Artiklar från 2008 – till idag
Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson.
»Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren.
Höstens biljetter släpps den 2 maj.
Höstens stora balettpremiär är Gustavia - berättelsen om Sveriges okända prins, som får urpremiär på stora scenen den 18 oktober.
»Kungliga Balettens passion, kreativitet och briljans kommer i höst att lysa starkare än någonsin tidigare. Vår nya skapelse Gustavia är en hisnande berättelse som nystar upp den okända historien om Badin, en märklig gestalt ur Sveriges historia. En fängslande berättelse förvandlad till ett balettmästerverk, pulserande av energi, som en dramatisk film« säger balettchef Nicolas Le Riche.
»Vi bjuder också in publiken att svepas med in i Askungens förtrollande värld – en tidlös familjevänlig sagobalett som tog publiken med storm när den hade premiär 2022. Gör er redo för en höstsäsong fylld av förundran, känslor och oförglömliga stunder!«
Operarepertoaren bjuder på premiär för Wozzeck med världsstjärnan Peter Mattei, som åter gästar Operahuset efter vårens succé i Parsifal. Dirigent är Kungliga Operans musikchef Alan Gilbert. Under hösten får publiken även uppleva makalösa Nina Stemme, som gör Jenůfa tilsammans med stjärnskottet Cornelia Beskow.
Vi kan även se fram emot kära återseenden i form av klassiker som Carmen med Miriam Treichl i titelrollen, musikalsuccén Sweeney Todd med bland andra Ola Eliasson och Karolina Blixt och Tosca, där stjärnsopranerna Malin Byström och Christina Nilsson åter igen alternerar i titelrollen, hovsångare Karl-Magnus Fredriksson återkommer i rollen som Scarpia och David Junghoon Kim gör rollen som Cavaradossi. Den unga publiken bjuds in till dans med Unga Operan, när det blir urpremiär för den interaktiva föreställningen Forever.
»Konst och kultur låter oss reflektera tillsammans. Kungliga Operan kan erbjuda en plats där vi kan stanna upp och försöka förstå våra gemensamma erfarenheter, en plats där människor kan mötas och tänka och känna tillsammans. Vi behöver den typen av arenor mer än någonsin. Vi är stolta över att kunna presentera Mari Carrascos nya verk för unga, Forever, där publiken blir en del av en pågående fest i Rotundan och vi kommer alldeles nära dansarna. Maris verk har en säregen energi som engagerar och berör«, säger tf Operachef Ellen Lamm.
Det visuella konceptet för höstens repertoar, Den universella konsten som en helande kraft i en orolig tid, är skapat av Göteborgsbaserade illustratören Nika Bozorgmehr.
Höstens repertoar på Kungliga Operan
CARMEN, nypremiär 7 september
Georges Bizets Carmen från 1875 är en av världens mest älskade operor. I Johanna Garpes kritikerrosade version är Carmen en mogen, kreativ och rebellisk kvinna som lever ut sin sexualitet. Titelrollen görs åter av Miriam Treichl, som gjorde rollen vid premiären. Som Don José alternerar Daniel Johansson med Joachim Bäckström. Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör medverkar. Dirigent är Yves Abel.
TOSCA, nypremiär 21 september
Kungliga Operans storslagna och tidstrogna Tosca utgår från den verkliga spelplatsen – Rom år 1800. Sedan urpremiären för exakt 100 år sedan har verket behållit sin plats i toppen på listan över världens mest spelade operor. Nu är den tillbaka med de internationella stjärnorna Christina Nilsson och Malin Byström som alternerar i titelrollen. Som Mario Cavaradossi ser vi David Junghoon Kim och Baron Scarpia spelas av hovsångare Karl-Magnus Fredriksson. Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör leds av alternerande dirigenterna Daniele Callegari och Pietro Rizzo. Regi av Knut Hendriksen.
FOREVER, Unga Operan, urpremiär 27 september
Vem har inte någon gång känt sig ensam på en fest, trots att man är bland folk? Koreografi av Mari Carrasco, som är en av dagens mest intressanta koreografer. Musik av Mikael Karlsson, hyllad för flera samarbeten med koreografen Alexander Ekman och senast uppmärksammad för operaföreställningen Melancholia; samt Jenny Nordbergs på en gång både supernaturalistiska och artificiella scenografi och Mira Svanbergs suggestiva ljussättning – skapar de en föreställning som helt och hållet utgår ifrån spelplatsen: Rotundan. I dansföreställningen Forever är publiken en del av en pågående fest och förflyttar sig under föreställningen från att vara betraktare på avstånd till att bli delaktiga festdeltagare. Föreställningen kretsar kring liv och död, sorg och hopp, och att vara en del av ett flöde och en fortsättning. Hur kan man på en och samma gång vara en individ och en del av en grupp? Föreställningen riktar sig främst till publik på högstadiet och gymnasiet.
JENUFA, nypremiär 28 september
Den lovordade sopranen Cornelia Beskow och världssopranen Nina Stemme i mästarmöte! Med stora röster och scenisk skicklighet har de båda nått internationella framgångar på var sitt håll med den hjärtskärande Jenůfa – nu gör de det tillsammans på Kungliga Operan. »Det går inte att värja sig mot Jenůfa« skrev SvD om uppsättningen som hade premiär 2017, i regi av Annilese Miskimmon, chef för English National Opera. Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör leds av dirigent John Fiore.
GUSTAVIA - berättelsen om Sveriges okända prins, urpremiär 18 oktober
Han förslavas och förs från Västindien till det svenska hovet på 1750-talet som en gåva. Han är föremål för drottningen Lovisa Ulrikas sociala experiment men också för hennes kärlek. Han inleder ett hemligt förhållande med prinsessan Sofia Albertina. Hans rival är Sveriges blivande kung, Gustav III, som också är hans älskade bror. Gustavia är den otroliga berättelsen om Gustav Badin. Ett fartfyllt drama i balettgestalt, en okänd del av Sveriges historia, en saga om makt, normer och uppror.
Den verklighetsbaserade berättelsen om Gustav Badin Couschi kommer till liv på Kungliga Operans scen med ett stjärnspäckat konstnärligt team. För regi och libretto står filmskaparen Amir Chamdin, senast aktuell med Börje – The Journey of a Legend, om ishockeyspelaren Börje Salmings liv. Koreograf är Pär Isberg som tidigare skapat baletter som Ringaren i Notre Dame, Pippi Långstrump och inte minst långköraren Nötknäpparen. Kostymerna är kreerade av Selam Fessahaye, flerfaldigt prisbelönt designer vars kreationer har burits av bland annat Beyoncé och Kronprinsessan Victoria. Den välkända filmscenografen Cinzia Lo Fazio och Tobias Rylander, ljusdesigner för alltifrån Beyoncés världsturné till Loreens Eurovisionvinnare, ramar in Badins värld i dekor, ljus och projektioner. Dramaturg är David Nzinga. Kungliga Hovkapellet leds av dirigent Philippe Béran.
WOZZECK, premiär 16 november
Två världsartister samsas på Kungliga Operans scen när Peter Mattei och Malin Byström möts i Wozzeck, en stor operaupplevelse baserad på en sann historia om krig och utsatthet. Hör två av våra främsta sångare i Alban Bergs opera som hade premiär 1925, vars angelägna tema har tydliga paralleller med världsläget i samtiden. Denna uppsättning är en samproduktion med franska Opéra de Lyon, i regi av Richard Brunel. Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör leds av Kungliga Operans musikchef Alan Gilbert, alternerande med John Fiore.
ASKUNGEN, nypremiär 29 november
Årets julbalett är Askungen skapad exklusivt för Kungliga Baletten av Tamara Rojo, chef för San Francisco Ballet. Tillsammans med färgstarka kostymer av modeskaparen Christian Lacroix och Prokofjevs klassiska och välkända musik skapas en färgsprakande kväll för hela familjen. Ljusdesign av Tobias Rylander, som även skapat scenbilden tillsammans med Christian Lacroix. Kungliga Hovkapellet leds av dirigent Ewa Strusińska.
»Kostymfest när Lacroix klär Askungen till bal«, skrev SvD i samband med premiären.
SWEENEY TODD, nypremiär 13 december
»Det är en ynnest att få uppleva Michael Cavanaghs solida, genomtänkta och välljudande iscensättning på Kungliga Operan«, skrev DN efter premiären 2023 på Stephen Sondheims musikal Sweeney Todd. Föreställningen spelades då för utsålda hus och gör nu efterlängtad återkomst med Ola Eliasson i titelrollen, Karolina Blixt som Mrs Lovett och Jens Persson Hertzman som Anthony Hope. Medverkar gör även Kungliga Operans kör, samt Kungliga Hovkapellet. Dirigent är David Björkman.
Under hösten fortsätter även de populära lunchkonserterna i Guldfoajén, samt konsertserierna Blue Hour och Guldkonserter. Balettfantasterna får chansen att möta koreografen Pär Isberg under en öppen repetition med Kungliga Baletten; Meet the choreographer.
Året avslutas traditionsenligt med Nyårskonsert, som i år ges vid två tillfällen.
Biljetterna till höstens föreställningar släpps den 2 maj.
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision