Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

NBBC2019

Från vänster David Didkovsky Mikadze (3e plats junior), Patrik Blomberg (2a plats junior), Maria Pushkova (2a plats senior), Jonas Kåge, konstnärlig ledare NBBC, Aurora Stray-Pedersen (3e plats senior), Elias Holm (1a plats senior plus Grasse), Samira Bethke (1a plats junior, Nils-Åke Häggboms pris plus Grasse), Benedikt Gylfason (Grasse). Foto Emma Dewita Öberg

01 apr
2019

Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden

FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en rent svensk tävling. 1995 utökades den till att omfatta hela Norden, och från år 2000 även de baltiska länderna.

Sedan 2003 samarbetar man med den internationella tävlingen i Grasse, Frankrike. Numera är Falutävlingens internationella namn Nordic Baltic Ballet Competition.

BenedictISL NBBC

Benedikt Gylfason i La fille mal gardée. Foto Emma Dewita Öberg

Efter sedvanlig semifinal gick 16 dansare till final, åtta juniorer (14-16 år) och åtta seniorer (17-18). Juniorer dansar två solon ur den klassiska repertoaren, seniorer ett klassiskt solo och ett modernt. Det ska innehålla golvarbete (”floor work”) och dansas utan tåskor.

För den klassiska repertoaren (Petipa, Bournonville med mera) finns längre inga rättigheter. Där är det fritt fram att välja. För den moderna måste rättighetsfrågor lösas. Därför är till exempel verk av Balanchine eller andra stora 1900-talskoreografer inte tillgängliga.

Det har då visat sig att tävlingsdeltagare har fått solon koreograferade för sig, vilket i och för sig är en utmärkt idé: då får en ung dansare möjlighet att arbeta personligen med en koreograf. Men ofta har de nya verken blott i begränsad omfattning kunnat lyfta fram de element som juryn särskilt ska bedöma: tekniska färdigheter, konstnärlig presentation, musikalitet och förmågan att förmedla innehållet och/eller karaktären i en roll eller i ett parti. Dessa är element som preciserades av tävlingens konstnärlige ledare sedan 2011, internationelle stjärndansaren och balettchefen Jonas Kåge.

SamiraBethkeNBBC2019

Samira Bethke i Coppelia. Foto Emma Dewita Öberg

Årets jury omfattade sex synnerligen välmeriterade danspersonligheter. Frank Andersen (juryns ordförande), Nils-Åke Häggbom, Nicolas Le Riche, Mira Helenius Martinsson, Hans Nilsson och för första gången Caroline Llorca från München, specialist på bland annat Petipa-repertoaren.

Tre penningpriser delas ut i respektive klass. Dessutom utses fyra dansare att delta i tävlingen i Grasse. Alla deltagare får dessutom, efter att ha dansat, träffa en jurymedlem för personlig utvärdering och rådgivning.

"Balett ska ses live!" Det framhöll med eftertryck Jonas Kåge när dansportalen fick ett samtal med honom. ”Och det är storartat att Falun för ett par dagar blir ett balettcentrum i Sverige.”

EliasHolmNBBC2019

Elias Holm i Korsaren. Foto Emma Dewita Öberg

En superstolt lärare
Framgångarna för eleverna vid Konstnärliga Högskolan i Oslo (KHiO) i Falun var uppseendeväckande – fem av de sex penningpriserna och mer därtill. En särskilt uppskattad pedagog är den gediget erfarne Zoltan Szolnoki från Ungern. Han är sedan många år ”assistant professor” i klassisk balett vid KHiO.

”Associate professor” vid KHiO är Tim Almaas, som efter en lång karriär som internationell premiärdansör (utbildad vid Stockholmsoperan balettskola) undervisat i 17 år. Han framhöll bland annat den härliga atmosfären i KHiO. Där finns en anda som genomsyras av ”Vi måste bli bättre”.

"Vi lärare försöker särskilt inpränta vikten av att eleverna, till exempel genom att googla, lär sig funktionen i scenen de valt, och handlingen i stort i den balett ur vilken de dansar ett solo.”

Det finns, framhöll Tim, avgjorda fördelar med att ingå i ett universitet, samtidigt som det har sina utmaningar att vara en liten institution i ett större sammanhang. Nytt är att dansavdelningen numera har viss rätt att självständigt erbjuda lovande elever platser. Tim var superstolt över sina elever: ”Vi på KHiO har aldrig erövrat så många priser!”

NBBC2019

Vendela Ekelberg i Paquita. Foto Emma Dewita Öberg

Finalen inleddes med en elegant liten inmarsch med alla deltagare, där också juryn presenterades. Andra delen av aftonen, då resultaten skulle tillkännages, inleddes med en överraskning i form av smakfull hiphop-dans till musik med klart klassiska inslag (dansare: Lisa Markus och Justin ”Ice-O” Herbin).

OttoEltellNBBC2019

Alexander Larsson i Törnrosa. Foto Emma Dewita Öberg

Semifinalen var lång och innehållsrik. Under den välorganiserade, välbesökta finalen var det många som fick se unga, ambitiösa, välutbildade dansare visa sina färdigheter.

David Didkovsky Mikadze ville särskilt passa på att tacka Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska balettskolan i Göteborg, för hans goda stöd.

Patrick Blomberg ville framföra sin tacksamhet till läraren Roman Rumyantsev i Göteborg och till sin mor Elisabeth, för att hon så hängivet pushat och uppmuntrat honom under alla år.

Under 2014 fick undertecknad skribent tillfälle att göra en kort ljudintervju med en glad Emanuel Ippolito, som då dansade en av de fina barnrollerna i Pontus Lidbergs vackra version av klassikern Raymonda i Stockholm. I Falun fick jag åter se Emanuel, nu en ståtlig 16-åring som valt att som ensam deltagare dansa variationer av Bournonville och Vainonen (ur baletten Paris flammor). Jag blev mycket imponerad av både härligt fot- och benarbete i den första variationen och av den mäktiga, heroiska stilen i den andra, men Emanuel vann inget pris. Han ville framhålla vikten av att som ung dansare att ha ett konkret mål att koncentrera sig på och göra finslipningar, och glädjen att få stå på en scen, inför publik.

DavidDidovskyNBBC2019

David Didovsky Mikadze i Talismanen. Foto Emma Dewita Öberg

Lovande talanger
Tävlingens internationella namn är ”Nordic Baltic Ballet Competition”. I år deltog två mycket intressanta unga dansare från Estland. 14-åriga Sara Yamashita, född i Japan, visade sig vara en exceptionell talang i två Petipa-variationer som hon var ensam om. Jag hoppas verkligen jag får se henne och finalisten, 17-åriga Maarja Praks (lång, stark), igen.

En annan prima överraskning var en mycket lovande, stark och lång 16-årig yngling från Island: Benedikt Gylfason, vid Islands nationella balettskola. Hans välförtjänta pris blev att få delta i balettävlingen i Grasse.

Detta blir slutsatsen: Den som en gång besökt Falun och Stora daldansen vill förfärligt gärna återvända. Där får man glimtar av framtiden.

Peter Bohlin
1 april 2019

Resultat Stora Daldansen/NBBC 2019

Juniorer (14-16 år)
1:a pris: Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Patrick Blomberg – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: David Didkovsky Mikadze – Sverige, Svenska balettskolan i Göteborg

Seniorer (17-18 år)
1:a pris: Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Maria Pushkova – Norge, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: Aurora Stray-Pedersen – Norge, Konsthögskolan i Oslo

Nils-Åke Häggboms pris (deltagande, inklusive alla omkostnader, i balettävlingen i Grasse i oktober): Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Publikens pris: Selma Smith Kvalvaag – Norge, Balettskolan vid Norska Operan

Valda att få delta i balettävlingen i Grasse, Frankrike:

Nanny Hedberg – Finland, Konsthögskolan i Oslo

Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Benedikt Gylfason – Island, Islands nationella balettskola

Röster efter finalen:
Samira Bethke var den enda av deltagarna som valt ett stycke med en kort mimscen.

"Jag valde en variation med Swanhilda, ur baletten Coppelia, för över ett år sedan. Hon får se en flicka som sitter i ett fönster och vinkar till henne, men kontakt uppstår inte: hon vet inte att flickan i fönstret är en docka. Det blir både en dans- och liten spelscen."

"Grundläggande för mig: att leva i nuet och njuta av dansen."


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil