Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • If it feels good, Kungliga Baletten 2025. Foto Håkan Larsson

    En fartfylld dansfest med Kungliga Baletten


    Vid premiären av If it feels good och nypremiären av Minus 16 på Kungliga Operan i Stockholm märks ingenting av höstrusket utanför. Kontrasten kunde nästan inte bli större. Inomhus sprider sig värmen från scenen ut bland publiken när debutanten William Dugan, och veteranen Ohad Naharin delar kväll. 



  • William Dugan I balettsalen och arbetar med sitt nya verk. Foto: Kentaro Mitsumori

    Spot on William Dugan – ung koreograf i Operans dubbelprogram Dugan/Naharin


    William är 28 år. Han växte upp strax utanför Tampa, Florida och började med balett i en skola som hette Next generation ballet . Som barn var han mobbad, men fick byta skola och kom då till en skola med Performing Arts som inriktning, The Renaissance academy , som passade honom bättre. Där var dansklasser obligatoriska. och musikteater var ett ämne. Men han sysslade också med gymnastik, samt spelade fotboll.



  • Cross av Antonio de Rosa och Mattia Russo med Xavier Williams, Clàudia Gil Cabús, Dominic McAinsh, Johanna Wernmo.  Foto Tilo Stengel

    In-action - en dubbel världspremiär på GöteborgsOperan som sätter rörelse i fokus


    När Göteborgsoperans Danskompani öppnade höstsäsongen den 11 oktober skedde det med dubbla världspremiärer. Föreställningen In-action samlar två verk; Cross av Antonio de Rosa och Mattia Russo , och Spirit willing av David Raymond och Tiffany Tregarthen . Gemensamt för båda är en vilja att stanna upp i vår snabbrörliga tid och fråga: hur handlar vi - och vad händer när vi inte gör det?



  • Marco da Silva Ferreira Carcaça © José Caldeira

    Homecoming Party för Dansens hus


    Så kom dagen när Dansens Hus återvände från sin exiltillvaro på Elverket efter två och ett halvt år. Den perioden har verkligen inte saknat fruktsamhet. Men det är en efterlängtad ”hemkomst”. Teatern har fräschats upp och man har månat om arkitekten Sven Markelius originaldetaljer från 1961. Man presenterar också en helt ny studioscen för 110 personer. Där kan program för barn och unga finna sin plats.



  • Jubileumskväll på Kulturens hus i Luleå med Alina Cojocaru & Friends. Collage Dans i Nord

    Jubileumsgala på Kulturens hus i Luleå


    En Jubileumskväll med Alina Cojocaru & Friends inledde Dansserien, som är ett sambete mellan Dans i Nord och Kulturens hus i Luleå.



  • Lyonbinnalens inledande défilé. Foto Thanh-HaBui

    Biennale de la Danse i Lyon 2025 – en stad i rörelse


    När Lyon i september fylls av musik, rytmer och kroppar i rörelse blir staden mer än en scen – den blir en levande koreografi. Biennale de la Danse , en av europas största danshändelser, återvänder för tjugoförsta gången med premiärer, parader och möten där traditioner och nyskapande smälter samman.



  • Ryan Handa, Pietro Zeroni, Ida Säfvestad, Ella De Geer. Rhyan Foerster och Bonnie Ahlström med donator Mats Hallvarsson. Foto Markus Gårder

    Filantropen Mats Hallvarsson ger 2 miljoner/år till Kungliga Baletten för ett framtida ungdomskompani


    Sex unga dansare har i höst engagerats i programmet Unga dansare , som blev möjligt tack vare en donation från Enrica och Mats Hallvarssons förening för unga dansare.



  • Carte Blanche i Cancel Bertha by Jan Martens. Foto Øystein Haara

    Ingen musik men fullt av ljud och rytm: Carte Blanche i Cancel Bertha på Bergen International Festival


    Carte Blanches framförande av ett nytt verk är alltid höjdpunkten inom dans på Bergen Internationella Festival. I år bjöd Norges nationella kompani för samtida dans in den belgiska koreografen Jan Martens att arbeta med dem. Hans Cancel Bertha är ovanlig eftersom det nästan inte finns någon form av musikalisk ackompanjemang. Men det betyder inte tystnad, för det är fortfarande fullt av ljud och rytm, och fullt av liv.



  • Fr v översta raden; Nadja Sellrup, Eric Ragnarsson (ljus/teknik), Carl Sjögren Petrini, Daria Ivanova, Jonathan Davidsson, Nathalie Nordquist, Louise Camelbeke, Adilijiang Abudureheman, Maya Schonbrun, Desislava Stoeva Valev, Victor Valcu, Rikako Shibamoto, Agneta Stjernlöf, Joao Santana och Ksenia Zvereva.Fr v nedre raden; Helena Franzén, Kaho Yanagisawa, Alessa Rogers, Felicia Andersson, Martina Torti, Ella De Geer, Ida Säfvestad och Dmitry Zagrebin. Foto Mats Lindgren

    Premiärdansaren Nadja Sellrup om danskompaniet Stockholm 59°North


    Premiärdansaren Nadja Sellrup har varit konstnärlig ledare för Stockholm 59°North sedan 2018. Före ledarskapet kombinerade hon danskarriären vid Kungliga Baletten med medverkan i Stockholm 59°North under många år.



  • Monica Milocco, ny biträdande konstnärlig ledare på Svenska Balettskolan i Göteborg. Foto Daniel Andersson

    Monica Milocco blir ny biträdande konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg


    Den 1 januari 2026 tar Monica Milocco över rollen som bitr. konstnärlig ledare med huvudansvar för danspedagogik och danshälsa vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Hon efterträder därmed Nina Höglund, som går i pension efter många års betydelsefullt arbete inom Sveriges dansutbildningar i både Göteborg och Stockholm.



  • Nicolas Le Riche omgiven av Kungliga Baletten 2020 på Kungliga Operans scen. Foto Håkan Larsson

    Nicolas Le Riche – eight year as Ballet Director for the Royal Swedish Ballet


    A week before Nicolas Le Riche left his duty as Ballet Director for the Royal Swedish Ballet, Dansportalen met Le Riche at his office at the top floor of the Opera and talked about his time in Stockholm and what is around the corner after leaving Stockholm.



  • Hela klassiska gymnasiet och IDS-elever i Shimmer. Foto Tilo Stengel

    Sommargalan med Kungliga Svenska balettskolan en stark uppvisning


    Under Kungliga Svenska balettskolans Sommargala den 8 juni på Kungliga Operans stora scen framförde elever stycken i klassisk balett och samtida dans som tagits fram i samarbete med skolans egna pedagoger och internationella dansprofiler.



  • Carina Ari-stipendiater och medaljör 2025, fr vänster: Amaya Hannula, Thea Back, Arion Javér, Ella Nordlund, Bonnie Ahlström, Carl Sjögren, Ida Säfvestad, Dawid Kupinski, Maya Neuman, Elliot Nyrén, Narima Dugieva, Jakob Köpf Lindström, Betty Svensson, Sebastian Köpf Lindström, Saga Otterskog, Natalie Nordström, Alexander Mockrish, Savannah Egidéus, Dalina Bagheri, Nicole Persson, Hillevi Nordell. Saknas på bilden: Lea Amneby Snickars, Lovis Fjällström Westman, Nicole Hultvi, Jonathan Kay, Imogen Moss, Elliot Sahlberg, Unni Stewart, Ellie Vermunt, Fanny Westring och Kalle Wigle Andersson. Foto Hans Nilsson

    Många stipendier till unga dansare


    Carina Ari – en välgörande ängel för svenskt dansliv



  • Maya Schonbrun och Gabriel Sinclair Jahnke i Romeo och Julia. Foto Kungliga Operan/Håkan Larsson

    Romeo och Julia: Schonbrun i en glödande prestation och Jahnke ungdomligt överivrig


    Kenneth MacMillans Romeo och Julia har funnits sedan 1965 och Shakespeares pjäs betydligt längre, men båda är värda att återvända till, särskilt när föreställningarna är av så hög kvalitet.



  • Lisa synar kostymerna inför kvällen premiär på Peter Pan. Foto Thérèse Eng

    Hjältarna bakom scenen på Peter Pan & Wendy


    Inför varje föreställning sluter de upp och hjälper till, långt innan premiären, under föreställningarna, och efter, hjälpföräldrarna. Dansportalen har fått träffa en av dessa hjältar, Lisa Hernandez , mamma till Herta (som till hösten börjar på KSB, profil modern nutida dans), innan svenska balettskolans vårföreställning Peter Pan & Wendy . Lisa har varit med och hjälpt till bakom scen i över tio uppsättningar, men vad är det egentligen de gör, dessa ovärderliga hjälpföräldrar …



  • Selma Nessa Orten och Eliah Paulukat-Vo i pas de deux från «Blå Fågeln» i Lucas Lima Törnrosa. Foto Jörg Wiesner

    Ballettskolan vid Den Norske Opera & Ballett firar 60 år med drömmar och äventyr


    I år fyller Ballettskolan vid DNO&B 60 år! Detta kommer att uppmärksammas i samband med själva jubileumsdatumet den 13 september, men det firades också vid årets elevföreställningar den 10–12 april.



  • Ångestfyllda varelser i Half Life av Sharon Eyal. Från vänster i 1. raden Anni Martinsén, Viola Länsivuori Rodrigues, Edita Raušerová , Seo Yeun Kim, i 2. raden Elena Ilyina, Min Young Kim, Sofia Repo och Zhiyao Chen, och i 3. raden Edith Stenvall och Beatriz Costa. Foto Roosa Oksaharju

    Finlands Nationalbalett: En kväll med starkt pulsande energi


    Dansens dimensioner är oändliga, det visade oss den nya trippeln: tre korta dansverk av världsberömda koreografer och en Inter-Mission med solodans även på pausen på olika håll. Och inte nog med detta, man hade Förfest före föreställningen och Efterfest efter, med en DJ med artistnamnet hapan korppu.



  • Anders Hellström. Foto Rahi Rezvani

    Anders Hellström ny konstnärlig chef för Kungliga Baletten


    Anders Hellström har varit konstnärlig chef för flera framstående balettkompanier, bland annat Göteborgsoperans danskompani och Nederlands Dans Theatre. Han tillträder vid Kungliga Baletten i sommar och tar över efter Nicolas Le Riche, vars förordnande går ut efter åtta år på posten.



  • Auguste Palayer i I cannot love without trembling. Foto Tilo Stengel

    Every separation is a link, dansverk med inspiration av franska filosofen Simone Weil


    Från föräldrarnas restaurang på Mallorca, via dansutbilning i Cannes och ungdomskompani i Haag, är nu Göteborgsoperans danskompani Auguste Palayer s hem. Just nu aktuell i Bobbi Jene Smiths och Or Schraibers I cannot love without trembling , som utgör ett av verken i dansföreställningen Dusk to dawn på Göteorgsoperan.



  • Giselle, Kungliga Baletten 2025. Dmitry Zagrebin som Albrecht, Maya Schonbrun som Giselle, Taylor Yanke som Myrtha. Foto Per Morten Abrahamsen

    Giselle en tidlös och gammaldags berättelse om kärlek


    När Giselle nu sätts åter upp på Kungliga Operan i Stockholm är det genom ballerinan och koreografen Natalia Makarovas version. Utvalda att dansa huvudrollerna under premiären den 3 april 2025 var Maya Schonbrun och Dmitry Zagrebin.



  • In the Mood for Tea, koreograf  Rikako Shibamoto. Dansare Davide De Ponte, Carl Petrini Sjögren, Kaho Yanagisawa. Foto Rikako Shibamoto

    Young Choreographers, när dansare blir koreografer för sina kollegor


    Under två kvällar i mars får Kungliga Operans dansare chans att visa egenskapade koreografier på Rotundan. De 11 kompositionerna framförs av koreografernas kollegor från Kungliga Baletten. På nära håll får publiken ta del av samarbetet. Det blir ett intimt möte mellan skapare, utförare och åskådare.



  • Modell för  ”Sector 4 dancewear” med Joâo Felipe Santana. Marin till höger. Foto Mira och Thilda Bergling

    Spot on Kungliga balettens Marin Jalut-Motte


    Marin Jalut-Motte är 27 år och har varit dansare i Kungliga Baletten på Operan sen 2020. Växte upp i Oslo med sin franska familj och som de flesta barn som vill hålla på med dans var han ett livligt och aktivt barn. Marin började i norska balettskolan när han var sju år och fick efter några år rådet att pröva in i till elevskolan i Paris. Men Marin trodde inte han skulle bli antagen!



  • På Svenska Balettskolan går eleverna i grundskolan från åk 4, och danstränar sex dagar i veckan.Foto SVT

    Från verklighet till TV-serie: Så skapades dokumentären om Svenska Balettskolan – här fortsatte eleverna efter nian!


    Vad krävs för att bli toppdansare? Hur ser livet ut för de unga talangerna på Svenska Balettskolan i Göteborg? I SVTs nya dokumentärserie Balettskolan får vi följa elevernas vardag och elitsatsning. Från tårarna till de stolta ögonblicken, och allt däremellan. Ungdomarnas drömmar, utmaningar och glädje fångas utan filter i en värld där disciplin, passion och hårt arbete går hand i hand.



  • Hypedance ur musical HYPE - ensemble ur Musikteaterskolan Skene. Foto: Susanna Reitamo

    Helsingfors: Mångfalden i galan visar dess kraft, från balett till äldre dansares energi


    Dansens många ansikten (Tanssin monet kasvot) var temat för årets galaföreställning på Aleksandersteatern i Helsingfors.



  • Som en lek med normer bärs Daniel Norgren-Jensen runt på scenen av 20 kvinnliga dansarna i En kopp kaffe, Kungliga Baletten 2025. Foto: Kungliga Operan/Håkan Larsson

    De åldrande dansarnas ljuva rörelser i kontrast till den unga ensemblens virtuositet


    Den är det premiärkväll på Kungliga Operan i Stockholm. Kvällen delas av den brittiska koreografen Sir Wayne McGregor och svenske Mats Ek . Båda med gedigna erfarenheter och med hela världen som arbetsplats. Deras stämningsfulla varierande verk lämnar efter sig en känsla av att det tog slut alldeles för fort.



  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG

    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg


    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de stora uppoffringar som krävs för att nå sina drömmar.



  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg

    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid


    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, funktionella lokaler och hela den konstnärliga verksamheten samlas i huset. Detta möjliggörs genom att den statliga finansieringen förstärks med privata donationer till Kungliga Operan.



  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink

    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.


    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari



  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson

    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake


    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when he turned his attention to the ballet classic of all ballet classics that people really sat up and took notice.



  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng

    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern


    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.



  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson

    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet


    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.



  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo

    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse


    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.



  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.

    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro


    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Askungen. Men vem är Roy Sandgren?



  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken


    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat och resultatet blev lyckat. De tio scenerna spelas huvudsakligen i Venedig och dess berömda strand Lido.



  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson

    Gustavia – en angelägen berättelse som berör


    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under andras verkan fördes samman för att leva sida vid sida.



  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg

    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!


    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en värld som får drömmar att bli verkliga och alla att mötas.



  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.

    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg


    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens uppsättningar är många genom åren, liksom stjärnorna som gestaltat Julie och Jean.



  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 

    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter


    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.



  • Gustavia – om den okände svenske prinsen


    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.



  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

    Spot on Erik Rudqvist


    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.



  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko

    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år


    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publiken bjöds dessutom på flera gratis utomhusföreställningar med artister och kompanier från hela världen. Förutom gästspel även seminarier, samtal, workshops och filmvisningar.



  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk

    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen


    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan Kerstin Dellert och hennes medhjälpare fann den och började restaurera. Idag är Madeleine Onne teaterchef och det är också hon som 1997 bildade Stockholm 59° North.



  • Allegro Brillante NYBC

    New York City Ballet i Köpenhamn


    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.



  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca

    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine


    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl av traktens trogna stampublik som turister som haft lyckan att hitta hit.



  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.

    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam


    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Balettskolans uppsättning av Romeo och Julia, för ett sen gå ut 9:an och ta farväl av sina klasskamrater och lärare på skolan i Göteborg.



  • En slags av Mats Ek Oslo

    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen


    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slags .



  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet

    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans


    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkomponerad dansupplevelse.



  • Romeo & Julia Storan 2024

    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum


    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta Shakespeares klassiker, Romeo och Julia , på Stora Teatern i Göteborg som en del av Svenska Balettskolans 75-årsjubileum. I samband med firandet instiftades Svenska Unga Baletten, ett danskompani med unga dansare och danselever från Svenska Balettskolan som grundades 1949 just på Stora Teatern, kallad Storan i folkmun.



  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 

    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut


    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkbara förebild finns få likheter, möjligen går det att dra paralleller till drömdelen i andra akten. I Ekmans verk står sommarens stora högtid, midsommarafton i fokus. Som publik får vi följa med på festligheter och en natt där allt kan hända. Och allt händer verkligen, det finns nästan inga gränser på koreografens påhittighet.



  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson

    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins


    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil