Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nurejevs Svansjön1

Odettes och Prinsens slutpose i andra aktens pas de deux. Odette – Haruka Sassa, prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

25 dec
2021

Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige

Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.

Charles Jude är före detta Etoile på Parisoperan och dansade själv Prins Siegfried i Nurejevs version. Calum Lowden dansar prinsens lärare Wolfgang och trollkarlen Rothbart som i denna version är en och samma person.

Nurejev Svansjön6

Prinsen i sitt solo i andra akten. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Kungliga Baletten presenterar tre olika lag i huvudrollerna. Först ut som prins Siegfried är Daniel Norgren-Jensen och Haruka Sassa som Odette/Odile.

Rudolf Nurejevs version av Svansjön hade premiär på Parisoperan 1984 under Nurejevs tid som balettchef och är den tredje och slutliga version som Nurejev koreograferat. Den första sattes upp i London 1962 och den andra i Wien 1964.

Charles Jude har tidigare instuderat Suite en Blanc i koreografi av Serge Lifar med Kungliga Baletten. Balettchef Nicolas Le Riche frågade honom om möjligheten att sätta upp Nurejevs Svansjön i Stockholm. Charles var mycket positiv till detta och ansåg att dansarna hade den nivå som krävdes. Han är medlem i Nurejev Foundation och med stöd därifrån var det möjligt för Stockholmsoperan att iscensätta denna påkostade version.

Charles Jude

Charles Jude var tidigare konstnärlig ledare för baletten vid Bordeux National Opera. Foto Laurent Theillet

Nurejev Foundation förvaltar tillgångarna efter Nurejev som efterlämnade en förmögenhet då han dog. Fonden delar ut stipendier och ger bidrag till olika organisationer inom danskulturen som skolor, kompanier och koreografer. Enligt Nurejevs önskemål hjälper och stödjer den också skadade dansare så de kan få den behandling som är nödvändig för att kunna återgå till sitt yrke.

Det här är första gången Charles Jude iscensätter hela Nurejevs Svansjön. Iscensättare har även varit Clairemarie Osta.

Charles berättar att bland det som är speciellt och annorlunda i Nurejevs version är att det har lagts mer tonvikt på Prinsen och de manliga dansarna än i andra versioner.

Nurejev Svansjön3

Odette i ett solo i andra akten. Odette – Haruka Sassa. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

I först akten uppmanar Prinsens mamma Drottningen sin son att gifta sig men han är inte intresserad av kvinnorna som presenteras för honom på slottet. Akten avslutas med en polonäs med enbart manliga dansare. Hans lärare undrar om en man skulle kunna intressera honom, men Prinsen tackar nej även till detta.

Nurejev tänkte sig att Rothbart hade två döttrar en vit och en svart Odette/Odile. Efter att Prinsen avböjt alla förlag till giftermål förvandlas läraren till Rothbart och visar en av sina döttrar för honom, den vita Odette. Svanen är inte kvinna, inte mänsklig, inte djur utan någonting vitt och rent. Han ger Prinsen ett armborst och lockar honom till att ge sig ut och söka efter den här varelsen.

I slutet av första akten förvandlas Rothbart till en svart rovfågel som enligt psykoanalytikern Freud är en symbol för sexualitet. Prinsen försöker skjuta rovfågeln med armborsten och jagar honom till Svansjön. När han kommer dit uppenbarar sig den vita svanen och Rothbart försvinner. Prinsen blir överväldigad närmar sig och förälskar sig i den vita svanen Odette.

Nurejev Svansjön5

Odette är gömd bland svanarna vid sjön. Odette – Haruka Sassa. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Rothbart sänder alla sina svanar till sjön och gömmer Odette. Prinsen letar efter henne bland svanarna medan Rothbart försöker jaga bort honom. Så småningom återförenas Prinsen och Odette i den vita aktens pas de deux.

Till skillnad från andra klassiska versioner av Svansjön har Prinsen ett solo i andra akten. Prinsen har även solon i första akten i Nurejevs version. Charles Jude frågade Nurejev om varför. Nurejev dansade själv Prinsen och förklarade att han inte hade tid att göra klass varje dag då han dansade så många föreställningar.

Med solon i första och andra akten förberedde han sig för utmaningarna i tredje aktens solo, för att kunna presentera det så bra som möjligt. Charles som också dansade Prinsen tillägger skämtsamt att han tog klass varje dag och inte behövde alla solon för att vara redo för tredje akten.

Under Nurejevs tid vid Parisoperan började arbetsdagen för dansarna kl. 09.00 och kunde sluta kl. 21.00. Nurejev ville att alla skulle vara i studion hela tiden oavsett titel och vad som repeterades. Det är Charles tacksam för idag. Han lärde sig mycket om olika delar i baletterna. ”Nu när jag instuderar Svansjön vet jag hur Nurejev hade velat ha det”, säger Charles.

Nurejev Svansjön4

Rothbart ger Prinsen ett armborst och uppmanar honom att ge sig ut och leta efter den vita svanen. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen, Rothbart – Calum Lowden. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Calum Lowden gör rollen som Läraren och Rothbart. I den här versionen har Läraren mycket interaktion med Prinsen. I första akten dirigerar han Prinsen i olika riktningar och dansar också en duett med honom. Prinsen är vilsen och lätt att manipulera.

Detta väcker nyfikenhet hos publiken om vem Läraren är. Det är en spännande roll som ger mycket utrymme för personlig tolkning. Tre dansare delar på rollen och alla presenterar sin styrka och makt på ett individuellt sätt.

Speciellt i tredje akten har Rothbart en central roll när han spinner sitt nät runt Prinsen i maskopi med Odile inför en intet ont anande Drottning och hovet.

Nurejev Svansjön7

Rothbart presenterar Odile vid hovet i akt tre. Odile – Haruka Sassa, Rothbart – Calum Lowden. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

I tidigare versioner av Svansjön har Calum dansat prinsens roll men han trivs bättre med att vara ”the bad guy” som har en mer uttrycksfull karaktär. Det som tilltalar honom i den klassiska repertoaren är i första hand rolltolkning och gestaltning.

I tredje akten har Rothbart ett solo som har mycket utmanande koreografi, berättar Calum. Det börjar väldigt dansant men blir svårare vartefter. Det innehåller tekniska utmaningar som han aldrig trodde han skulle göra på scenen. ”Men det är utvecklande och givande att arbeta sig igenom svårigheterna och i slutänden bemästra dem”, säger Calum.

Scenografin är av Ezio Frigerio och kostymerna av Franca Squarciapino. Scenografin är väldigt ren. I fonden är det en trappa och på sidorna pelare. I andra och fjärde akten finns det en fond med en månbelyst sjö. Alla svanarna bär tutu. I första och tredje akten går kostymerna i pastelltoner.

Nurejev Svansjön2

På Rothbarts uppmaning förför Odile Prinsen och lurar hovet i akt tre. Odile – Haruka Sassa, prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Från början var golvet vitt men Nurejev ändrade det då han tyckte det blev för ljust. Nurejev har haft stort inflytande på ljussättningen och hade speciella idéer och önskemål om hur ljuset skulle vara i olika scener.

Charles berättar också att Nurejevs målsättning med sin version av Svansjön var att publiken skulle vara intresserad genom hela baletten och aldrig vara uttråkad. Hans version har inget ”happy end” utan slutar i stor dramatik med dödlig utgång.

Margareta Lidström
Stockholm

Svansjön i Nurejevs storslagna version spelas på Stockholmsoperan till och med 19 januari 2022.

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil