process för mig och det är vackert att få vara med när Madeline hanterar rollen och också hur vi interagerar på scenen.

Julia & Romeo 3

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Anthony Lomuljo och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Hur förbereder du dig inför en roll som Romeo?
För 10 år sedan var jag mycket nervös och ångestdriven. Det var ett stort ansvar men Mats såg mig och jag kände att jag kunde göra det. Jag tog det på största allvar. Det kändes ärofyllt och respektfullt. Jag har lätt för att få för mycket energi och föredrar faktiskt att vara lite trött. Jag dricker inte kaffe samma dag som det är föreställning och undviker att äta för mycket mat.

Nuförtiden är det lättare, förut var det som ett monster jag måste hantera och kontrollera nu är det som ett monster jag även kan ha roligt med.

Är det annorlunda när du förbereder dig inför ett verk av t ex Hjámarsdóttir?
Både ja och nej. I en berättande balett med en specifik resa som Romeos som alla känner till blir det delvis skillnad mot att skapa och utföra något som utgår mer från ett tema. Det är inte mindre ansträngande. Jag hyser stor respekt för alla typer av dans oavsett. Förberedelserna är ganska lika. Jag kan få ångest och gå vilse samtidigt som det är vackert att skapa något tillsammans.

Jag känner mig bortskämd att få jobba med Mats. Han förväntar sig mycket när det gäller vad han vill få fram. Han förfinar sitt hantverk samtidigt som han kommunicerar och leder i en otroligt varm professionell och inbjudande atmosfär.

Julia & Romeo 4

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Jeannette Wren och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Tycker du att det går att relatera historien om Julia och Romeo till dagens samhälle?
Definitivt. Verket dyker ner i relationer, spänningar mellan människor, mellan samhällen och förändringar. Detta är mycket relevant för den tid vi lever i. Kvinnors rättigheter, människor som flyr från sina länder, krig, kärlek mellan en man och en kvinna. Mercutios kärlek är också sann även om den inte är möjlig. Det finns så många nyanser, olika slags förhållanden. Mats gräver djupt in i psykologin och karaktärernas olika perspektiv. Det är mycket relevant och går att jämföra med situationer, relationer och spänningar i hela världen.

Vad får dig att dansa?
Jag tycker om historieberättande. Det tror jag de flesta dansare gör. Genom utförandet, dans, sker förbindelse och kommunikation med publiken som är brilliant. Jag började dansa på grund av min äldre syster Dominique Lomuljo. Hon är min största inspiration i hela universum. Hennes relation till dansen gjorde att jag ville ha och göra detsamma. Jag tror vi alla är historieberättare, att vi alla är dansare.

Julia & Romeo 5

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Anthony Lomuljo och Madeline Woo. Koreograf Mats Ek. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

I år firar Kungliga Operan 250 år.
Med all rätt. Tänk att det här huset, kompaniet funnits i 250 år. Det är otroligt. För mig som inte är från Sverige och kommer från USA och får se kultur bli firad på det här viset. Det är viktigt att komma ihåg att nyskapelser inte bara kommer från det akademiska. Det kommer från att komma tillsammans, prata, skapa konst, reflektera från olika perspektiv. Vi borde fira varje år som det är möjligt. Jag är så glad att vara i ett land som haft ett Operahus i 250 år och att få vara delaktig.

Vid nypremiären sjunker jag ner i fåtöljen i salongen. Kungliga Operans dansare levererar en historia som berör. Undrar om Shakespeare kunde anat hur hans berättelser skulle spelas och ombearbetas i århundranden efter hans död. Det hade varit spännande att få ta del av hans reaktioner på Mats Eks version. Undrar om han skulle påpekat att det var på tiden att Julias namn återigen benämndes först.

Julia & Romeo 6

Julia & Romeo. Kungliga Baletten 2023. Jeannette Wren och Jonatan Davidsson. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Under premiärsamtalet i Guldfoajén berättade Roy Sandgren att Shakespeares berättelse från början hette just Julia och Romeo men att det sedan byttes till tvärtom. Undrar om Shakespeare kunnat föreställa sig berättelsen utföras endast genom rörelser och utan ord. Och vad skulle han tänkt om Max Martins och David West Reads musikalversion &Juliet där Julia inte dör. Det hade varit mycket intressant att få veta. Själv känner jag mig uppfylld av rörelser och rolltolkningar. Det är härligt att få släppa allt och bara åka med en historia.

Särskilt i akt två grep Julia och Romeos kärlek mig. Julias naiva och livliga närmande av Romeo. Och så Romeo, som håller sig nära sin kärlek men med vaksamhet för vad som händer runt omkring. Det är som en skatt att ha fått se denna balett med 10 års mellanrum. I mitt inre ligger fortfarande minnet från förra gången starkt.

Just den kvällen när jag är där hoppade Mats Ek in för sin bror Niklas. Hans rörelser och inlevelse berörda djupt. Det gjorde hela orginaluppsättningen, och även de som är med i den här tio år senare. Jag måste hålla med Anthony. Danskonst kan vara som en spegel, något som får en att känna, att reflektera och diskutera. Något som är värt att fira.

Jenny Berkàn
Julia & Romeo, Kungliga Operan Stockholm 31 mars - 28 april


  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil