Artiklar från 2008 – till idag
Analyseras eller analysera? Foto Kungliga Operan
STOCKHOLM: Vad händer när fem klassiska ballerinor träffar den berömde psykoanalytikern Sigmund Freud? Den frågan har regissören Carolina Frände och skådespelaren Robert Fux ställt sig. Deras föreställning Freuds anatomiska teater på Rotundan i operahuset har vänt på historien.
I Wien var tiden kring sekelskiftet en förändringens tid. Kejsardömet Österrike-Ungern stod inför sitt fall. Konsten blomstrade med nya djärva konstnärer som protesterade mot den rådande konservatismen, bland andra målare som Gustav Klimt, Oscar Kokoschka och Egon Schieke och arkitekter som Otto Wagner och Josef Maria Olbrich. De kallade sig Wiener Sezession. Idag är rörelsen allmänt känd som Jugendstil eller Art Nouveau.
Läkaren, neurologen och författaren Sigmund Freud grundade vid samma tid psykoanalysen. I sitt utforskande av det mänskliga psyket sysslade han mycket med människors drömmar och intresserade sig särskilt för könslivet och kvinnans psyke.
I föreställningen Freuds anatomiska teater har doktor Freud – i Robert Fux gestalt – kommit för att utsätta 'ballerinan' för sin analys, examination och undersökning – men det blir han själv som utsätts för en ingående analys av fem ballerinor.
Den anatomiska teatern – från 1660-talet – i Gustavianum vid Uppsala Universitet.
Det hela utspelar sig i en anatomisk teater, historiskt en lokal där professorer inför läkarkollegor och studenter demonstrerade obduktion och dissektion.
I den miljön kommer nu även föreställningens publik fysiskt tätt inpå de agerande och får uppleva dansare och aktörer på mycket nära håll.
Koreograf för föreställningen är Kungliga Balettens Gunnlaugur Egilsson, som vid en träff med Operans Balettklubb berättade att han utgått från den stil som var rådande för tidens ballerinor, den klassiska baletten. Det har krävts en hel del anpassning till situationen och det begränsade utrymmet och publiken får många nya synvinklar på och möjlighet till detaljstudier av dansare i den intima miljön.
Fem klassiska ballerinor medverkar, representerande olika stadier i dansarkarriären från ung aspirant till etablerad ballerina. Dessutom en liten flicka som ännu inte hunnit ta de första balettstegen. De både talar och dansar för ovanlighetens skull.
Gunnlaugur Egilsson. Foto Operan
FREUDS ANATOMISKA TEATER.
Medverkande:
Sigmund Freud: Robert Fux
Anna:Dora Deak
Josefin: Nathalie Nordquist
Lily: Nicole Rhodes
Marie: Sarah Fontaine
Nora: Oda Dybwad, fr Kungliga Svenska Balettskolan
Musik: Johann Strauss d.y (An der schönen blauen Donau) och Jonas Dominique
Koncept: Carolina Frände och Robert Fux
Tematisk dramaturg: Anna Lytsy
Skrivande dramaturg och regiassistent: Maria Jennefelt
Regi: Carolina Frände
Koreografi: Gunnlaugur Egilsson
Scenografi: Henrik Ekberg
Anders Jörlén
30 apr 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision