Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sylvia1

Herdarna med en sovande Endymion, Michal Krčmář. Mariuz Morawski tittar på medan Emrecan Tanış håller i och Xiaoyu He hoppar över Endymion. Foto Mirka Kleemola.

06 maj
2019

Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet

HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel som ledstjärna där dansen fått ge vika för mycket annat.

Produktionen kom till oss från Hamburg, med den fungerande fina och sparsamma scenografin och de stiliga dräkterna. För dansarna betydde Sylvia en möjlighet att visa sina mångsidiga färdigheter i balettkonsten. Man kunde som åskådare njuta för fullt även av musiken, Leo Delibes verk är värt att lyssna på också som sådant. Ett mycket fint val detta.

Sylvia2

Sylvia, Abigail Sheppard i festscenen med Johan Pakkanens Orion. Foto Mirka Kleemola

Berättelsen handlar om nymfen och soldaten Sylvia, en ung dam, om hennes utveckling och val i livet. Henne träffar vi hemma i en helig skog där gudinnan Diana härskar. Där börjar dramat. Ett danspar inleder sin duett redan då publiken intar sina platser, och när ridån öppnas ser vi en mängd dansare på scenen. De tillhör skogsfolket men är inte av denna värld. Damerna är klädda i florlika kreationer – kända från många moderna verk – ovanpå underdräkten, männen bär raka vita byxor. Dessa varelser för oss in i skogens hemligheter.

Koreografen Neumeier berättar att Sylvia, Dianas nymf, vid premiären 1876 avvek från den romantiska balettraditionen, och fick gestalta en kvinnlig krigare, en avlägsen syster till amasonernas drottning Penthesileia i den grekiska mytologin. Koreografen har utvecklat tanken om myten efter att ha läst Torquato Tassos ursprungliga berättelse, berättade han vidare redan 1997 då baletten kom till och uppfördes av Parisoperans balett.

Det var något mycket fräscht i denna produktion som också levt vidare sedan premiären. Av Neumeier själv hör vi att produktionen alltid också är något anpassad till dansarna. Och dansarna, de lyser i sina roller: Atte Kilpinen, 22, är fenomenal som Aminta, en herde, som kommit till skogen för att träffa Sylvia. Han är ytterst närvarande, trovärdig och skicklig i rörelsespråket. Mycket välmotiverat får Kilpinen senare beröm i form av ett stipendium som utdelas efter föreställningen den sista kvällen.

Sylvia6

Atte Kilpinen som Aminta. Foto Mirka Kleemola.

I början övade några av dessa individer skarpskytte med bågar och pilar, det skedde från högra sidan av salongen. Damerna skjuter pilar mot målet. Åskådarna fick en glimt vad som komma skulle. Individuella skillnader fanns att se även om gruppen var homogen i sin dans. Ofta ingick scener där de avslutade sina krigiska rörelser med bågar spända mot tilltänkta mål.

Ett speciellt hopp förekommer ofta, är typiskt och passande i koreografin; som ett grand jété går man framåt men den efterkommande foten är inte rak utan ställs i coupé.

Man fäster sin uppmärksamhet på krigaren i mitten, Violetta Keller från balettens ungdomsgrupp. Denna unga dam stod bredbent och ytterst krigiskt gentemot Sylvia, färdig att ta till åtgärder.

Sylvia hade av Diana och hennes soldater ertappats med en man – Aminta – vilket inte hörde till de lovliga sakerna. Disciplinen är hård, inga avvikelser hos soldaterna tolereras av Diana. Hon själv längtar dock efter något hon upplevt tidigare.

Antti Keinänen, Felipe Domingos, Xiaoyu He, Gianmarco Romano, Emrecan Tanış, Hasan Topçuoğlu och Benoît Favre som herdar är spänstiga och vältränade i sina hopp.

Balettmästarna har gjort ett gott jobb också här. Nykomlingen hos oss, Jan-Erik Wikström från Stockholmsoperan, är en av dessa. Ansvarig balettmästare heter Ingrid Nemecková som tidigare kom från Tjeckien till Helsingfors tillsammans med blivande prima ballerinan Barbora Kohoutková.

Tuuli Tuominen-Sandell har efter avslutad dansarkarriär och många solistroller vid Operan – bland annat som Lise i La Fille mal gardée – fungerat som balettmästare och jobbat med ett antal verk.

Sylvia5

Sylvia, Abigail Sheppard i festsalen hos Orion. Foto Mirka Kleemola

Gestalten Amor eller Thyrsis finns bland herdarna. Han tycker synd om den unge mannen Aminta, vars hjärta lite tidigare brustit av att Sylvia efter en kort förtjusning övergett honom. Dock förvandlar sig Amor sedan plötsligt till en ståtlig Orion för att förföra Sylvia. I denna scen visar Pakkanen sin känsla för drama, hans rörelser är utstuderade så det förslår och det är bara att njuta av scenen.

Endymion, Dianas kärleksobjekt, spelas av färgstarka stjärndansaren Michal Krčmář. Han gör allt med intensitet och omtanke i såväl minspelet som i dansen, han är fullt närvarande.

Jaktnymferna Lucie Rákosniková, Terhi Talo, Kailey Kaba, Mai Komori, Emmi Pennanen, A Hyun Shin, Yimeng Sun, Hatice Çağla Ertürk och Violetta Keller är en krigisk damarmé. De är klädda i tajta svarta shorts och bär som överdel en brun läderväst. Än är håret fladdrande, än täckt, damerna är alltid skarpa och imponerande i sina rörelser.

Sylvia4

Johan Pakkanen som Eros. Herdarna är verksamma i bakgrunden. Foto Mirka Kleemola.

Abigail Sheppard gör en effektiv entré när hon som Sylvia intar scenen. Det gör också Rebecca King i Dianas gestalt något senare. Två starka damer i starka roller, de är ypperliga val till uppgifterna. Båda är fina rolltolkare och dansare med gedigna kunskaper. Rörelserna är vassa, ben höjs upp som blixtar – även deras tankar kan läsas ur nackens hållning.

Vissa av de andra solisterna och även några icke-solister gör väldigt fint ifrån sig i fråga om drama. Johan Pakkanen briljerar i teknik och uttryck, han blir bara bättre och bättre i sin konst. Pakkanen är i denna pjäs turvis Amor, Thyrsis och Orion.

Sylvia3

Dianas armé med Abigail Sheppard till vänster som Sylvia. Foto Mirka Kleemola

Andra aktens första del visar oss ballokalen, det är kärleksguden Orions fest. Det är även balettens fest. Varierande poetiska formationer, lyft och scener avlöser varandra i festfolkets dans.

Som tidigare i skogsscenerna får vi nu se luftiga och lätta glidanden i koreografin för paren, ben i horisontella lyft som för damerna framåt.

Dramat finns med, någon gång får Sylvia hela herrgänget omkring sig och lyfts från ett par armar till ett annat, lite i stil med kurtisanen Manon i baletten med samma namn, i en liknande festscen där en kvinna är medelpunkten.

I en annan scen åter är codan med herrarna högst imponerande – med precision i tempo.

Det är skäl att nämna alla dansarna i balscenen, de gör stundvis soli, och de gör bra ifrån sig: Emmi Pennanen, Mai Komori, Lucie Rákosníková, Gabriel Davidsson, Maksim Tšukarjov, Cauê Frias, Valeria Quintana, Elena Ilyina, Emilia Števik, Mira Ollila, Felipe Domingos, Kamill Ariston Chudoba, Mariusz Morawski, Nikolas Koskivirta, Anna Sariola, Sari Stenholm, Maria Tamminen, Charlotte Schauman-Mäki, Marijana Dominis, Emrecan Tanis, Antti Keinänen, Giuseppe Martino, Juntaro Coste och Ville Mäki. Programbladet ger namnen i denna ordning, och de är ett fint gäng.

Delvis samma dansare sågs ju göra bra ifrån sig redan i första akten, förstärkta av Iga Krata, Hye Ji Kang, Frans Valkama och Lucas Jerkander.

I andra aktens andra del för storyn oss sedan tillbaka till skogen dit Sylvia med make har anlänt. Hon vandrar där och återser Aminta. Deras korta kärlek väcks åter till liv, bara för en stund. Ett vemodigt och kort möte. Livet självt berövar Sylvia från Aminta, läser vi i programbladet. Hon avlägsnar sig med resväskan hon haft med, ledsagad av mannen.

Orkestern dirigerades av Garrett Keast, och Jukka Merjanen stod för ett violinsolo. Orkestern med sin fina klang hade en stor del i att föreställningen kändes givande med en närvarande förtrollning.

Anita Jokela
6 maj 2019

 


  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil