Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika:
Hälsningar från en upptinande verklighet

Ibland undrar jag om vädret och verkligheten går hand i hand, i år har ju vädret gjort att Sverige tillfälligt frysts ner och det tog också lång tid för danssäsongen att komma loss, nästan en månad in på det nya året.

Trisha Brown Company: Utsökt danskonst
Dansens Hus inleder sitt jubileumsår med ett gästspel av Trisha Brown, en av den postmoderna dansens ikoner. Under gästspelet visade Trisha Brown Company två program, Repertory Evening och Early Works (27/1 & 30/1, Dansens Hus). I samband med premiären invigdes också en videoutställning med Browns verk.

Trisha Brown, L'Amour au théatre. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown, L'Amour au théatre. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown är en direkt länk till den moderna dansens rötter. En mycket vital länk eftersom också hennes tidiga verk känns fräschare än mången nyskapad koreografi. Brown studerade för dansvisionären Anna Halprin vars influenser man kan se i koreografins organiska flöde. Rörelsen är i en sådan total överensstämmelse med kroppen att det är som om den andats fram. Det andra dominerande draget i Browns koreografi är den genomkomponerade formen som inspirerats av hennes tidiga studier för kompositören Robert Dunn i början av sextiotalet.

Denna fusion av vad man skulle kunna kalla en organisk rörelsefilosofi med en genomstrukturerad form resulterar i en utsökt raffinerad koreografi. En koreografi som i Repertory Evening har nått den fulländning man kan förvänta sig av en av den samtida dansens främsta namn. Trots sin raffinerade komplexitet är verken lätta och lustfyllda och här och där skymtar en subtil humor fram. Samtidigt genomsyrar Browns musikalitet koreografin så starkt att jag får en upplevelse av musik även när dansen sker i tystnad.

Trisha Brown, Set and Reset. Fotograf Julietta Cervantes

Trisha Brown, Set and Reset. Fotograf Julietta Cervantes

Som bonusmaterial visades nio av Browns tidiga minimalistiska verk under söndagen i Dansens Hus foajé i programmet Early Works. Programmet manifesterar hur väl Brown har förvaltat sin koreografi. Ursprungligen var verkens styrka det experimentellt utmanande men nu drygt fyrtio år senare har de mognat till minimalistiska mästerverk ur vilka en ny generations dansare lockar fram nya kvalitéer.

Elisson/Ekström/Åkerlund: Poetisk instabilitet
De allvetande hundarna II (11/2, Dansens Hus, Lilla Scenen) är den andra delen i en trilogi vars tema är människor i förvandling. Föreställningen kan beskrivas som en triptyk som inleds av en video av Bengt Wanselius & Stig-Åke Nilsson som följs av poesi av Johanna Ekström och som avslutas av en tredelad koreografi av Björn Elisson till musik av Lars Åkerlund.

Katarina Eriksson i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Katarina Eriksson i De allvetande hundarna. Fotograf Bengt Wanselius

Trots föreställningens rikedom är det den inledande videon som gör djupast intryck på mig. Videon präglas av en konstlös enkelhet, en mörkklädd gestalt vars ansikte täcks av en mask rör sig i ett snölandskap.  Gestalten triggar hos mig en känsla av att något är i obalans, av att man inte kan veta hur det skall gå. Betydligt tryggare (läs: förutsägbar) känns Johanna Ekströms poesi som mest blir ett slags transportsträcka till dansen. Där jag i synnerhet i det avslutande solot med Katarina Eriksson återfinner känslan i videon, känslan av att befinna sig strax före ett stort avgörande.

Som alltid är Elissons koreografi njutbar i sin laddade precision – och sitt allvar. Ett allvar som i duetten mellan Ossi Niskala och Eriksson lättas upp av duettens okonventionella utformning. Vilket skapar kontrast till det inledande solot som präglas av en strikt, nästan sträng koreografisk perfektion som dock mildras av Anja Birnbaums subtila tolkning.  

Öper Öpris. Fotograf Mario del Curto

Öper Öpris. Fotograf Mario del Curto

Zimmerman & De Perrot: Förutsägbart skoj
Det första jag ser av föreställningen Öper Öpis (18/2, Dansens Hus) är det stora sluttande (rörliga) trägolvet som vilar på en luftkudde. Detta golv är föreställningens huvudaktör, vilket har fördelar såväl som nackdelar. En nackdel är att det begränsar upplevelsen. Jag menar, befinner man sig på ett sluttande plan så gör man det, punkt slut. Å andra sidan ger det upphov till många komiska situationer. Frågan jag ställer mig efteråt är dock om det verkligen uppväger den förutsägbarhet det ger föreställningen, en förutsägbarhet jag mer och mer störs av.

Rörelseartisten/koreografen Martin Zimmermann och dj/kompositören Dimitri Perrot är i sig en sevärd duo var möjligheter, trots det, inte helt förverkligas i denna föreställning. Därtill är Öper Öpis allt för osammanhängande och stundtals får jag en känsla av att upphovsmännen snarare radat upp sina infall än försökt skapa en helhet. Därför lyckas de inte heller uppnå den metamorfos som är nödvändig för att denna typ av föreställning verkligen skall lyfta. Detta gör att föreställningen ibland glimtar till, som när duon Victor Cathala och Kati Pikkarainen genomför tyngdlagsupphävande parakrobatik. Men allt för ofta befinner den sig på ett sluttande plan som slutligen får den att dippa över i ytlig underhållning.   

Cullbergbaletten: Att se det starka i det svaga
Cullbergbalettens traditionella vårpremiär går i år i intimitetens tecken. Koreografen Ina Christel Johannessens nya verk, True Stories of Castaways and Other Survivors (25/2, Dansens Hus, Lilla Scenen), är en inkännande skildring av människans psyke i utsatta positioner. Verket är en del i kompaniets satsning på det mindre formatet vars syfte är att nå ut till en större publik såväl som att låta publiken komma närmre dansarna.

True Stories of Castaways and Other Survivors. Fotograf Carl Thorborg

True Stories of Castaways and Other Survivors. Fotograf Carl Thorborg

När jag ser True Stories of Castaways and Other Survivors får verket genom sin skruvade och mångbottnade associativa form mig att tänka på författaren Haruki Murakami. Här finns samma oförutsägbara och aningens riskfyllda känsla av att inte kunna vara helt säker på vart det hela kommer att ta vägen. Eller om man i slutändan kommer att gilla det. Men så är Ina Christel Johannessen en av nordens mest intressanta koreografer i sin strävan att aldrig bli för bekväm för sin publik.

Sannolikt är det detta, som för första gången efter Johan Ingers avgång, får mig att känna att kompaniet är på rätt väg. Ett intryck som också förstärks av att jag denna gång upplever att dansarna är synliga på ett annat sätt än som varit fallet på ett tag. Samtliga dansare ges möjlighet att skulptera fram sin del av verket som inleds med en suggestiv kollektiv scen som skulle kunna tolkas som en skeppsbruten (castaway) som fångats i ett våldsamt hav. En scen som Victoria Roberts fyller med suggestiv kraft som låter ana den kraft som krävs för att överleva mot alla odds.

Johannessen lyfter fram kraften hos dem som vi vanligtvis ser som ’offer’. Men också smärtan som uppstår när kampen förloras. Slutscenen är lika rörande som vacker och fångar upp stämningarna i det suggestiva ljudcollage som fungerar som ett slags auditiv scenografi. Betydligt effektivare än den kanske inte helt lyckade fysiska scenografin som saknar koreografins och ljudets subtila kvalitéer. Kvalitéer som dansarna skickligt lyfter fram inte minst genom en stark närvaro som kommunicerar direkt med publiken.
Lena Andrén
22 mars 2011


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil