Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansmuseet Nurejev 1

Ur Paradis perdu av Roland Petit. Foto Francette Levieux. Dansmuseet Stockholm

17 okt
2022

Passion på Dansmuseet

Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century. Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänkt som en vandringsutställning. Första anhalt är Stockholm och den finns kvar till 8 januari 2023.

Här kan ses 14 rollkostymer och 49 foton från Charles Judes privata samling. Dessutom bjuds på olika former av anföranden. En kväll var Kungliga Balettens chef Nicolas Le Riche inbjuden att tala om sitt arbete med Nurejev. Le Riche var på bästa humör, talade öppenhjärtigt och svarade villigt på frågor från publiken. Han hade oerhört mycket att dela med sig av.

Utställningen innehåller också ett utmärkt urval filmavsnitt på omkring 20 minuter, sammanställt av Klara Berggren, bland annat museipedagog på museet. Det finns också tjugo böcker om Nurejev att botanisera i. Utställningen rekommenderas å det varmaste. Medlemmar i museets vänförening går in gratis.

Dansmuseet Nurejev

Ur Paradis perdu av Roland Petit. Foto Francette Levieux. Dansmuseet Stockholm

Ett liv i dans – något om den oförliknelige
Rudolf Nurejevs passion för dans var ojämförlig, och han sparade sig inte. Att dansa 250 huvudroller om året slet på hans kropp och han kom att behöva kraftig morgonmassage för att komma upp ur sängen. Men att sluta? Aldrig! ”Till den sista droppen blod” lär han ha sagt.

Han tidiga år var obemärkta. Han föddes 17 mars 1938 på ett tåg. Betecknande: hans liv blev ett i kappsäck, med dansen som fast punkt. Första gången han såg en balett var 1945: Tranans sång, musik Stepanov. Den gjorde bestående intryck, och han började dansa karaktärsdanser hemma i det tatariska Ufa, väster om Uralbergen i Södra Ryssland.

Så småningom sökte sig Nurejev till baletten, och i Leningrad gjorde man ett undantag för honom. Under ledning av den storartade pedagogen Alexander Pusjkin genomgick han en hel balettutbildning på tre (3!) år. Hans examensuppvisning (ett solo ur Korsaren, kan beskådas på museets filmskärm) blev en sensation. Han anställdes omedelbart på Kirovteatern och blev snart dess största manliga stjärna.

Dansmuseet Nurejev

Från repetitioner på Don Quijote. Nurejev i mössa. Foto Francette Levieux. Dansmuseet Stockholm

Tre år senare, 1961, gästspelade baletten i Paris, och resten är historia. Nurejev hoppade av, och visade under en lång karriär i väst hur dynamisk och mångsidig mansdans kan vara. Med en gourmands aptit kastade han sig över alla möjliga scendansformer, och han fick mängder av koreografier skapade för sig. Hans mäktiga personlighet gjorde överallt outplånliga intryck.

Efter hans första framträdande i London lär, enligt en tryckt bok, åskådare ha kastat upp på scenen inte bara en sedelrulle med gummisnodd omkring, utan också arton par trosor och ett antal hotellrumsnycklar. Med mera.

Redan 1962 började Nurejev dansa med Margot Fonteyn, den största företrädaren för den eleganta engelska stilen. Hon var 42, han 23. I en av museets visade filmer säger hon att hon var rädd att det skulle se ut som ”mutton dancing with lamb”, men hon tog chansen, och resultatet blev baletthistoriens kanske vackraste partnerskap. När de dansat Svansjön på Stockholmsoperan 1967 varade slutapplåderna i 55 minuter.

Dansmuseet Nurejev

Från vänster: två jackor till Giselle, akt 1 och en svart till Giselle , akt 2. Foto Johan Rosenqvist. Dansmuseet Stockholm

1963 debuterade Nurejev på vita duken, i en filmatisering av Fokins Sylfiderna. Filmerna blev med tiden många. En originell sådan var Ken Russells långfilm Valentino (1977), där Nurejev gav utlopp för hela sitt register som skådespelare, när han gestaltade en annan legendarisk aktör: Rudolf Valentino.

Nurejevs karriär blev ett enmans triumftåg i dans. Han blev kopiöst rik och när han dansade krävde han – vackert och viktigt! – att ballerinan skulle få minst hälften av det gage han själv fick.

1983 utsågs han till balettchef på Parisoperan. Det var också där han gjorde sin sista stora insats för baletten: en egen uppsättning av klassikern La Bayadère. Hans assistent då var hans forna partner från Leningrad: Ninel Kurgapkina (hennes förnamn var en innovation: Lenin baklänges!). På scenen efter premiären tilldelades han av kulturministern Jack Lang Frankrikes finaste kulturorden: Ordre des Arts et des Lettres (i Sverige Litteris et Artibus). Kort därefter, 1993, avled Nurejev i sviterna av AIDS.

Nicolas Le Riche DM

Nicolas Le Riche under samtalet med Erik Mattsson på Dansmuseet. Foto Cristian Hillbom

Utmärkta arrangemang under utställningen
En levande höjdpunkt i utställningen var, som nämnts, balettchef Nicolas Le Riche presentation av Nurejev i samtal med museets intendent och tf chef Erik Mattsson. Nurejevs metod för att förädla de klassiska baletterna bestod bland annat i att lägga till solon för den manlige dansaren i alla akter där sådana inte redan fanns, plus gärna två solon extra i sista akten.

Och då gjorde han de nya solona koreografiskt ytterligt intressanta, med stora hopp och små, piruetter, batteringar och härliga diagonalkombinationer. Två exempel: Första akten i Svansjön är mest en berättande akt. I Nurejevs version dansar Prinsen där ett högklassigt solo. Likadant i andra akten av Törnrosa, som annars mest är en mimscen som ska förmedla att hundra år har gått: också där skapade han ett innehållsrikt solo.

Som balettchef insisterade Nurejev också på att det inte skulle vara någon skillnad mellan höger och vänster. Särskilt solister måste kunna utföra dubbel tour ”en l’air” åt båda håll. Kårdansare kunde också få spännande koreografier att framföra. Genomgående: Nurejev drev sina dansare, drev och drev, vidare och vidare – och deras standard blev högre.

Le Riche tvekade heller inte att tala om vad Nurejev hade kallat den unge dansören vid en tidig repetition: jolie cul! Mild översättning: Läckra häcken! Två andra anföranden hålls av Erik Näslund (27/10) och Ann-Cathrine Byström (24/11).

Dansmuseet Nurejev

Léon Baksts kostym till Faunen i En fauns eftermiddag. Foto Johan Rosenqvist. Dansmuseet Stockholm

Lunchprat
Under rubriken Lunchprat om Nurejev kan man på tisdagar kl. 13 få lyssna till dansare som arbetat med Nurejev. Först ut i raden var Klas Rickman, full av berättarglädje. Särskilt under sin tid som dansare i Festival Ballet (numera English National Ballet) fick han uppleva Nurejev på nära håll, framför allt under balettens långa turné till Australien 1977. Den blev förstås jättesuccé för både Nurejev och Festival Ballet. Och vid ett tillfälle där under en fest hade Nurejev bestämt sig för att sjunga Mick Jagger-låtar till en orkester! Det torde ha varit en alldeles speciell upplevelse.

Klas Rickman var också en flitig fotograf, och han hade med sig några av sina foton. Ett annat föremål han hade med sig var en klenod: en CD med Nurejev som dirigent! Också Rosy Jauckens kommer att tala på tisdagar.

En nåd att stilla bedja om, och Slutord
Charles Jude gick, likt Nicolas Le Riche, i pension från Parisoperans balett som étoile (= stjärna). Jude är numera styrelsemedlem i Rudolf Nurejevs Stiftelse, som på nätet har en innehållsrik hemsida på franska, engelska och ryska. Kostymerna och fotografierna i utställningen är Judes personliga egendom. För ett drygt år sedan gästade han Stockholm för att sätta upp Nurejevs Svansjön, men tänk om han kunde återkomma hit och tala om sina erfarenheter av Nurejev?

En framstående danshistoriker och kritiker skrev vid ett tillfälle: ”Samtidigt med att dansaren är konstnären är han också konstverket.” (André Levinson, 1929) Visst passar de orden i högsta grad på Nurejev? Ett levande konstverk.

Peter Bohlin
Stockholm


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil