Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Proxy 1

Proxy – en föreställning där man också strävar att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Foto Chrisander Brun

06 nov
2019

"Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"

HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som femtonåring. Jag utbildade mig i Danmark och har jobbat som professionell dansare och frilansande koreograf i 15 år. Nu bor jag i Sundsvall och pendlar till Norrdans här i Härnösand."

Martin Forsberg

Danschefen för Norrdans Martin Forsberg. Foto Christian Bang

Norrdans hör hemma i Härnösand som är en gammal kultur- och residensstad i Västernorrlands län. En ganska lugn stad med en rikedom på äldre bebyggelse, typisk för en centralort uppvuxen kring förra sekelskiftet.

Inte så brandhärjad som många andra norrländska trästäder. Officiella byggnader som domkyrka, länsresidens, rådhus och bankpalats pryder fortfarande dess centrum.

Härnösand har däremot en ny, stor och funktionell teaterbyggnad med två scener, en stor och en mindre. Tvärs över gatan har Norrdans sitt hem i en tidigare biografbyggnad. Här finns goda resurser för träning, skapande och repetitioner.

Norrdans bildades 1995 i Härnösand som ett kompani för samtida dans riktat till en bred publik både lokalt, nationellt och internationellt. Den första ledaren blev Jeanne Yasco, som stannade i ett tiotal år.

2007 tog Mira Helenius Martinsson över med ett starkt engagenang och en högklassig repertoar. Truppen har utöver sitt hemmadistrikt även framträtt för Stockholms publiken med regelbundna föreställningar på Dieselverkstaden i Nacka. Mira började här som dansare och blev sedan producent och chef i 11 år med en bred och kvalitativ repertoar.

Jag har koreograferat flera gånger för Norrdans under min frilanskarriär, säger danschefen Martin Forsberg. Norrdans har funnits här sedan 1995, så vi firar 25 år nästa år.

Jag har ju sett kompaniet vid dess gästspel på Dieselverkstaden i Stockholm och det har varit mycket intressanta och uppskattade föreställningar.
Vi kommer att visa oss i Stockholm även i framtiden, men om det blir på Dieselverkstan vet jag inte ännu.

Vilket är ert uppdrag här i Härnösand?
Vi har väldigt tydliga ägardirektiv från våra uppdragsgivare som är region Västernorrland och Sundsvallskommun. Vi ska verka med särskilt inriktning mot en ung publik och hålla hög konstnärlig kvalité.
Vi ska också turnera i de fyra nordligaste länen. Det är en satsning på att där ska finnas tillgång till högkvalitativ scenkonst i form av musikteater, teater, opera och samtida dans. Vi spelar normalt från Sundsvall i söder till Kiruna i norr.

Norrdans är en del av NMD (Norrlands nätverk för musikteater och dans) som förutom Norrdans består av Norrlandsoperan, Piteå kammaropera och Estrad Norr.

Proxy 3

I Proxy vill man få åskådarna att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter. Foto Chrisander Brun

Hur lägger du upp repertoaren? Koreograferar du allting själv?
Jag koreograferar väl högst en gång per säsong, men sedan bjuder vi in nya koreografer som gör sina egna verk. Det ger dansarna möjlighet att utvecklas och få nya impulser. Nu har vi många nya dansare från i år, vilket innebär att vi kommer att bygga upp en ny repertoar. Dansarna kommer från ett tiotal länder och representerar nästan alla olika bakgrunder och inriktningar man kan tänka sig.

Vilken är din personliga vision för dansen i det område ni förfogar över?
Dans är ju ingen vara utan ett erbjudande. Jag hoppas att vi kan fortsätta att ge en varierad och högklassig repertoar. Det är viktigt dansen är relevant och samtida och arbetar med samtida koreografer. Jag brukar citera uttrycket Art shall comfort the disturbed and disturb the comfortable. Dansen ska inte konservera!

Nästa projekt är ett helt nytt verk av en rysk koreograf, regissör och performance-konstnär, Olga Tsvetkova. Hon gör en ny skapelse Human after All, fortsätter Martin och tillägger:
Vi kommer i fortsättningen att arbeta enbart med nya verk – inte shoppa bland de gamla! Det är bättre att göra vårt eget.

Hur tar publiken emot era föreställningar?
Vi har ett spännande uppdrag, ett stort geografiskt område med både större städer och mindre orter. Vi har en hängiven publik men den största gåvan är att vi gör många skolföreställningar där alla barn får uppleva samma sak, oavsett deras bakgrund.

Jag hoppas att det ska göra dem intresserade och att de kommer tillbaka och aktivt söker konst i alla former. Både intensivt och impulsivt. Dans handlar så mycket om närvaro – upplevelse. Jag får ju ofta höra att 'jag förstår inte modern samtida dans'. Då brukar jag svara: vad händer om du inte försöker förstå utan bara uppleva dansen?

Proxy 2

I Martin Forsbergs nya produktion ska du känna dig delaktig som åskådare. Foto Chrisander Brun

På kvällen var det premiär på Martin Forsbergs nya produktion Proxy. Föreställningen har en ovanlig inledning då publiken möter dansarna redan i foajén. Man inbjuds att sätta sig vid borden tillsammans med dem eller vandra runt och möta andra dansare runt om i lokalen.

Avsikten är att man ska känna sig delaktig – minska avståndet mellan scen och salong. Själv får jag bland annat uppleva hur det känns att synbarligen byta fötter med en av dem. En upplevelse jag kan rekommendera men inte beskriva i ord!

Föreställningen flyttar så över till teatersalongen. Man har också där en strävan att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Få oss att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter och göra likadant i salongen.

Det blir till en början lite trevande, men många viftar med uppsträckta armar, reser sig i bänkarna, vickar på höfterna och svarar på tillropen från scenen.

Dansarna själva står för sin del koreografin och resultatet är en livfull dans som så småningom övergår till en häftig dansshow där dansarna få släppa lös till häftig musik. Då känns det skönt att få se på och bara njuta!

En annorlunda och upplivande kväll!

Anders Jörlén
6 nov 2019


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil