Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.

Avig. Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren, Hugo Therkelson och Ninna Ohm. Foto Leo Stenberg.

22 mar
2024

Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa

Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

Tubo är Hugo Therkelsons och Tobias Ulfvebrands gemensamma projekt. De gör nyskapande dansföreställningar för barn i olika åldrar. De inledde sitt samarbete under arbetet med ”Vill ha hund” och ”Snö” på Dockteatern Tittut. ”SNÖ”, har fängslat både små och även större fötter i hela Sverige. Även vuxna fascineras. Det stannar inte där, det exotiska innehållet har borgat för lyckosamma gästspel i Danmark, Tyskland, England och Belgien.

Nu jobbar de för fullt med” Avig”, som är första gången Tubo står som ensam avsändare av ett verk. Det är en ny produktion primärt för mellanstadiet, om en period när det kan var svårt att hitta sig själv och sin plats, komma till rätta med sig själv. Ena dagen ska frisyren ligga åt det där hållet, nästa åt det andra, hur ska just JAG bete mig nu – som Tobias träffande illustrerar en fråga som exempel. Koreograferna har själva barn i mellanåldern och kan studera företeelser hemma.

Vilka är ni och hur träffades ni?

Tobias Ulfvebrand började i Kungliga Balettens elevskola och drömde om att bli ”prins” men kom att sluta på grund av ett diskbråck i 16-årsåldern. Det blev ett trauma. Han utbildade sig i klassisk sång, trummor och slagverk. Tobias blev pappa vid 25, och tänkte förstås att han måste ”bli” något. Då kom han in på Mimlinjen. Dansen kom så småningom ifatt honom. Via praktikplats på Cullberg hittade han tillbaka till dansen och började med dockteater. Så fick han möjlighet att göra en helt egen föreställning. Det blev ”Vill ha hund”, där Tobias gjorde både koreografi och musik och stod på scen.

Hugo Therkelson hade efter sin pension som dansare på Operan utbildat sig på Stockholms dramatiska högskola i ljuddesigner för scenkonst. Han sökte arbetstillfällen och hade utvecklat en teknik för kontaktmikrofoner som han tyckte borde passa för dockteater. Då kontaktade han Teater Tittut och fick i samband med det kontakt med Tobias, (som mindes Hugo som bland annat Råttkung från tiden som elev vid KSB). Hugo introducerade sin teknik och de två klickade ganska direkt, det fanns många beröringspunkter, längtan att skapa, glädjen att stå på scenen, musiken och rytmiken.

Den första scenytan var så liten (5x5 m.) att lösningen fick bli att Hugo fick vara på scenen och manövrera. Så hittade även han tillbaka till scenen och dansen. Hugos tekniska innovation blev en viktig komponent i både ”Vill ha hund” och senare ”Snö”, där mikrofoner satt i golvet under föreställningen och simulerade snöns olika ljud vid olika väder. Alla barn fick pröva på att gå på ”snön” efter föreställningen. Samma teknik kommer användas i ”Avig” på annat sätt.

Från vänster: Hugo Therkelson, Jeanette Wren, Ninna Ohm.Nederst, Tobias Ulfvebrand Fotograf Leo Stenberg.

Från vänster: Hugo Therkelson, Jeanette Wren, Ninna Ohm. På golvet, Tobias Ulfvebrand. Foto Leo Stenberg.

”Vill ha hund” blev en succé som blev utvald att delta från Scenkonstbiennalen för barn och unga, BIBU, en stor ära. Den har spelats 500 gånger.

Efter att ha sett ”Vill ha hund” hörde Olof Westring från Dans i Nord av sig och frågade om vi och dockteatern Tittut ville göra en ny föreställning med samma konstnärliga team. Det blev ”SNÖ”, en stor framgång, som också hittade sin väg internationellt. Även den valdes att delta i scenkonstbiennalen.”

”Det känns märkvärdigt och vi har ju hittat något eget, med vår gemensamma bakgrund i den klassiska baletten som för alltid sitter i våra kroppar. Det betyder inte att vi gör ”balett” men kunskaperna ger ett mervärde.”

Under utvecklingen av verket i Norrbotten växte samarbetet dem emellan. Duon skapar musik och koreografi samtidigt. Vi har ingen särskild rörelsestil men vi har en fördel i att kunna anpassa dansen efter musiken och vice versa. Det är en frihet att vi skapar samtidigt och ihop. Hugo och Tobias förenas i lusten och kärleken till musik och dans. De stöttar varandra och vill bjuda på maximalism, gränslösa, magiska och estetiska upplevelser, men inte pedagogik!

Vad är utmaningen med att skapa för barn?

”Att inte fastna och försöka pracka på dem hur de är, det vet de bäst själva. Vuxna kan vara hinder. Vi måste lita på barnens omdöme. Det ska vara lika kul för dem som för vuxna. Barn har inga filter, de säger direkt vad de tycker. De är inte heller en homogen grupp, de är individer. Teorin är densamma som för all publik: är det bra och ärligt så är det bra helt enkelt. Barnen blir också påverkade när de känner att vuxna också gillar vad de ser, det betyder mycket.”

Har ”Avig” någon handling?

”Vi är fyra personer på scen, alla aviga på sitt sätt, vi interagerar – men det är inte direkt någon story.”

Entusiasmen bubblar och smittar av sig när de berättar och förklarar för mig om den nya föreställningen.

Scenografin är gjord av en vän som är utbildad arkitekt med konstnärligt intresse.

Producent och regissör är också en tidigare elev från Kungliga balettskolan, Martin Hasselgren. ”Eftersom vi båda är på scenen behöver vi Martin som har både mim- och teaterutbildning och ett öga för dans.”

Bidrag till finansiering har kommit från Konstnärsnämnden, Kulturrådet och region Stockholm. Dramaten hjälper till med scenografi, kostymsömnad och replokaler.

Premiär i Piteå, och i Stockholm på Årsta teater (Dansens hus) den 22 mars och 23 mars. Fler föreställningar på Dramaten i höst.

Scenkonstduon kallar sig TUBO när de jobbar ihop. Den konstellation som nu är aktuell kan kallas Tubo & co. I ”Avig” medverkar dessa dansare: Hugo Therkelson, Tobias Ulvfebrand, Jeanette Wren, Ninna Ohm /Oscar Salomonsson.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil