Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Johannes Öhman

”Alla chefsjobb har varit väsensskilda, understryker Johannes Öhman, och Dansens hus kändes från början som en särskilt spännande utmaning.” Foto Mats Bäcker

11 dec
2022

”Ta fast Johannes Öhman” – encore!

Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en intervjuare som mer känner sig som en lite vilsen figur ur mupparnas Pigs in Space.

”Och det kanske bästa av allt, tillägger teaterchefen. Här under, där danspalatset Baldakinen en gång låg, hoppas vi tillsammans med Danscentrum få till helt nya repetitionssalar och mötesplatser.”

Dansens hus, på Barnhusgatan vid Norra Bantorget, står inför stora förändringar. Från årsskiftet ska hela Folkets hus, där Dansens hus ingår som en av tre hyresgäster, genomgå omfattande och nödvändiga renoveringar. Under tiden – dvs fram till öppningen som är aviserad till oktober 2024 – sker verksamheten på olika scener runt om i Stockholm. Under C/O-perioden blir Elverket Dansens hus hemmascen, men man spelar även på Folkets hus i Årsta, Bonniers konsthall och Hallen i Farsta.

Lahorde

Det franska kollektivet (LA)HORDE tillsammans med dansare från Ballet national de Marseille gästspelade i december 2021 på Dansens Hus stora scen med föreställningen ”Room With A View”. Foto Cyril Morea.

Det är inte helt lätt att få till en intervjutid med Johannes, eller Hannes som alla säger i dansvärlden. Men så har hans senaste månader varit extra intensiva med inte minst otaliga möten kring ombyggnaden, vid sidan av ordinarie konstnärlig och administrativ verksamhet. Jag lyckas dock boka in en dryg timme som efter inledande bombardemang med siktvinklar på Dansens hus övergår i lunch på en närliggande indisk restaurang.

Som danschef firar han 20-årsjubileum (varav 15 som institutionschef), lika länge som han var verksam som professionell dansare. Åren som dansare vill han för allt i världen inte ha varit utan. Själv kallar han det för ”en helt nödvändig praktik” inför chefsjobben som inleddes med Stockholm 59° North (2002–07, samtidigt som han var 1:e solist i Kungliga Baletten), och därefter institutionschef i tur och ordning för GöteborgsOperans Danskompani (2007–2011), Kungliga Baletten (2011–2017) och Staatsballett Berlin (2018–2020). På Dansens hus tillträdde han september 2020, men egentligen började han våren –20 parallellt med att han avslutade arbetet i Berlin, mitt under pandemin.

I Berlin slutade han överraskande tidigt, och med flaggan i topp. Efter en start, fylld av turbulens och intriger som inte minst vädrades i pressen, vände det och ensemblen drog åt samma håll. Snart strömmade Berlin-publiken till föreställningarna, pressen hyllade programsättningen för att den var spännande och nytänkande och 2019 utsågs Staatsballett till årets danskompani av den prestigefulla tidskriften Tanz. Men när han blev erbjuden jobbet på Dansens hus tackade han ja, samtidigt som han inte längre behövde veckopendla för att få vara tillsammans med sina närmaste.

”Alla chefsjobb har varit väsensskilda, understryker han, och Dansens hus kändes från början som en särskilt spännande utmaning.”

Benke MOD

Benke Rydman ger i vår 21 föreställningar av sitt nya verk, Master of Dance. Foto Daniel Bjugård

På vilket skiljer sig då Dansens hus från dina övriga uppdrag?

”Först och främst är Dansens hus en renodlad gästspelsscen som också ska verka för att stärka det fria dansfältet. Med vår specialkompetens för dans inom teknik, kommunikation och administration, har vi möjlighet att ta emot 40-45 produktioner per år. Tillsammans med andra aktörer inom den fria dansvärlden arbetar vi just nu med att utveckla samproduktionsmodeller för att kunna bidra till utvecklingen av det svenska – och internationella – dansfältet och dess ekologi. Kort och gott – det här jobbet är en spännande utmaning.”

Men – ett grundläggande problem för den svenska utom-institutionella dansen är att det saknas tillräckliga ekonomiska resurser.

”Jämfört med möjligheterna för koreografer och kompanier att arbeta över sikt i t ex Belgien och Holland är det nästan kaffepengar vi talar om”.

En storleks- och lägesmässigt viktig mellanscen är Elverket, där Dansens hus i fjol tecknade ett 5-årigt hyresavtal tillsammans med Dramaten. För att ytterligare etablera Elverket som dansscen kommer t ex Benke Rydman att i vår ge 21 föreställningar av sitt nya verk, Master of Dance. Med manus av Martin Luuk och Benke byggs föreställningen upp som en masterclass.

Innan intervjun avrundas med rask promenad och extra energiboost på ett kaffeställe har Hannes hunnit rätta mig två-tre gånger när jag sagt modern dans…

”Modern dans är ett begrepp som man började prata om redan på 1940- och 50-talen. På Dansens hus är den samtida dansen vårt fokus och uppdrag.”

Elverket

Elverket blir en tredje scen för Dansens hus under minst fem år framåt. Foto DH

När Johannes Öhman stod i begrepp att lämna sitt chefsjobb i Göteborg skrev Expressens danskritiker Margareta Sörenson visionärt att Kungliga Operan borde fånga in honom under rubriken ”Ta fast Johannes Öhman!”: ”… hoppas att inte lömska internationella dansscener är ute efter honom”, skrev hon då.

12 år senare och som Sveriges nationella nav för samtidsdans är gästspel på Dansens hus en konstnärlig ”energiboost”, för att citera Anna Ångström i sin SvD-recension av A Room with a View (2021) med franska kollektivet La Horde och Ballet national de Marseille.

För Dansens hus och Johannes Öhman öppnar sig nu flera (scen)rum med utsikter runt om i Stockholm!

Torbjörn Eriksson
Stockholm

Fakta
Dansens Hus invigdes 1991. Organisationen bildades 1989 som en stiftelse av de sju stiftarna Kungliga Operan, Riksteatern, GöteborgsOperan, Östgötateatern, Danscentrum, Dansmuseet och Skånes Dansteater.

Dansens Hus finansieras genom offentliga medel och får sina verksamhetsmedel tilldelade genom budgetpropositionen, samt genom bidrag från Stockholm stad.

Verksamheten bedrivs i gamla Folkets hus i Stockholm på dess två scener Lilla och Stora scenen och på Elverket. Stora scenen har en kapacitet på totalt 782 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare. Lilla scenen har en publikkapacitet på 140 platser. Elverket har 226 platser.


  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil