Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vivian Assal Koohnavard  1

.Vivian Assal Koohnavard preparerar för en slide över Arshak Ghalumyan. Foto Yan Revazov

17 jul
2023

Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist

I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i den klassiska såväl som i den samtida repertoaren. I Berlin instuderade jag Mats Eks ”En slags” där Vivian och Arshak Ghalumyan dansade ett pas de deux i verket. Vivian är också engagerad i kampen för Irans kvinnor.

Vivian Assal Koohnavard 2

Första mötet mellan dansarna i början av pas de deux-et. Foto Yan Revazov

Berätta om din utbildning.
Jag är från Göteborg och gick grundskolan vid Svenska Balettskolan. Efter det sökte jag till gymnasiet i Stockholm vid Kungliga Svenska Balettskolan. De hade startat en linje med lika mycket klassisk balett som modern nutida dans. Jag var intresserad av att studera båda teknikerna och blev antagen. Efter det första året sökte jag stipendium från Carina Ari stiftelsen för sommarstudier. De erbjöd mig två års betald utbildning utomlands. Jag sökte till Hamburg Balettskola John Neumeier och blev antagen. Det var två lärorika men tuffa år. Jag var ung och tyckte inte vi elever fick det stöd och den hjälp vi behövde.

Vad hände efter avslutat utbildning?
Jag fick anställning i ett klassiskt kompani i Tjeckien i Brno Jag trivdes inte där och inte med kompanilivet. Det är en stor omställning från skolan till det professionella livet. Jag längtade hem till Sverige och efter ett år återvände jag till Göteborg. Jag behövde tid för att veta hur jag ville gå vidare med min karriär. I Göteborg fick jag korttidsanställning på GöteborgsOperan i produktionen ”A Flowering Tree”. Det var en rolig tid.

Under året i Tjeckien utbildade jag mig också till Pilatesinstruktör. Det jobbade jag parallellt som under tiden i Göteborg. Efter ett år i Göteborg kände jag att jag ville tillbaka till dansen på heltid. Jag hade lust igen och kände att jag inte var färdig med karriären.

Då sökte jag mig till Oslos Nationalbalett. Jag var intresserad av deras repertoar och jag ville till ett samhälle som var likt Sverige där jag kunde trivas. Jag fick inte jobb där. Jag hade tappat en del av formen under året i Göteborg då jag inte hade möjlighet att uppehålla träningen på den höga nivå som krävs.

Då sökte jag mig till KHIO, Konsthögskolan i Oslo. Där studerade jag ett år och tränade upp mig. De har ett samarbete med Nationalbaletten. Jag medverkade i föreställningar med dem och fick så småningom ett korttidskontrakt där. Jag stannade sammanlagt två år i Oslo.

Vivian Assal Koohnavard 3

De dansande utforskar och upptäcker varandra. Foto Yan Revazov

Hur kom du till Berlin?
Efter Oslo sökte jag mig vidare. Då kom jag till Berlin och gjorde audition för Staatsballett.

Jag fick inte jobb direkt men en reservplats. En bit in på säsongen hörde jag av mig till Johannes Öhman som då hade börjat som chef i Berlin och sett mig på audition. Jag frågade om de behövde någon dansare. Han bad mig komma en vecka senare för att börja arbeta. Sedan dess har jag varit här.

Varför sökte du dig till Staatsballett Berlin?
Jag visste vad Johannes Öhman hade gjort för repertoar i Stockholm och den intresserade mig.

Jag ville dansa både klassisk balett och samtida koreografi. Sacha Waltz som också var konstnärligt ansvarig för kompaniet kände jag inte till så mycket om, men jag var intresserad av att få veta mer om hennes arbete. Jag visste inte mycket om staden Berlin men repertoaren lockade mig.

Hur tycker du att de fem åren i Berlin har varit?
Det har varit en plats för mig att få växa på. I Oslo kämpade jag med att passa in. Jag kände mig inte riktigt accepterad som den typ av dansare jag är. Här känner jag att jag får plats för att växa. Jag har utvecklats och mognat under tiden här. Jag har också fått möjlighet att koreografera och utveckla den sidan.

Det är tufft med arbetstempot. Vi ger föreställningar på tre olika scener med olika repertoar, Deutsche Oper, Staatsoper och Komische Oper. Samtidigt har det varit skönt att hela tiden vara igång. Men nu när jag är lite äldre önskar jag att jag hade mera tid för att gå djupare in i uppgifterna. Vi spelar flera produktioner och repar nya samtidigt, blandat klassiskt och modernt. Det är tufft för kroppen man måste vara väldigt fokuserad. Man blir trött och måste verkligen ta hand om sig.

Vivian Assal Koohnavard 4

Ett av flera lyft som ingår i pas de deux-et. Foto Yan Revazov

Hur stort är kompaniet?
Vi är 85 dansare. Vi var fler när Johannes var chef. Han hade en grupp med moderna dansare av vilka bara några är kvar.

Hur är det att arbeta med Mats Ek?
Jag har alltid sett upp till Mats och hans verk. Under min utbildning såg och lärde vi oss om hans koreografier. Vi fick arbeta med dem i studio och med dansarna på GöteborgsOperan.

Det som är så givande och utmanande med Mats koreografi är att man behöver vara så närvarande. Det är fantastiskt inspirerande och fascinerande att arbeta med honom. Hans koreografier är så väl uttänkta och utarbetade. När jag arbetar med Mats blir jag helt fokuserad och har öronen på skaft.

Eftersom vi håller så högt tempo för det mesta ges det inte tid till att fördjupa sig som man skulle önska i de olika uppgifterna, både i den klassiska och i den samtida repertoaren. Nu med Mats verk finns de förutsättningarna och det är en nödvändighet. Jag känner mig priviligerad som har fått den här möjligheten.

Vivian Assal Koohnavard 5

Högt lyft i slutet av pas de deux-et där Vivian samtidigt sätter på sig skon. Foto Yan Revazov

Till hösten ska ni få en ny chef Christian Spuck. En del dansare måste sluta, men du får vara kvar?
Ja, det är tufft för dem som får sparken. Det finns inga fasta anställningar för dansarna, man anställs på tidsbegränsade kontrakt som förnyas eller så får man gå.

Jag blev glad att jag fick vara kvar och ser fram emot att få en skapande konstnärlig chef. Jag är också intresserad av hans koreografiska stil som är mer neoklassisk och modern. Jag tänker att om det inte fungerar med en ny chef tar jag mig vidare. Jag tycker kulturstaden Berlin är rätt plats för en banbrytande förändring av dansrepertoaren mer åt det nutida hållet.

Din familj är från Iran men du är född i Sverige när kom dina föräldrar till Sverige?
De flydde till Sverige några år efter revolutionen 1979 då allt förändrades i Iran. De träffades i Sverige och de hade släktingar i Sverige som flytt före dem. Några år senare hade de fått mig och min lillasyster. Vi pratar persiska hemma och bevarar den persiska kulturen även om mina föräldrar är väl integrerade. Pappa mer än mamma som har haft svårare att komma in i den svenska kulturen. Vi har fortfarande kontakt med vänner och släktingar i Iran på pappas sida. Mammas släktingar har flytt eller gått bort.

Har du varit i Iran?
Mina föräldrar tog med mig dit när jag var spädbarn. De har inte uppmuntrat mig att åka dit. Jag har med åren blivit nyfiken på att besöka landet. För tre år sedan var jag på väg men det var inte så lätt eftersom mina föräldrar är därifrån och har flytt landet. Jag kunde inte åka dit på turistvisum och var tvungen att söka pass på Iranska ambassaden. Det ställdes en massa närgående märkliga frågor så jag backade ur, bland annat på grund av det.

Vivian Assal Koohnavard 6

Arshak har tagit av Vivian ena skon och dricker ur den. Foto Yan Revazov

Du är aktivist vad gör du för att uppmärksamma situationen i Iran?
Jag hoppas att folket inte ger upp utan fortsätter att protestera. Regimen gör allt för att motarbeta och tysta ner det som händer. Jag demonstrerar och är aktiv på sociala medier för att sprida all information som kommer från Iran. Information de inte har möjlighet att sprida själva. Jag vill hjälpa till att väcka opinion och göra människor medvetna om allt brutalt som händer främst mot kvinnor. Vi är alla människor och måste se bortom olika kulturer och gränser. Jag har också koreograferat och dansat föreställningar för att uppmärksamma den Iranska kulturen och historien och för att få upp ögonen för det som händer i landet nu.

Har du känt dig utsatt för rasism i Sverige?
Jag har aldrig känt mig utsatt. Som barn kände jag mig som svensk. Sedan kom jag tidigt, redan som sextonåring, in i den internationella dansvälden i och med att jag studerande på balettskolan i Hamburg.

Vad tänker du om framtiden?
Jag är inte säker på vad det blir. Men jag vill arbeta med skapande som behandlar samhällsfrågor och mänskliga förutsättningar. Jag tror på att människor kan beröras av och engageras via konsten, i mitt fall scenkonsten.

Margareta Lidström
Berlin


  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil