Artiklar från 2008 – till idag
Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.
Musikalen berättar historien före Trollkarlen från Oz, filmklassikern från 1939 med Judith Garland som Dorothy. Det är berättelsen om de två häxorna Glinda, den goda häxan och Elphaba, den gröna häxan som av omvärlden betraktas som den onda.
Wicked handlar om hur den onda häxan i Trollkarlen från Oz, The wicked witch from the west, Efphaba, i allas ögon blev ond. Vi får följa henne och den goda fen Glinda genom historien, innan de är häxa och fe, redan deras första dag på internatskolan Shiz där de får dela rum.
Wicked lyfter fram dessa två kvinnor, deras olikheter och deras växande vänskap, kamp mot fördomar, populism och rasism. Historien varnar oss för diktaturers fördumning och ifrågasätter också innebörden av att vara god och ond.
I Oz är det djuren som är landets minoriteter. Den korrupta Trollkarlen leder regimen och djuren som från början kan tala och är jämlika med människorna i Oz, fördrivs, tystas och förlorar sitt språk. Den finske regissören Samuel Harjanne menar att styrkan i manuset är de olika tolkningsmöjligheterna, det är en intelligent allegori om förtryck av minoriteter.
Göteborgsoperans gör dessutom sin tekniskt mest avancerade uppsättning någonsin på den färgsprakande stora scenen. Scenografen och kostymdesignern takis vill visa för publiken att levande scenkonst är så mycket bättre än den på skärmen. Han har hittat inspiration i konsthistorien och naturen, men också i helt vardagliga material. Kostymerna är en studie i grönt; koppargrönt, neongrönt, uniformsgrönt och gnistrande smaragdgrönt. En explosion av fantasi och färg.
Musikalens svenska text av Calle Norlén är synnerligen skickligt översatt. Han berättar att han från början inte alls var så förtjust i den när han såg den för första gången i Chicago 2007, men åren gick och så småningom blev han riktigt frälst. Stephen Schwartz sångtexter är briljanta på engelska och det är ingen enkel uppgift att översätta innehållet i en redan given melodi, men resultatet är imponerande.
Wicked är ett kulturellt fenomen. Referenser finns i ett otal tv-serier och filmer (Legally Blond, 9 to 5, The Waitress bl a) och Disneys Frost har stora paralleller med Wicked.
Tjugohundratalets största musikalsuccé, som spelats i New York under 20 år, men 8 föreställningar i veckan, har nu kommit till Sverige. Wicked är älskad av många, kanske vinner den särskilt de ungas hjärtan i publiken som vittnar om sin Wicked-feber. På Göteborgsoperan spelas den fram till slutet av april med en nästan dubbelt så stor orkester som den vanligtvis framförs med, dirigerad av Björn Dobbelaere.
Thérèse Eng
Göteborg
Göteborgsoperan, Wicked 16 september 2023 – 24 april 2024
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision