Artiklar från 2008 – till idag
Baletten Coppélia till musik av Léo Delibes är ett känt verk överallt och många koreografer har tagit itu med denna berättelse av berömda E.T.A. Hoffman. Han är bl.a. känd för underlaget till Nötknäpparen. Helsingforsborna får nu njuta av Marc Ribauds version, samma version som för två år sedan dansades på Kungliga Operan i Stockholm.
Scenografi och kostymer är desamma – och det ser praktfullt ut på den stora scenen i Helsingfors, inte minst då dansarna är i bästa form och kan visa sig eleganta och stolta i sina nummer på scenen.
Svanhilda: Barbora Kohoutková och Franz: Michal Krčmář. Fotograf Sakari Viika
I Finland visade sig Nationalbaletten i dess första Coppelia 1932 då balettmästaren George Gé koreograferade verket till den då endast tio år gamla ensemblen. De populära artisterna Lucia Nifontova och Arvo Martikainen dansade i huvudrollerna.
Senast har Coppelia dansats på 1970-talet på operan, då i Aleksandersteatern; det är det nya namnet för den gamla operabyggnaden. I Svanhildas roll sågs Doris Laine, Marianna Rumjantseva och Ulrika Hallberg, som Franz alternerade Hans Meister, Eero Huttunen och Jarmo Rastas, och i doktor Coppélius roll Jyrki Järvinen och Martti Valtonen.
Méliès/Coppélius: Wilfried Jacobs och Svanhilda: Petia Ilieva. Fotograf Sakari Viika
På torsdagen den 15 mars kunde jag njuta av ljuvliga Barbora Kohoutkovás rolltolkning och dans i bästa ballerinastil i Svanhildas roll och av Michal Krčmářs säkra och virtuosa Franz samt Nicholas Zieglers kunniga och mystiska gestalt i rollen som Georges Méliès – den historiske filmregissören och dockmakaren i denna version.
Hela baletten utstrålar dansglädje. När den finns hos dansare med tillräcklig talang och vilja att göra sitt bästa på scenen och i denna koreografi - vad gör det då om det denna gång blir lite mer åt hållet musikal och underhållning – varför inte lite vaudeville ibland!
En vild djävulsdans hämtad från Melies filmvärld. Fotograf Sakari Viika
I dansen finns inbakat all möjlig elegans; fina lyft där damen glider genom luften och landar änglalikt; dansanta steg och motrörelser och slutligen även mycket skicklig virtuositet i krävande hopp och fouettéer med dubbel-trippelvändningar för solisterna. Åskådaren kan sitta lugnt på sin stol och bli road –allt går som smort i denna story.
Franz: Frans Valkama och Svanhilda: Petia Ilieva. Fotograf Sakari Viika
Marc Ribauds Coppélia utspelas i en filmstudio. Georges Méliès, balettens filmregissör, spelar med och Svanhilda – den kvinnliga huvudrollen i Coppelia – är hans primadonna.
Det filmas in scener till olika filmer av denne Méliès, och händelserna, som är vi känner från tidigare versioner av baletten Coppélia, bakas in.
På det sättet finns här bland annat verkstaden hos den lite underliga dockmakaren med mekaniska dockor som dansar och fascinerar barnpubliken samt balkongen med dockan som ser ut att läsa en bok.
Barnen tycktes trivas med baletten, den är passande lång, underhållande och scenerna avlöser varandra i bra takt.
Och, som sagt – Finlands Nationalbalett är i utsökt fin form, dansarna som representerar en mängd olika nationaliteter, vilket numera är vanligt i de flesta kompanier som vill bjuda det bästa åt sin publik, är disciplinerade, skickliga och trevliga att se på scenen.
I huvudrollerna alternerar:
Méliès / Coppélius: Henrik Burman / Wilfried Jacobs / Nicholas Ziegler / Jarkko Niininen
Svanhilda: Maria Baranova / Petia Ilieva / Barbora Kohoutková / Annabelle Hellinckx
Franz: Jaakko Eerola / Frans Valkama / Michal Krcmár
Koreografi: Marc Ribaud
Musik: Léo Delibes
Dirigent: Philippe Béran
Scenografi och kostym: Dirk Hofacker
Ljussättning: Jacques Chatelet
Anita Jokela
21 mars 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision