Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Midsommarnattsdröm Ekman Operan 

I Alexander Ekmans verk står sommarens stora högtid, midsommarafton i fokus. Som publik får vi följa med på festligheter och en natt där allt kan hända. Foto Nils Emil Nylander

09 maj
2024

Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut

Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm. Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkbara förebild finns få likheter, möjligen går det att dra paralleller till drömdelen i andra akten. I Ekmans verk står sommarens stora högtid, midsommarafton i fokus. Som publik får vi följa med på festligheter och en natt där allt kan hända. Och allt händer verkligen, det finns nästan inga gränser på koreografens påhittighet.

Midsommarnnattsdröm Ekman

De drygt 40 dansarna verkar ha roligt på scenen och tillsammans. Det höga tempot kräver samarbete och tillit till att alla gör det de ska. Foto Nils Emil Nylander

Kungliga Operans dansare tar sig an verket med inlevelse. Klassisk balett blandas med modern dans och kompaniet visar teknisk kvalitet i båda genrerna. De uttrycker humoristisk tajming och skicklighet vars förutsättningar finns inbyggda i koreografin. De drygt 40 dansarna verkar ha roligt på scenen och tillsammans. Det höga tempot kräver samarbete och tillit till att alla gör det de ska.

I rollerna på nypremiären dansade Daniel Norgren-Jensen, Nadja Sellrup, Madeline Woo, Daria Ivanova, Dawid Kupinski, Emily Slawski, Anthony Lomuljo, Luca Righi, Desislava Stoeva, Daniel Goldsmith, Julien Keulen och Carl Petrini Sjögren. Dem och de andra dansarna i Kungliga baletten ska alla en eloge för sina prestationer. Det ska också den fantastiska sångerskan Hannah Tolf och Kungliga hovkapellet som vävs in i föreställningen på självklara sätt. Kompositörens Mikael Karlssons suggestiva musik lägger också sin tydliga prägel på föreställningen.

Rolllista Midsommarnattsdröm

Medverkande i Alexanders Ekmans Midsommarnattsdröm består av ett lag dansare för de sju föreställningarna. Från Kungliga Operans program som innehåller flera intervjuer med skaparna av verket.

Nästintill 9 år har gått sedan verket hade urpremiär. Det måste vara intressant att som koreograf få chansen att sätta upp verk efter flera år igen. Dels har koreografen själv utvecklats genom att skapa nya verk i andra sammanhang, dels har det hänt saker i dennes privata liv och i omvärlden. Kompaniet som i det här fallet är Kungliga Operans dansare består av människor han jobbat med förut samt en del nya aktörer. Det finns en grund att luta sig emot samtidigt som något nygammalt tar sin form. Om ett nytt verk kan liknas vid en oskriven bok som fylls med innehåll kan möjligheten att spela föreställningen igen ses som en chans för kreatören att lägga till nya sidor. Eller riva bort hela stycken innan det är dags för nyutgåva.

Midsommarnattsdröm Ekman

De torra stråna kastas synkroniserat upp i luften som en förlängning av rörelser. Midsommarstången reser sig ståtligt på scenen och förmedlar tydligt vilken del av året som återspeglas. Foto Nils Emil Nylander

En chans att bearbeta något som kanske var menat att lämnas men som ändå pockar på att få berättas igen. Säkert har Ekman funderat över vad som kan göras bättre eller om verket ens ska förändras. Kanske vill koreografen behålla verket så likt den ursprungliga versionen som det bara är möjligt. Några kommer släppa föreställningen så fort de går ut genom dörrarna andra kommer ta sig tid för att bearbeta intrycken.

Midsommarnattsdröm Ekman

Anthony Lomuljo och Emily Slawski är ett Kärlekspar i Alexanders Ekmans Midsommarnattsdröm. Foto Nils Emil Nylander

Ekman är flitigt anlitad och har hela världen som sin arbetsplats. I ett av klippen på Kungliga Operans hemsida säger han att Midsommarnattsdröm är det svenskaste han har gjort. Att skapa något utifrån en högtid som de flesta av oss firar och undersöka tillhörande traditioner blir nästan som ett antropologiskt projekt. Beteenden förstärks och förvrängs med hjälp av koreografi och uttryck. Lekar avlöser varandra, mat och dryck både förhöjer och försämrar stämningen. Gemenskap, ensamhet och förväntningar, de flesta ingredienser finns med och det är lätt att känna igen sig.

Midsommarnattsdröm Ekman

Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är variationsrik, humoristisk med hög igenkänningsfaktor. Foto Nils Emil Nylander

Som extra krydda får de drygt 40 dansarna mycket scenografi att förhålla sig till. Kroppar och saker skapar varierande effekter. Delen med höet är bara ett exempel. De torra stråna kastas synkroniserat upp i luften som en förlängning av rörelser. Midsommarstången reser sig ståtligt på scenen och förmedlar tydligt vilken del av året som återspeglas. Det gör också kostymen. Kläderna är i finstämda färgskalor och harmoniserar lågmält som en smakfull kontrast till allt som händer. Scentekniska variationsmöjligheter hjälper också till att förhöja och bidra med det oväntade.

Midsommarnattsdröm Ekman

Kroppar och saker skapar varierande effekter. Foto Nils Emil Nylander

Ekmans Midsommarnattsdröm är variationsrik, humoristisk med hög igenkänningsfaktor. Tempot går i rasande fart och överraskningarna avlöser varandra. Dansarna tar i som om de tävlar om vem som kan åka Vasaloppet snabbast fast tillsammans och med artikulation och finess. Även i pausen bjuds besökare på upplevelser, i alla fall för dem som tar sig till Guldfoajén och den stora trappan vid entrén. Som publik blir en både underhållen och omhändertagen.

Jenny Berkán
Stockholm
Kungliga Operan Midsommarnattsdröm 8-18 maj 2024


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil