Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Clyde Anton J&R

Anton Valdbauer och Clyde Emmanuel Archer i Julia & Romeo. Foto Carl Thorborg

Clyde Emmanuel Archer: Vi blir ofta avrådda från att bli professionella balettdansare 

STOCKHOLM: "Det har varit ett privilegium att få arbeta med koreografer som rollbesätter baserat på en individs kunnande och potential. Att få dansa Prinsen i Mats Eks Svansjön var en stor sak för mig," säger Clyde Emmanuel Archer i en intervju med Dansportalen. Men hans danskarriär var inte utstakad från början:

"Träningen skilde mig också från mina vänner i området där jag bodde – när de hängde tillsammans på lördagarna, måste jag gå till balettskolan. Till och med min familj hade en period när de inte helt förstod varför jag ägnade så mycket av min tid till baletträning."

När kom dansen in i ditt liv?

Jag gick i grundskolan i New York City. New York-koreografen Eliot Feld höll uttagningar för eleverna i skolorna för intagning i utbildningsprogrammet på sin skola, Ballet Tech. De sökte då elever mellan åtta och tio år. De valde elever genom att ge övningar för att se hur rörliga våra kroppar var, se flexibilitet och samordning, också för att se vår grad av koncentration.

Jag var åtta år när jag började ta balettklass. Varje år utvärderades varje elev, och beroende på ens utveckling, bjöd skolan in till fortsättning ännu ett år eller rådde dig söka något annat.

Utbildningen vid Ballet Tech är helt gratis. Man får gratis lektioner, lunch och fria träningskläder samt fria resor till och från skolan. De ger eleverna en väska med sitt namn på, och där förvarade man träningskläderna. Efter klassen stoppade man tillbaka dem, och de tog hand om tvätten inför nästa lektion – ända tills man var gammal nog att göra det själv hemma.

Hur reagerade du när du blev erbjuden att gå i balettklass?

Jag visste egentligen inte vad balett var. Glädjen var att bli utvald till någonting. Min familj sysslar inte med något konstnärligt, men jag hade sett litet dans på TV. Gregory Hines och Baryshnikov kände jag till. Jag var överraskad av att se män dansa!

Jag var lycklig att få slippa en akademisk skolning och jag deltog inte i någon sport. Efter en tid insåg jag att jag var accepterad i en grupp där alla delade samma intresse. Äntligen var det någon som bad mig vara med i någonting!

Barn i den åldern förstår inte hur mycket man måste koncentrera sig på baletträning – eller på varje utbildning på en hög nivå, Det tar verkligen mycket av ens tid.

Träningen skilde mig också från mina vänner i området där jag bodde – när de hängde tillsammans på lördagarna, måste jag gå till balettskolan. Till och med min familj hade en period när de inte helt förstod varför jag ägnade så mycket av min tid till baletträning.

Med tiden såg familjen och vännerna hur disciplinerad jag blev. Och hur accepterad jag var, de uppmuntrade mig och bad mig att fortsätta med vad jag höll på med. När jag blev äldre visade mig den processen också vilka som var mina riktiga vänner. Det var en jobbig tid, och det var inte lätt.

Young Clyde

En ung Clyde i New York. Foto privat

Jag stannade på Ballet Tech tills jag var 13, då jag måste sluta. Efter det ville jag gå över till Alvin Ailey-skolan och jag sökte ett stipendium – men jag var för ung för att få det. De såg att jag hade tränat balett och bad mig komma tillbaka när jag fyllt 14. På den tiden var det ovanligt att en ung svart pojke i den åldern gick på balettskola.

När jag var 14 år började jag på Ailey-skolan för att träna modernt, balett och jazz tills jag var 17. Och fortsatte sedan dansa på Juilliard School. Till en början fick jag negativa reaktioner från mina vänner typ: "Jaså det är därför du inte vill hänga med oss längre, gillar du inte oss, va? Tror du att du är bättre än oss?" Jag blev retad och mobbad med de stereotypiska tillmälen som gäller manliga dansare. Jag gick på Juillard School fram till examen och flyttade till Madrid 2001.

Varför sa du "det var ovanligt att en ung svart pojke i den åldern gick på balettskola?"

Det är inte vanligt i vårt samhälle att dansa balett, eller att simma, eller att spela tennis – möjligheterna att göra sådant finns oftast inte för oss, speciellt inte i USA. Somliga har inte råd och tycker inte det har någon betydelse. Det är sällsynt att träffa en pojke som vill dansa balett. Att skolor erbjuder baletträning för stadsbarn är en mycket stor sak.

Vi hålls också tillbaka på institutionerna, då de bygger på en europeisk estetik när det gäller utseende och kroppstyp. Vi är inte helt accepterade på grund av dessa traditioner. Idag håller detta på att ändras, långsamt . . .

Känner du att du behöver arbeta mer än andra?

Man måste alltid arbeta hårdare om man är den enda svarte personen i klassen. På Alvin Ailey School är det annorlunda, vi var mer likvärda i träningen, men lärarna manar på dig att glänsa, då de känner till verkligheten för svarta dansare. . . Svarta kvinnliga dansare har det ännu svårare. På balettskolan blir vi ofta avrådda från att bli professionella balettdansare – vi tas nästan inte på allvar.

I professionella ensembler blir vi ofta förbisedda för roller som vi är kapabla att dansa, för ledare och publik kan inte föreställa sig en svart kvinna som Julia eller Odette/Odile. En svart kvinna får ofta stå längst bak eller inte alls på scenen, då det bryter "likformigheten!".

Svarta män måsta arbeta hårt för att inte bli typsatta i roller som specifikt kräver en svart dansare eller har skapats för en svart dansare. Ofta sätts vi i roller som en 'mörk typ', vilket ofta har en tydlig sexuell och fysisk objektifiering. Det kan bli begränsande ibland.

Mats Ek Clyde Emmanuel Archer

Clyde Emmanuel Archer och Mats Ek. Foto Cristian Hillbom

Det har varit ett privilegium att få arbeta med koreografer som rollbesätter baserat på en individs kunnande och potential. Att få dansa Prinsen i Mats Eks Svansjön var en stor sak för mig, Jag är inte en klassisk dansare, så det är inte min dröm att få dansa Svansjön, men att Mats Ek valde mig till den här rollen, var speciellt, då jag valdes på andra grunder än min hudfärg.

Hur hamnade du i Sverige?

Jag kom tillbaka till Stockholm 2013. Jag bodde i Sverige 2005-2007, när jag arbetade med Göteborgsbaletten och Cullberg. Jag gillar Sverige, och jag tycker på något vis att det extrema med den nordiska naturen har exotiska kvalitéer för någon som mig, som inte är född här. Jag attraheras också av den svenska kulturen med mode, kaféer, musik och konst.

Mitt konstnärliga intresse av att komma tillbaka berodde på att Operan inkluderar den moderna repertoaren i sin programmering. Jag ansåg att detta skulle hjälpa min framtida utveckling.

Cristian Hillbom
5 sep 2016

Anders Jörlén (översättning)


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil