Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Proxy 1

Proxy – en föreställning där man också strävar att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Foto Chrisander Brun

06 nov
2019

"Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"

HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som femtonåring. Jag utbildade mig i Danmark och har jobbat som professionell dansare och frilansande koreograf i 15 år. Nu bor jag i Sundsvall och pendlar till Norrdans här i Härnösand."

Martin Forsberg

Danschefen för Norrdans Martin Forsberg. Foto Christian Bang

Norrdans hör hemma i Härnösand som är en gammal kultur- och residensstad i Västernorrlands län. En ganska lugn stad med en rikedom på äldre bebyggelse, typisk för en centralort uppvuxen kring förra sekelskiftet.

Inte så brandhärjad som många andra norrländska trästäder. Officiella byggnader som domkyrka, länsresidens, rådhus och bankpalats pryder fortfarande dess centrum.

Härnösand har däremot en ny, stor och funktionell teaterbyggnad med två scener, en stor och en mindre. Tvärs över gatan har Norrdans sitt hem i en tidigare biografbyggnad. Här finns goda resurser för träning, skapande och repetitioner.

Norrdans bildades 1995 i Härnösand som ett kompani för samtida dans riktat till en bred publik både lokalt, nationellt och internationellt. Den första ledaren blev Jeanne Yasco, som stannade i ett tiotal år.

2007 tog Mira Helenius Martinsson över med ett starkt engagenang och en högklassig repertoar. Truppen har utöver sitt hemmadistrikt även framträtt för Stockholms publiken med regelbundna föreställningar på Dieselverkstaden i Nacka. Mira började här som dansare och blev sedan producent och chef i 11 år med en bred och kvalitativ repertoar.

Jag har koreograferat flera gånger för Norrdans under min frilanskarriär, säger danschefen Martin Forsberg. Norrdans har funnits här sedan 1995, så vi firar 25 år nästa år.

Jag har ju sett kompaniet vid dess gästspel på Dieselverkstaden i Stockholm och det har varit mycket intressanta och uppskattade föreställningar.
Vi kommer att visa oss i Stockholm även i framtiden, men om det blir på Dieselverkstan vet jag inte ännu.

Vilket är ert uppdrag här i Härnösand?
Vi har väldigt tydliga ägardirektiv från våra uppdragsgivare som är region Västernorrland och Sundsvallskommun. Vi ska verka med särskilt inriktning mot en ung publik och hålla hög konstnärlig kvalité.
Vi ska också turnera i de fyra nordligaste länen. Det är en satsning på att där ska finnas tillgång till högkvalitativ scenkonst i form av musikteater, teater, opera och samtida dans. Vi spelar normalt från Sundsvall i söder till Kiruna i norr.

Norrdans är en del av NMD (Norrlands nätverk för musikteater och dans) som förutom Norrdans består av Norrlandsoperan, Piteå kammaropera och Estrad Norr.

Proxy 3

I Proxy vill man få åskådarna att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter. Foto Chrisander Brun

Hur lägger du upp repertoaren? Koreograferar du allting själv?
Jag koreograferar väl högst en gång per säsong, men sedan bjuder vi in nya koreografer som gör sina egna verk. Det ger dansarna möjlighet att utvecklas och få nya impulser. Nu har vi många nya dansare från i år, vilket innebär att vi kommer att bygga upp en ny repertoar. Dansarna kommer från ett tiotal länder och representerar nästan alla olika bakgrunder och inriktningar man kan tänka sig.

Vilken är din personliga vision för dansen i det område ni förfogar över?
Dans är ju ingen vara utan ett erbjudande. Jag hoppas att vi kan fortsätta att ge en varierad och högklassig repertoar. Det är viktigt dansen är relevant och samtida och arbetar med samtida koreografer. Jag brukar citera uttrycket Art shall comfort the disturbed and disturb the comfortable. Dansen ska inte konservera!

Nästa projekt är ett helt nytt verk av en rysk koreograf, regissör och performance-konstnär, Olga Tsvetkova. Hon gör en ny skapelse Human after All, fortsätter Martin och tillägger:
Vi kommer i fortsättningen att arbeta enbart med nya verk – inte shoppa bland de gamla! Det är bättre att göra vårt eget.

Hur tar publiken emot era föreställningar?
Vi har ett spännande uppdrag, ett stort geografiskt område med både större städer och mindre orter. Vi har en hängiven publik men den största gåvan är att vi gör många skolföreställningar där alla barn får uppleva samma sak, oavsett deras bakgrund.

Jag hoppas att det ska göra dem intresserade och att de kommer tillbaka och aktivt söker konst i alla former. Både intensivt och impulsivt. Dans handlar så mycket om närvaro – upplevelse. Jag får ju ofta höra att 'jag förstår inte modern samtida dans'. Då brukar jag svara: vad händer om du inte försöker förstå utan bara uppleva dansen?

Proxy 2

I Martin Forsbergs nya produktion ska du känna dig delaktig som åskådare. Foto Chrisander Brun

På kvällen var det premiär på Martin Forsbergs nya produktion Proxy. Föreställningen har en ovanlig inledning då publiken möter dansarna redan i foajén. Man inbjuds att sätta sig vid borden tillsammans med dem eller vandra runt och möta andra dansare runt om i lokalen.

Avsikten är att man ska känna sig delaktig – minska avståndet mellan scen och salong. Själv får jag bland annat uppleva hur det känns att synbarligen byta fötter med en av dem. En upplevelse jag kan rekommendera men inte beskriva i ord!

Föreställningen flyttar så över till teatersalongen. Man har också där en strävan att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Få oss att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter och göra likadant i salongen.

Det blir till en början lite trevande, men många viftar med uppsträckta armar, reser sig i bänkarna, vickar på höfterna och svarar på tillropen från scenen.

Dansarna själva står för sin del koreografin och resultatet är en livfull dans som så småningom övergår till en häftig dansshow där dansarna få släppa lös till häftig musik. Då känns det skönt att få se på och bara njuta!

En annorlunda och upplivande kväll!

Anders Jörlén
6 nov 2019


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil