Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kites1 GO

Göteborgsoperans Danskompani flyger över scenen i Jim Hodges scenografi och kostym av Jean-Paul Lespagnard. Foto Tilo Stengel

23 mar
2022

Kites – Allt hänger på en tråd

Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det finns ingenting annat än blått under mig …

Damien Jalet Kites 2

Dansportalen möter koreografen Damien Jalet. Foto Thérèse Eng

Damien Jalet har återigen urpremiär på GöteborgsOperan. Denna gång med verket Kites som ingår i föreställningen D and A. Två dagar innan premiär träffar Dansportalen honom för att prata om hans tankar kring verket.

Dansverket Kites är inspirerat av vind som fenomen, hur kom den idén till dig?
Jag tror att rent generellt har alla de verk som jag hittills skapat, något med naturens olika element att göra, naturkrafterna är alltid närvarande. Jag tycker om att skapa verk som sätter dansarna i relation med krafter utifrån. När jag jobbar koreografiskt försöker jag alltid få dansarna att visa något synligt som hämtas från en osynlig dynamik, en osynlig kraft. Jag tycker om att utforska en slags organiskhet i rörelsen.

Sedan pandemin har jag gjort tre dansverk och jag tror att vi är inne i en period när vår relation till omvärlden ifrågasätts, vår plats på jorden och begreppet ödmjukhet, är något som kommit till mig. Det är en lite romantisk idé det här med människan gentemot naturen, men det är också ett modernt sätt att utforska och visa vår sårbarhet.

I Skid, som jag gjorde här för fem år sedan, arbetade jag med gravitationskraftens påverkan på kroppen, en kraft från jorden, och då ville jag visa den otroliga styrkan i den kraften. I de tre senaste verken som jag gjort arbetade jag till exempel med metaforen av vågor, ett mycket mer marint element, där dansarna i en enda linje kunde göra en våg synlig, i en annat verk arbetade jag med dimma i olika former.

Och kanske på grund av pandemin blev jag riktigt medveten om naturens krafter och påverkan av dem, i vilken grad vi är extremt sårbara av osynliga förändringar. I de föregående verken är det något ganska mörkt, en slags överlevnad eller kanske något efter döden. Jag hade lust att fortsätta i det här spåren, men på ett mycket mer upprymt sätt.

När jag med Paul Thomas Anderson gjorde filmen Anima som finns på Netflix hade jag börjat arbeta med vindmaskiner och gravitationskraft är lierat med vind så jag tänkte att jag på något sätt ville kombinera dessa krafter. Göteborg är ju ett extremt blåsigt ställe och jag tycker om att skapa verk som på något sätt hör ihop och har en relation till platsen där de spelas, så idén kom också lite härifrån stan.

Men också från ett annat håll, min egen barndom. Jag befann mig på en resa till London med mina föräldrar och på den tiden fanns det ingen tunnel än, utan man fick åka båt över engelska kanalen. Det blåste enormt och jag har ett ganska precist minne över hur jag står på däcket och vinden var så stark att jag trodde jag skulle blåsa överbord. Det var en enorm sårbarhet och en skräck inför hur otroligt snabbt man bara kan föras bort. Som en metafor över livet självt.

Kites 3 GO

Medverkande ur GöteborgsOperans Danskompani Benjamin Behrends, Miguel Duarte, Riley O’Flynn, Sabine Groenendijk i konstant rörelse under det 30 minuter långa dansverket Kites. Foto Tilo Stengel

Varifrån fick du titeln, Kites?
När det gäller titeln, Kites, så är det också intressant eftersom det nästan är Skid, fast lite omkastat. Det var något som slog mig senare när titeln redan var bestämd

Kites, drakar, är ju något som flyger och dansar med hjälp av vinden är det också en inspiration hämtad från barndomen?
Absolut, det är också något som hänger ihop med min barndom, en slags nostalgi. Nuförtiden ser man sällan drakar eftersom de flesta, både barn och föräldrar är mer upptagna med att titta på skärmar än på himlen. Jag tror inte att barn på samma sätt förundras över naturen nu, de bryr sig inte.

Det är något dansant och både starkt och skört över en drake. Rätt vad det är kan den bara dyka ner mot marken och kraschlanda. Den hålls fast i sitt snöre så på ett sätt är den förbunden med jorden samtidigt som den kan flyga jättehögt på luftströmmar, vilket gör att den balanserar mellan två krafter. Det här är en vacker metafor över människan, som för pappersdraken hänger våra liv bara i en tråd.

Drakar är gjorda av mycket tunt och ömtåligt material, papper, eller siden ibland, men samtidigt motståndskraftigt. De är motsägelsefulla och förgängliga. Precis som vi människor.

Hur har det fungerat att arbeta under pandemin med verket?
Det har varit riktigt svårt. Eftersom jag är ganska ”trogen” mina medarbetare, Jean-Paul Lespagnard som arbetat med kostymerna, Mark Pritchard som var i Australien och Jim Hodges som har gjort scenografin befann sig på andra sidan Atlanten och det var verkligen komplicerat att arbeta via länk. Men gränserna öppnades till slut och om två dagar ska vi vara klara.

Kites GO 4

Frida Dam Seidel inleder kvällen med den franske författaren Théo Cascianis text Kites. Foto Tilo Stengel

Hur har du arbetat med koreografin från vind till dans, rent tekniskt?
Jim Hodges har visat mig bilder på fåglars flygmönster, hur de i oförutbestämda banor kan flyga utan att krocka med varandra. Dansarna följer ett extremt, man kan säga matematiskt mönster där positionerna måste hållas till 100% och de rör sig precis hela tiden i olika banor under 25 minuter. Det finns tre olika banor som korsar varandra i specifika skärningspunkter och det kräver en oerhörd tajming av dansarna eftersom de också hela tiden rör sig mycket snabbt.

Damien visar mig bilder på mönster som nästan ser ut som kemiska formler, ritade med olika färger, siffer- och bokstavskombinationer och han förklarar vidare:

Det är ändlösa rörelser, dansarna stannar aldrig upp, det är konstanta mötespunkter mellan dansarna och allt är extremt matematiskt uträknat i olika matriser samtidigt som det också är extremt organiskt.

Jag har också använt mig av mängder av bilder tagna under lång exponeringstid på fåglar. Ordet Kites är också namn på en fågel, en slags hök – glada på svenska. De surfar på luftströmmar och det har jag velat fånga i rörelserna.

Varje dansare följer sin logaritm och går något fel är det verkligt svårt att reparera. Det syns med en gång. Det kräver en extrem koncentration och en uthållighet eftersom allt går oerhört snabbt och dansarna rör sig hela tiden. Inte en enda stund stannar de.

Verket börjar med en text och jag har inte jobbat med text på 12 år. Nu hade jag verkligen lust att arbeta med text, något intimt, bitterljuvt, en slags bekännelse som man skulle kunna skriva på en drake innan man skickar iväg den.

I början finns bara dansösen Frida Dam Seidel på scenen och läser Théo Cascianis text ”Allt hänger på en tråd”. Hon säger ”It’s urgent to find joy” och jag tror att det är en viktig sak som behöver repeteras idag. Angelägenheten över att hitta glädje är något som jag har lust att förmedla till publiken. Livets förgänglighet. Ambiguiteten. Life ends and the party begins.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil