Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Luana Georg som Tatjana i Onegin. Foto Harri Rospu

Luana Georg som Tatjana i Onegin. Foto Harri Rospu

Onegin fängslar ny publik

TALLINN: Koreografen John Crankos fina 'everlasting' Onegin – mästerverket – fortsätter leva med nya tolkare, denna gång i Tallinn. Förra gången jag skrev om den här baletten var det om föreställningen i Helsingfors. Tankarna om själva verket är fortfarande desamma.

I första akten råder en glad stämning bland gårdsfolket. Foto Estniska Nationalbaletten

I första akten råder en glad stämning bland gårdsfolket. Foto Estniska Nationalbaletten

När lövträden ute i landskapet i början av månaden redan stolt visar sin grönska ser vi inne i teatern en rysk sommarscen ute i trädgården hos familjen Larin, Tatjanas och Olgas föräldrahem. Allt precis på samma sätt som på alla scener där detta verk visas.
 
Modern, dottern Olga samt familjens amma syr vid ett bord. Tatjana har ställt sig en bit bortåt på gräsmattan och läser en bok. Klänningar till fest intresserar henne föga, hon är melankolisk till lynnet och mest är hon intresserad av litteratur.

På Estoniateatern är Tatjana i denna besättning Luana Georg, en av de ledande ballerinorna. Hon är redan seniordansare men flickaktig så det förslår. Hon gör sin roll med omtanke och precision, såsom jag sett henne göra också i andra roller

Jonathan Davidsson gör sin Onegin med ambition. Hans gestalt är nobel men gesterna arroganta när det gäller. På festen hemma hos familjen Larin lägger han, med ögonbrynen upphöjda, patiens på ett bord lite avsides, ensam. Han deltar inte i dansen, men när han väl inser att han kan utnyttja den till sina ändamål blir det snabba tag. Olga rycker han i armarna och för henne in i vimlet. Detta för att avvisa Tatjana och hennes beundran.

Han river sönder brevet han fått från Tatjana och ger det tillbaka. Lamslagen är denne Onegin när Tatjana i sin tur, i slutet av dramat, gör detsamma med brevet som han skickat till henne, skenbart ignorerande hans känslor men i verkligheten i stor förtvivlan.

Jonathan Dasvidsson och Luana Georg i Tatjanas drömscen. Foto Harri Rospu

Jonathan Dasvidsson och Luana Georg i Tatjanas drömscen. Foto Harri Rospu

När Jonathan Davidsson tolkar detta tillsammans med Luana Georg i denna balett behöver man inte oroas över hur det går. En höjdpunkt är deras spegelscen i första akten. Till fullo njutbar, full av lycka som aldrig senare ses i detta verk. Det är en underbar dröm hos en ung flicka som förälskat sig i en man som redan sett allt – inte verklighet.

I parets dans är dock allt verklighet med dessa typiska Crankolyft och glidningar, damens fötter i lyftet, raka på lite olika höjder i horisontell ställning, mötande det kommande som är någonstans där framme.
 
Jonathan är också han imponerad av sin kunniga partner. Detta kommer fram i de samtal som jag turvis för med dessa två. Han uppskattar möjligheten att dansa sin roll tillsammans med Luana.

Hon ser ut att ha gett sitt allt redan i genrepet och jag ställer en fråga: Då du uppträtt som Tatjana, kan du då somna genast?  "Det tror jag nog", är svaret, "Tatjana blir kvar på teatern." Hon fortsätter dock: "med en roll som Medea är det värre, då modern själv tar livet av sina barn." I denna roll har hon nyligen åter setts på teatern.

Sergej Upkin som Lenskij. Foto Harri Rospu

Sergej Upkin som Lenskij. Foto Harri Rospu

Svetlana Danilova överraskar som Olga. Rollen är utstuderad, hon har mognat som dansare. Tekniskt bra jobb, det finns i dansen färdigheter som jag tidigare inte sett hos henne. Hon lyfter blicken uppåt och ger uttryck för känslor som en flicka med en trogen pojkvän kan ha. 

Sergej Upkin gör en mycket fin Lenskij. Hans förundran och ilska ser äkta ut när vännen Onegin berövar honom det viktigaste, fästmön. När han förkunnar detta genom att slå handskarna mot Onegins ansikte och en avgörande duell är i sikte, är det dramatik som förändrar allt.

Dansspråket förtydligar allt detta, fullt i Sergejs kontroll, med utsökta linjer. Han inleder andra akten med ett solo som är kontrollerat elegant och sansat.

Duellen mellan Lenskij och Onegin. I förgrunden Olga (Svetlana Danilova) och Tatjana (Luana Georg). Foto Harri Raspu

Duellen mellan Lenskij och Onegin. I förgrunden Olga (Svetlana Danilova) och Tatjana (Luana Georg). Foto Harri Raspu

Jevgenij Gribs furst Gremin är också gjord med omtanke. Det är en säker och pålitlig äkta man han tecknar framför oss, om också en något grå typ som make till hustrun Tatjana.

Jevgenij Gribs som Gremin med Luana Georg som Tatjana. Foto Harri Rospu

Jevgenij Gribs som Gremin med Luana Georg som Tatjana. Foto Harri Rospu

Corps de ballet är i bra form och gör samstämmigt bra ifrån sig. Detta syntes speciellt i de ungas scener i första akten samt i den inledande polonäsen i den tredje.
 
Dramautvecklingen framskrider mot slutet, med solisterna som får ta hand om det svåraste – det slutliga avskedet mellan Tatjana och Onegin.
 
När den egentliga föreställningen är över och huvudparet tar emot publikens hyllning ser och känner man tydligt att stämningen hålls kvar. Luana Georgs förtvivlan i Tatjanas roll är fortfarande handgriplig.

Anita Jokela
22 maj 2015


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil