Artiklar från 2008 – till idag
Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.
Gustavia skildrar den för många svenskar okända berättelsen om två pojkar som växer upp samtidigt vid det svenska hovet; den blivande kung Gustav III och hans adoptivbror Gustav Badin, som ursprungligen heter Kwasi/Couschi och förslavas på den danska kolonin Saint Croix i Västindien för att sedan föras till Sverige som gåva till drottning Lovisa Ulrika. Ett socialt experiment som utmanar samhällets normer tar vid, där de två pojkarna uppfostras tillsammans, men på helt skilda sätt. Den ene född prins, den andre adopterad in i kungafamiljen.
»Berättelsen om Badins liv utgör en otroligt viktig del av svensk historia som förtjänar att lyftas. Han var en komplex person som föddes in i svåra förhållanden men senare blev prins i en av Europas mäktigaste familjer – en livsresa som kan ge oss ett nytt perspektiv och förhoppningsvis kan inspirera och stärka vårt samhälle idag. Att då få framföra en balett om Gustav Badin på Kungliga Operan är såklart otroligt häftigt, speciellt med tanke på att han under flera år dansade tillsammans med den franska danstruppen och Louis Gallodier som skapade Kungliga Baletten«, säger regissör Amir Chamdin.
Det är först på senare år som Gustav Badin har uppmärksammats för sin historiska betydelse. 2023 sattes en minnessten upp på Katarina kyrkogård i Stockholm där hans hela namn Adolf Ludwig Gustaf Fredrik Albrecht Couschi finns ingraverat. Baletten Gustavia skildrar Gustav Badins liv inom det svenska hovet och som dansare i slutet av 1700-talet, vid tiden när Kungliga Operan och Kungliga Baletten grundades. Det är en skildring av utanförskap, broderskap och rivalitet, men också en berättelse om kärlek mot alla odds, mellan Gustav Badin och prinsessan Sofia Albertina. Den hemliga relationen dem emellan är en bärande del både av berättelsen och av koreografin, signerad Pär Isberg.
»Utanförskapet har alltid varit centralt för mina sceniska verk: Pinocchio, Ringaren i Notre Dame, Drömmen om Svansjön och Pippi Långstrump. Det har varit en ära att lyfta fram Badins livsresa och öde tillsammans med Amir och att få arbeta med detta som från början var ett filmmanus. Att med dansens uttrycksform och väsen få tolka berättelsen om Badin till ett koreografiskt verk för stora scenen har på djupet berört oss i det konstnärliga teamet«, säger Pär Isberg, koreograf.
Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins är höstens stora balettpremiär på Kungliga Operan, med storslagen musik av bland andra Beethoven, Chevalier de Saint-Georges och Schubert framförd av Kungliga Hovkapellet.
Film om bakgrunden till baletten Gustavia: Inför Gustavia
Hösten 2024 är det urpremiär för Gustavia på Kungliga Operan, en balett om Gustav Badin i regi av Amir Chamdin och koreografi av Pär Isberg. Kostymdesigner Selam Fessaye, ljus Tobias Rylander, scenografi Cinzia Lo Fazio och damaturg David Nzinga. Gustavia har urpremiär den 18 oktober 2024 och biljetterna släpps den 2 maj.
Regissör och librettist Amir Chamdin är filmregissör, senast aktuell med tv-serien Börje – the journey of a legend om ishockeyspelaren Börje Salmings liv och med Cornelis, filmen om Cornelis Vreeswijk. Han har även en bakgrund som musikvideoregissör och som musiker i bandet Infinite Mass.
Koreograf Pär Isberg tilldelades tidigare i år den kungliga medaljen Litteris et Artibus »För framstående konstnärliga insatser inom svensk och internationell danskonst«. Pär var senast aktuell på Kungliga Operan med den omåttligt populära Nötknäpparen, en av Operans verkliga långkörare, med över 350 föreställningar i huset.
Scenografi av Cinzia Lo Fazio, som arbetat för både scenkonst och för filmproduktion med regissörer som Ettore Scola och Steven Spielberg, samt med amerikanska storfilmerna ”Änglar och demoner” och ”Red Notice”. Cinzia var under många år ateljéchef för ett av de främsta filmcentrumen, italienska Cinecittà, och har ett mångårigt samarbete som scenograf med Kenneth MacMillan Foundation.
Kostym av Selam Fessahaye, den prisbelönta modedesignern, vars kreationer har visats runt om i världen och burits av profiler som Beyoncé och Kronprinsessan Victoria. Selam har bland annat vunnit pris på Elle-galan och NK-galan och hon är en av de framstående aktörerna inom den skandinaviska modevärlden.
Ljusdesign av Tobias Rylander, som just nu är aktuell med ljusshowen till Beyoncés världsturné samt med Loreens vinnande bidrag i förra årets Eurovision song contest. Tobias har också tidigare gjort ljusdesign och scenografi till baletten Askungen på Kungliga Operan, som får nypremiär före jul.
Dramaturg är David Nzinga, filmproducent och skådespelare som bland annat producerat filmerna om Maria Wern, baserade på deckarförfattare Anna Janssons romaner, och jobbat som skådespelare på såväl filmduken som på Dramaten och Unga Klara.
Jenny Mattson
Kungliga Operan
REGI & LIBRETTO Amir Chamdin
KOREOGRAFI Pär Isberg
MUSIK Opeth, Franz Schubert, Chevalier de Saint-Georges, Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven
DIRIGENT Philippe Béran
SCENOGRAFI Cinzia Lo Fazio
KOSTYMDESIGN Selam Fessahaye
LJUSDESIGN Tobias Rylander
DRAMATURG David Nzinga
MEDVERKANDE: Kungliga Baletten. Kungliga Hovkapellet.
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision