Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansmuseet

Utställningen på Dansmuseet "Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete" är förlängd tills vidare. Foto Dansmuseet

19 apr
2021

Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd

Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den stora utställningen som öppnades i höstas. Dansportalen har träffat Erik Mattsson som berättar detaljer om utställningen.

Det går fortfarande att besöka utställningen på Dansmuseet om man bokar in sig på ett tvåtimmarspass för att det ska vara högst åtta besökare på varje pass.

Erik Mattsson DM

Erik Mattsson har varit djupt delaktig i utställningen "Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete". Foto Dansmuseet

Vad var det som gjorde att ni valde dessa sju verk till utställningen av de 26 verk som skapades av den Svenska Baletten.

Både franska och svenska konstnärer och verk skulle vara representerat. Både den modernistiska, den mindre modernistiska repertoaren och folkloristiska verk. Jag vill heller inte bara fokusera på de verk som gått till historien, utan även lyfta fram de som var stora när det begav sig.

Där finns det stora skillnader som t ex den dadaistiska baletten Rêlache, och Världens skapelse, en kubistisk balett gavs endast 13 respektive 12 gånger. Kritikerna var måttligt förtjusta. Men de har ofta lyfts fram när man blickat bakåt på Svenska Balettens repertoar.

De fåvitska jungfrurna som är en balett på en biblisk berättelse med en ganska lättsam handling gavs 375 gånger. Den blev både en publik- och en kritikersuccé. Men den har inte varit intressant för eftervärlden.

Det var bland annat dessa hänsyn jag tog när jag till slut valde ut de sju verken: Rêlache [Inställt], Världens skapelse [La Création du monde], De fåvitska jungfrurna [Les Vierges folles], Människan och hennes åtrå [L’Homme et son désir], Dårhuset [Maison de fous], Bröllopet på Eiffeltornet [Les Mariés de la Tour Eiffel] och Midsommarvaka [Nuit de Saint-Jean].

Dansmuseet

Jean Börlins kostym till Fågelhandlaren 1923. Foto Dansmuseet

Relationen mellan Rolf och Jean var en viktig del för att Svenska Baletten blev så framgångsrik?

I deras närmaste vänskapskretsar var det känt att de var ett par. På den tiden visade man inte öppet sin relation på samma sätt som idag, och särskilt inte en homosexuell relation som var olagligt i Sverige fram till 1944. I Frankrike var det lagligt sedan den franska revolutionen.

Svenska Baletten lades ned 1925 och Jean dog 1930. Då påbörjade Rolf sin historieskrivning kring Svenska Baletten. Först grundade han museet AID [Archives Internationales de la Danse] i Paris och gav ut den första boken om Svenska Baletten. Rolfs och Jeans relation var en central del av hela det här äventyret. Men det nämns inte alls i boken.

Boken består av korta texter av olika författare. Ett av kapitlen har Jeans kusin Hedvig Nenzén har skrivit om Jeans uppväxt. I vårt arkiv har vi ett utkast till det kapitlet, i boken är kapitlet på fem sidor, men utkastet är på ca tio sidor. I det utkastet berättar hon ganska ingående om hur Jean som barn gärna uppträdde hemma i de stora kvinnliga operarollerna iklädd klänningar och peruker. Han sa till sin fostermamma att han hellre skulle vilja vara en flicka. Att han var helt olika andra pojkar. Det skriver hon i sitt utkast. Men allt detta var struket i boken.

Rolf hade kontakt med många konstnärer, som även var han hans kompisar, men det var Jean som gjorde koreografierna. I vissa fall kan man se att idéerna till verken kom från Jean och Rolf, men oftast kom det utifrån från de konstnärer som man samarbetade med.

Bröllopet på Eiffeltornet var helt och hållet Jean Cocteaus idé och vision. De fåvitska jungfrurna köpte man färdig från Einar Nerman och Kurt Atterberg och Jean gjorde en koreografi till deras verk.

Dansmuseet

Kostym till Jean Börlin i Skating Rink 1922. Foto Dansmuseet

Men Rolf ville inte sätta titeln mecenat på sig?

Han vände sig mot det ordet och sade att jag är inte bara mecenat utan jag är direktör för Svenska Baletten. Rolf var en centralgestalt men jag uppfattar inte att han var någon konstnärlig ledare.

Varför blev det bara fem år, vad var det som splittrade kompaniet?

Jean och Rolfs förhållande tog slut 1923/24, de var fortfarande vänner men hade ingen relation. Det där ”kittet” som var själva kärnan i kompaniet fanns inte längre. Rolf hade förlorat många miljoner på detta äventyr. Jean var ganska slut och dessutom alkoholiserad och de sista åren fick han inte så bra kritik på sina dansuppträdanden. Han var mer eller mindre utbränd.

Rolfs förklaring var att man hade gått så långt man kunde rent konstnärligt. Deras sista stora balett var Rêlache, ett verk utan handling och det mest extrema de gjorde. Det är ironiskt att Svenska Baletten vidgade dansfältets gränser genom att införa nya uttryck och göra nya radikala saker. Men de vidgade dansfältet så mycket och gjorde det så radikalt att man till slut inte själva kände sig bekväma.

Utställningens namn ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” [Si cela ne vous plait pas, vous êtes libre de foutre le camp] är hämtat från en fondskiss till deras sista verk Rêlache, som hade ritats av Francis Picabia. Av skriftliga källor vet man att det på fonden var skrivet olika förolämpningar och fraser, bland annat denna.

Jubileumsutställningen ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925 har precis blivit förlängd och kommer att stå ett bra tag till, säger Erik Mattsson.

I museets gamla bankhall kan man till och med den 15 maj se ett exklusivt inlån från Paris, nämligen samtliga bevarade originalkostymer från Svenska Baletten.

Därefter öppnar en specialutställning om Carina Ari, som var en av kompaniets stora stjärnor. Den utställningen produceras i samarbete med Carina Ari stiftelserna och kommer att stå över sommaren.

Dansmuseet

Utställningsaffisch Dansmuseet

Läs mer om Svenska Baletten, Rolf de Maré och Jean Börlin i Dansare, konstnärer, älskare, Dansmuseets jubileumsbok om kompaniet.

I Erik Näslunds nyligen utgivna bok Vänskaper kan du läsa mer om Rolf de Marés liv. Båda böckerna finns att köpa på Dansmuseet!

Cristian Hillbom
Stockholm


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil