Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kites1 GO

Göteborgsoperans Danskompani flyger över scenen i Jim Hodges scenografi och kostym av Jean-Paul Lespagnard. Foto Tilo Stengel

23 mar
2022

Kites – Allt hänger på en tråd

Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det finns ingenting annat än blått under mig …

Damien Jalet Kites 2

Dansportalen möter koreografen Damien Jalet. Foto Thérèse Eng

Damien Jalet har återigen urpremiär på GöteborgsOperan. Denna gång med verket Kites som ingår i föreställningen D and A. Två dagar innan premiär träffar Dansportalen honom för att prata om hans tankar kring verket.

Dansverket Kites är inspirerat av vind som fenomen, hur kom den idén till dig?
Jag tror att rent generellt har alla de verk som jag hittills skapat, något med naturens olika element att göra, naturkrafterna är alltid närvarande. Jag tycker om att skapa verk som sätter dansarna i relation med krafter utifrån. När jag jobbar koreografiskt försöker jag alltid få dansarna att visa något synligt som hämtas från en osynlig dynamik, en osynlig kraft. Jag tycker om att utforska en slags organiskhet i rörelsen.

Sedan pandemin har jag gjort tre dansverk och jag tror att vi är inne i en period när vår relation till omvärlden ifrågasätts, vår plats på jorden och begreppet ödmjukhet, är något som kommit till mig. Det är en lite romantisk idé det här med människan gentemot naturen, men det är också ett modernt sätt att utforska och visa vår sårbarhet.

I Skid, som jag gjorde här för fem år sedan, arbetade jag med gravitationskraftens påverkan på kroppen, en kraft från jorden, och då ville jag visa den otroliga styrkan i den kraften. I de tre senaste verken som jag gjort arbetade jag till exempel med metaforen av vågor, ett mycket mer marint element, där dansarna i en enda linje kunde göra en våg synlig, i en annat verk arbetade jag med dimma i olika former.

Och kanske på grund av pandemin blev jag riktigt medveten om naturens krafter och påverkan av dem, i vilken grad vi är extremt sårbara av osynliga förändringar. I de föregående verken är det något ganska mörkt, en slags överlevnad eller kanske något efter döden. Jag hade lust att fortsätta i det här spåren, men på ett mycket mer upprymt sätt.

När jag med Paul Thomas Anderson gjorde filmen Anima som finns på Netflix hade jag börjat arbeta med vindmaskiner och gravitationskraft är lierat med vind så jag tänkte att jag på något sätt ville kombinera dessa krafter. Göteborg är ju ett extremt blåsigt ställe och jag tycker om att skapa verk som på något sätt hör ihop och har en relation till platsen där de spelas, så idén kom också lite härifrån stan.

Men också från ett annat håll, min egen barndom. Jag befann mig på en resa till London med mina föräldrar och på den tiden fanns det ingen tunnel än, utan man fick åka båt över engelska kanalen. Det blåste enormt och jag har ett ganska precist minne över hur jag står på däcket och vinden var så stark att jag trodde jag skulle blåsa överbord. Det var en enorm sårbarhet och en skräck inför hur otroligt snabbt man bara kan föras bort. Som en metafor över livet självt.

Kites 3 GO

Medverkande ur GöteborgsOperans Danskompani Benjamin Behrends, Miguel Duarte, Riley O’Flynn, Sabine Groenendijk i konstant rörelse under det 30 minuter långa dansverket Kites. Foto Tilo Stengel

Varifrån fick du titeln, Kites?
När det gäller titeln, Kites, så är det också intressant eftersom det nästan är Skid, fast lite omkastat. Det var något som slog mig senare när titeln redan var bestämd

Kites, drakar, är ju något som flyger och dansar med hjälp av vinden är det också en inspiration hämtad från barndomen?
Absolut, det är också något som hänger ihop med min barndom, en slags nostalgi. Nuförtiden ser man sällan drakar eftersom de flesta, både barn och föräldrar är mer upptagna med att titta på skärmar än på himlen. Jag tror inte att barn på samma sätt förundras över naturen nu, de bryr sig inte.

Det är något dansant och både starkt och skört över en drake. Rätt vad det är kan den bara dyka ner mot marken och kraschlanda. Den hålls fast i sitt snöre så på ett sätt är den förbunden med jorden samtidigt som den kan flyga jättehögt på luftströmmar, vilket gör att den balanserar mellan två krafter. Det här är en vacker metafor över människan, som för pappersdraken hänger våra liv bara i en tråd.

Drakar är gjorda av mycket tunt och ömtåligt material, papper, eller siden ibland, men samtidigt motståndskraftigt. De är motsägelsefulla och förgängliga. Precis som vi människor.

Hur har det fungerat att arbeta under pandemin med verket?
Det har varit riktigt svårt. Eftersom jag är ganska ”trogen” mina medarbetare, Jean-Paul Lespagnard som arbetat med kostymerna, Mark Pritchard som var i Australien och Jim Hodges som har gjort scenografin befann sig på andra sidan Atlanten och det var verkligen komplicerat att arbeta via länk. Men gränserna öppnades till slut och om två dagar ska vi vara klara.

Kites GO 4

Frida Dam Seidel inleder kvällen med den franske författaren Théo Cascianis text Kites. Foto Tilo Stengel

Hur har du arbetat med koreografin från vind till dans, rent tekniskt?
Jim Hodges har visat mig bilder på fåglars flygmönster, hur de i oförutbestämda banor kan flyga utan att krocka med varandra. Dansarna följer ett extremt, man kan säga matematiskt mönster där positionerna måste hållas till 100% och de rör sig precis hela tiden i olika banor under 25 minuter. Det finns tre olika banor som korsar varandra i specifika skärningspunkter och det kräver en oerhörd tajming av dansarna eftersom de också hela tiden rör sig mycket snabbt.

Damien visar mig bilder på mönster som nästan ser ut som kemiska formler, ritade med olika färger, siffer- och bokstavskombinationer och han förklarar vidare:

Det är ändlösa rörelser, dansarna stannar aldrig upp, det är konstanta mötespunkter mellan dansarna och allt är extremt matematiskt uträknat i olika matriser samtidigt som det också är extremt organiskt.

Jag har också använt mig av mängder av bilder tagna under lång exponeringstid på fåglar. Ordet Kites är också namn på en fågel, en slags hök – glada på svenska. De surfar på luftströmmar och det har jag velat fånga i rörelserna.

Varje dansare följer sin logaritm och går något fel är det verkligt svårt att reparera. Det syns med en gång. Det kräver en extrem koncentration och en uthållighet eftersom allt går oerhört snabbt och dansarna rör sig hela tiden. Inte en enda stund stannar de.

Verket börjar med en text och jag har inte jobbat med text på 12 år. Nu hade jag verkligen lust att arbeta med text, något intimt, bitterljuvt, en slags bekännelse som man skulle kunna skriva på en drake innan man skickar iväg den.

I början finns bara dansösen Frida Dam Seidel på scenen och läser Théo Cascianis text ”Allt hänger på en tråd”. Hon säger ”It’s urgent to find joy” och jag tror att det är en viktig sak som behöver repeteras idag. Angelägenheten över att hitta glädje är något som jag har lust att förmedla till publiken. Livets förgänglighet. Ambiguiteten. Life ends and the party begins.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil