Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xin Ying and Lloyd Knight in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Xin Ying och Lloyd Knight i Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.

Martha Grahams ande lever

HAVANNA – NEW YORK: Martha Graham Dance Company framträdde nyligen vid Havana International Ballet Festival.

Dansportalen var också närvarande och fick tillfälle att ställa några frågor till kompaniets konstnärliga ledare Janet Eilber.

Janet Eilber, Artistic Director of the Martha Graham Dance Company. Photo and copyright by Hibbard Nash Photography.

Janet Eilber. Foto Hibbard Nash Photography.

Ms Eilber, är detta första gången ni besöker Kuba med ert danskompani?
Det är första gången för dagens kompani, men Martha och hennes dansare besökte landet redan 1941. Tydligen besökte de Kuba samtidigt som USA trädde in i andra världs-kriget.

Hur finansieras kompaniet idag, via sponsorer eller genom offentliga anslag?
Vi finansieras genom en kombination av statliga anslag, finansieringsfonder, privatpersoner som gör donationer och, naturligtvis, med inkomster från biljettförsäljning, försäljning av
rättigheter och inkomster från undervisning.

Hur skulle ni beskriva Grahamtekniken?
Grahamtekniken är huvudsakligen en teatralisering av kroppsspråket. Martha var ett geni på att förstå naturliga gester och hur de avslöjar vad vi känner. Genom att experimentera med uttrycksfull gestik, upptäckte hon att känslorna rider på andningen.

Till exempel, när vi skrattar eller snyftar, ger det en impuls till diafragman – torsons centrum. Hon brukade denna impuls för att skapa sitt berömda “contraction and release”. Contraction (sammandragning) är den indragning av överkroppen som sker vid utandning, och release (avspänning) den utvidgning som sker när vi andas in.

Alla Grahamrörelser kommer från torson – sammandragningen, avslappningen, vridningen, förändringen av kroppsvikten – och det innebär en mycket kraftfull dansstil – både fysiskt och känslomässigt.

Anne Souder and Lloyd Mayor in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography

Anne Souder och Lloyd Mayor i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography


Martha Graham skapade 181 mästerverk, vi såg Dark Meadow
i Havanna. Hur väljer ni ut de verk som ska framföras under varje säsong?
Grahamrepertoaren för varje säsong påverkas av många faktorer inklusive vilka verk som inte getts de senaste åren, vilka verk som passar bäst till det tema vi väljer för säsongen.

Årets tema är Sacred/Profane (andligt/profant) så vi inriktar oss på Marthas mer gåtfulla, rituella verk, som Dark Meadow och Primitive Mysteries, vid sidan av de mer vardagliga känslorna eller berättelserna som i Maple Leaf Rag. Vi beställer nya verk för att ytterligare betona säsongens tema.

Martha Graham  and her dancers in Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Archival photo

Martha Graham med sina dansare i Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Arkivfoto


Ni blandar Martha Grahams klassiker med nya verk. Baseras även dessa på Martha Graham-material?
Vissa är baserade på Graham-material, som vår Lamentation Variations och vårt senaste verk av Annie-B Parson. Hon har gripit sig an en film av ett av Marthas försvunna verk och skapat något helt nytt utav det. Hennes nya I Used to Love You får premiär den 14 februari, under vår säsong på Joyce Theater i New York City.

Ni är ett turnerande kompani med er bas i New York?
Ja vi har vår bas i New York City, men våra dansare kommer från hela världen – inklusive Italien, Frankrike, Schweiz, Taiwan, Kina, Grekland och Elfenbenskusten just nu. Vi turnerar minst 16 veckor varje år.

Martha Graham var en radikal kvinna och hennes vision hade en djup och bestående inverkan på amerikansk konst och kultur. Vad är er kommentar till det?
Ja, naturligtvis håller jag med! Det är vårt jobb nu, att visa dagens publik hur radikala och relevanta hennes verk fortsätter att vara än idag. Det är grunden till mycket av vår kontextuella programsättning och beställning av nya verk – att ge publiken nya vägar att reflektera över djupet hos Grahams klassiker.

Blakely White-McGuire and Ben Schultz (standing) and the Martha Graham Dance Company in the “Keigwin Variation.” Photo by Brigid Pierce

Blakely White-McGuire och Ben Schultz (stående) med the Martha Graham Dance Company i Lamentation Variations, “Keigwin Variation". Foto Brigid Pierce


Hur bevaras de konstnärliga värdena hos Grahams verk?

Medan Martha levde gav hon oss att bra svar på den frågan!

Hon älskade att anpassa sina klassiska verk för att bygga in det ökande tekniska kunnandet hos varje ny generation av dansare – eller att använda nya tyger, nya uppfinningar inom belysningstekniken eller konsten att bygga en scen. Men hon insisterade på att kärnan i budskapet i varje dans måste fortsatt framgå med styrka – även om den infattade förändringar.

Vi följer hennes exempel och anpassar detaljerna hos ett verk så att dess kraft förnyas.

Anne Souder in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Anne Souder i Martha Grahams Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.


Har särskilda personer ansvar för att bevara den rätta koreografin i de ursprungliga verken?
Ja, alla som arbetar hos oss har precis samma mål. Vi har turen att det fortfarande finns många, många dansare här på Graham Center, som arbetat personligen med Martha Graham. Vi försöker spela in deras coaching-klasser, undervisning och intervjuer så ofta vi kan.

Finns allt inspelat och bevarat på film/video?
Martha skapade 181 verk. Vi har 50 av dessa bevarade. Allt oftare har vi möjlighet att spela in vårt nuvarande arbete. Och vi har gjort stora framsteg på senare år med att modernisera våra arkiv. Vi arbetar på att göra dem mer tillgängliga för omvärlden.

Man kan hitta underbara, sällsynta upptagningar från vårt arkiv på nätet på Google Arts and Culture och även på vår YouTube-kanal. (youtube.com/marthagrahamdancecompany Länk till annan webbplats.)

Hur ser ni på framtiden för Martha Graham Company?
Vi tror att vår nuvarande inriktning på att kombinera Grahamklassiker med nya verk är ett bra sätt. Det låter publiken få se det bästa av 1900-talet vid sidan av 2000-talets bästa!

Lloyd Knight in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Lloyd Knight i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography.

All photos care of The Martha Graham Dance Company


Cristian Hillbom
19 januari 2017


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil