Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Clyde Anton J&R

Anton Valdbauer och Clyde Emmanuel Archer i Julia & Romeo. Foto Carl Thorborg

Clyde Emmanuel Archer: Vi blir ofta avrådda från att bli professionella balettdansare 

STOCKHOLM: "Det har varit ett privilegium att få arbeta med koreografer som rollbesätter baserat på en individs kunnande och potential. Att få dansa Prinsen i Mats Eks Svansjön var en stor sak för mig," säger Clyde Emmanuel Archer i en intervju med Dansportalen. Men hans danskarriär var inte utstakad från början:

"Träningen skilde mig också från mina vänner i området där jag bodde – när de hängde tillsammans på lördagarna, måste jag gå till balettskolan. Till och med min familj hade en period när de inte helt förstod varför jag ägnade så mycket av min tid till baletträning."

När kom dansen in i ditt liv?

Jag gick i grundskolan i New York City. New York-koreografen Eliot Feld höll uttagningar för eleverna i skolorna för intagning i utbildningsprogrammet på sin skola, Ballet Tech. De sökte då elever mellan åtta och tio år. De valde elever genom att ge övningar för att se hur rörliga våra kroppar var, se flexibilitet och samordning, också för att se vår grad av koncentration.

Jag var åtta år när jag började ta balettklass. Varje år utvärderades varje elev, och beroende på ens utveckling, bjöd skolan in till fortsättning ännu ett år eller rådde dig söka något annat.

Utbildningen vid Ballet Tech är helt gratis. Man får gratis lektioner, lunch och fria träningskläder samt fria resor till och från skolan. De ger eleverna en väska med sitt namn på, och där förvarade man träningskläderna. Efter klassen stoppade man tillbaka dem, och de tog hand om tvätten inför nästa lektion – ända tills man var gammal nog att göra det själv hemma.

Hur reagerade du när du blev erbjuden att gå i balettklass?

Jag visste egentligen inte vad balett var. Glädjen var att bli utvald till någonting. Min familj sysslar inte med något konstnärligt, men jag hade sett litet dans på TV. Gregory Hines och Baryshnikov kände jag till. Jag var överraskad av att se män dansa!

Jag var lycklig att få slippa en akademisk skolning och jag deltog inte i någon sport. Efter en tid insåg jag att jag var accepterad i en grupp där alla delade samma intresse. Äntligen var det någon som bad mig vara med i någonting!

Barn i den åldern förstår inte hur mycket man måste koncentrera sig på baletträning – eller på varje utbildning på en hög nivå, Det tar verkligen mycket av ens tid.

Träningen skilde mig också från mina vänner i området där jag bodde – när de hängde tillsammans på lördagarna, måste jag gå till balettskolan. Till och med min familj hade en period när de inte helt förstod varför jag ägnade så mycket av min tid till baletträning.

Med tiden såg familjen och vännerna hur disciplinerad jag blev. Och hur accepterad jag var, de uppmuntrade mig och bad mig att fortsätta med vad jag höll på med. När jag blev äldre visade mig den processen också vilka som var mina riktiga vänner. Det var en jobbig tid, och det var inte lätt.

Young Clyde

En ung Clyde i New York. Foto privat

Jag stannade på Ballet Tech tills jag var 13, då jag måste sluta. Efter det ville jag gå över till Alvin Ailey-skolan och jag sökte ett stipendium – men jag var för ung för att få det. De såg att jag hade tränat balett och bad mig komma tillbaka när jag fyllt 14. På den tiden var det ovanligt att en ung svart pojke i den åldern gick på balettskola.

När jag var 14 år började jag på Ailey-skolan för att träna modernt, balett och jazz tills jag var 17. Och fortsatte sedan dansa på Juilliard School. Till en början fick jag negativa reaktioner från mina vänner typ: "Jaså det är därför du inte vill hänga med oss längre, gillar du inte oss, va? Tror du att du är bättre än oss?" Jag blev retad och mobbad med de stereotypiska tillmälen som gäller manliga dansare. Jag gick på Juillard School fram till examen och flyttade till Madrid 2001.

Varför sa du "det var ovanligt att en ung svart pojke i den åldern gick på balettskola?"

Det är inte vanligt i vårt samhälle att dansa balett, eller att simma, eller att spela tennis – möjligheterna att göra sådant finns oftast inte för oss, speciellt inte i USA. Somliga har inte råd och tycker inte det har någon betydelse. Det är sällsynt att träffa en pojke som vill dansa balett. Att skolor erbjuder baletträning för stadsbarn är en mycket stor sak.

Vi hålls också tillbaka på institutionerna, då de bygger på en europeisk estetik när det gäller utseende och kroppstyp. Vi är inte helt accepterade på grund av dessa traditioner. Idag håller detta på att ändras, långsamt . . .

Känner du att du behöver arbeta mer än andra?

Man måste alltid arbeta hårdare om man är den enda svarte personen i klassen. På Alvin Ailey School är det annorlunda, vi var mer likvärda i träningen, men lärarna manar på dig att glänsa, då de känner till verkligheten för svarta dansare. . . Svarta kvinnliga dansare har det ännu svårare. På balettskolan blir vi ofta avrådda från att bli professionella balettdansare – vi tas nästan inte på allvar.

I professionella ensembler blir vi ofta förbisedda för roller som vi är kapabla att dansa, för ledare och publik kan inte föreställa sig en svart kvinna som Julia eller Odette/Odile. En svart kvinna får ofta stå längst bak eller inte alls på scenen, då det bryter "likformigheten!".

Svarta män måsta arbeta hårt för att inte bli typsatta i roller som specifikt kräver en svart dansare eller har skapats för en svart dansare. Ofta sätts vi i roller som en 'mörk typ', vilket ofta har en tydlig sexuell och fysisk objektifiering. Det kan bli begränsande ibland.

Mats Ek Clyde Emmanuel Archer

Clyde Emmanuel Archer och Mats Ek. Foto Cristian Hillbom

Det har varit ett privilegium att få arbeta med koreografer som rollbesätter baserat på en individs kunnande och potential. Att få dansa Prinsen i Mats Eks Svansjön var en stor sak för mig, Jag är inte en klassisk dansare, så det är inte min dröm att få dansa Svansjön, men att Mats Ek valde mig till den här rollen, var speciellt, då jag valdes på andra grunder än min hudfärg.

Hur hamnade du i Sverige?

Jag kom tillbaka till Stockholm 2013. Jag bodde i Sverige 2005-2007, när jag arbetade med Göteborgsbaletten och Cullberg. Jag gillar Sverige, och jag tycker på något vis att det extrema med den nordiska naturen har exotiska kvalitéer för någon som mig, som inte är född här. Jag attraheras också av den svenska kulturen med mode, kaféer, musik och konst.

Mitt konstnärliga intresse av att komma tillbaka berodde på att Operan inkluderar den moderna repertoaren i sin programmering. Jag ansåg att detta skulle hjälpa min framtida utveckling.

Cristian Hillbom
5 sep 2016

Anders Jörlén (översättning)


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil