Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En nyutnämnd glad premiärdansare Haruka Sassa omgiven av från vänster balettchef Nicolas Le Riche, prima ballerina Natalia Makarova och premiärdansare Dawid Kupinski. Foto Izabella Englund/Kungliga Operan

09 sep
2019

Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle

STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tackar han Makarova för hennes coaching av dansarna inför föreställningen.

Högtidligt fortsätter han genom att tillkännage att titeln som Premiärdansare* ges till Haruka Sassa. Rörd till tårar böjer Haruka på nacken för att tacka, hela hennes uppenbarelse utstrålar glädje och tacksamhet.

Haruka Sassa Fredrik Gille

Haruka Sassa i en vacker pose av Fredrik Gille (fotograf).

Några dagar innan nypremiären var hon mitt inne i repetitionerna helt ovetandes om utmärkelsen. Trots ett hektiskt schema tog hon sig tid att möta mig för ett samtal på Kungliga Operan.

Är Giselle en roll som du har sett fram emot att få göra?
Jag tror att det är varje ballerinas dröm att få dansa den här rollen och att få dansa huvudrollen på nypremiären är en ära. Det har varit en sådan fantastisk upplevelse att få arbeta med Natalia Makarova. Hon är tränad i Ryssland och har gett oss så mycket både gällande det tekniska och det artistiska. Allt hon säger är meningsfullt och logiskt. Ibland när jag inte får till det så finns hon där. Hon ser allt, det kan vara tufft men jag är så glad och hedrad.

Kan du ge exempel på när Makarovas ord har hjälpt dig?
Egentligen kommer det från hennes rörelser, hon behöver inte säga så mycket. Rörelserna förklarar mer än ord och jag lär mig mycket av att se henne. Hon var en stor prima ballerina, hennes dans med överkroppen är fantastiskt.

När Haruka och jag har kontakt efter nypremiären berättar hon att Makarova på premiärkvällen strax innan föreställningen sagt ”just concentrate and whatever happens, use it”. Haruka säger att det verkligen hjälpte henne att vara mer närvarande.

Makerova i Giselle Ph Jennie Walton

Natalia Makarova som Giselle. Foto Jennie Walton

Hur har du förberett dig för rollen som Giselle?
Jag har lyssnat till och sett andra dansare som dansat rollen. Det är inspirerande för det finns så många olika tolkningar och olika dansare. Jag vill hitta min egen Giselle och den senare delen av repetitionerna uppmuntrade Natalia mig till just detta, att utveckla min version. Det gav mig möjlighet att välja hur jag kan reagera i olika situationer.

Under genrepet idag kände jag lugn och kunde agera till hur de andra dansarna handlade, det var roligt. Dessutom fick jag en privat coaching av Clairmarie Osta – som är gift med min chef Nicolas Le Riche – och konstnärligt ansvarig för klassisk balett på Kungliga Svenska balettskolan. Det var fantastiskt att få höra om hennes tolkning och hon sa att hon gjort liknande saker som jag, när hon dansade sin första Giselle på Parisoperan.

Makerova och Mikhail B

Natalia Makarova och Mikhail Baryshnikov i Giselle. Foto Dina Makaroff

I första akten av Giselle så är du levande, oskuldsfull, förälskad och glad. I andra akten är du död. Är det svårt när ens roll förändras så mycket i en och samma föreställning?
Atmosfären på scenen hjälper. Första akten är svårare för mig, den är så livlig och det är mycket som händer samtidigt som jag behöver tänka på tekniken och stegen. Det måste se naturligt ut. Du kan inte förutse vad som kommer hända.

Naturligtvis vet jag vad som kommer hända eftersom att det är koreograferat men det gäller att vara närvarande. Min favoritscen är när Giselle blir galen. Det är så starkt och varje gång känns det annorlunda.

Är det skillnad på hur du förbereder dig inför en roll som Törnrosa gentemot Giselle?
Det är svårt att få till de tekniska bitarna i Törnrosa. Mycket är annorlunda. I Giselle strävar vi efter mer romantiska linjer och förlängningar. Det är inte höjden på benen som är det viktigaste. Det finns också andra saker som att i andra akten gestaltar jag ett spöke och då går det inte att röra sig som en människa. Natalja säger att det ska se ut som att vi går och springer på moln.

Först var det svårt för mig att få till känslan, men nu har det lossnat och efter en repetition sa Natalia att den syns och att jag nu kan börja improvisera med stegen. Det känns bra att höra, speciellt när det kommer ifrån henne. Men det är svårt att inte väsnas med tåskorna mot golvet. Ett spöke hörs inte. Under en repetition prövade jag att använda samma skor både på första och andra akten. Det var ett risktagande men det fungerar, skorna slits under första akten och låter därför inte lika mycket under andra.

Har du någon drömroll?
Jag skulle vilja göra Romeo och Julia, Onegin och även La Bayadère. Det är så vacker musik och kostym i den. Än så länge har jag inte haft chansen att dansa i någon av dem.

Vad är det i baletten som får dig att välja den varje dag?
Det har blivit mitt liv. Jag kan inte föreställa mig själv utan att dansa. Allt jag gör relaterar till dans. Om jag inte tycker om att göra något så väljer jag bort det. När jag tycker om något som balett, så går jag verkligen in för det: Jag är ganska svart eller vit på det sättet.

Ju svårare det blir desto mer vill jag jobba och försöka nå perfektion, vilket såklart är omöjligt. Jag tycker mycket om morgonklasserna, för mig är de en chans till att träna på min teknik därför gör jag alltid min egen uppvärmning innan klassen startar. Andra tar morgonklassen som en uppvärmning inför repetitionerna, vilket jag har full respekt för men jag älskar morgonklassen och känna att jag utvecklas. Jag tycker även om repetitionerna och föreställningarna, säger Haruka med ett skratt.

Giselle Haruka Sassa Dawid Kupinski

Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Foto Markus Gårder/Kungliga Operan

Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?
Hungrig. Jag är alltid hungrig och nyfiken. Aldrig riktigt tillfredsställd. Jag tror att alla dansare känner liknande, att ständigt söka efter något som går att förbättra. Jag skulle säga att jag är mer dansant än en teknisk dansare.

Jag känner mig så hedrad med allt jag har just nu, att vi fått arbeta med Natalia, att ha Nicolas som chef, alla fantastiska dansare som är här för att coacha oss, jag är så tacksam. När jag yngre hade jag en video med Svansjön där Nathalie Nordquist dansade huvudrollen och nu delar jag loge med henne, kan du tänka dig, säger Haruka med ett leende.

* * *

Under nypremiären syns det att repetitionerna fallit väl ut. Harukas gestaltande av Giselle är trovärdig, dansant och berörande. Vid varje ögonblick hon är på scenen är hon närvarande och som publik går det att följa och tro på hennes förvandling från första till andra akten.

Alla dansares fyller sin funktion för att föra berättelsen vidare, men just ikväll lyser Harukas dansande allra klarast.

När vi för några dagar sedan innan vi skiljdes åt berättade hon att hon sovit dåligt. Att hon legat vaken för att gå igenom steg för steg och situation för situation i föreställningen. Jag hoppas Haruka Sassa fick sova gott och länge efter nypremiären. Det är hon väl värd.

*Premiärdansare är den högsta utnämningen för en dansare vid Kungliga Baletten. 1:a solistdansare, 2:a solistdansare och Dansare är nivåerna under.

Jenny Berkán
9 sep 201

* * *

Giselle Vitabergsparken

Giselle i Vitabergsparken var fullsatt! Foto MLW

Den 24 augusti visade Kungliga Operans balett, akt två av Giselle på Vita Bergsparkens utomhusscen, som en del i Parkteaterns dansvecka. Föreställningen föregicks av en mycket populär demonstration av tåskor, och hur de sköts och hanteras.

Efter en paus började dramatiken, då publiktrycket var extremt! Det var folk överallt, i trappor, på gångar och runt om hela teatern. Albin Flinkas, parkteaterns nye chef försökte på ett eminent sätt skingra den alltför talrika(!) publiken, ett nödvändigt ont för att tillstånden inte ska förloras på grund av brott mot säkerhetsreglerna.

Många fick alltså helt enkelt gå hem denna vackra sommarkväll, övriga hängde i träden, stod runt om och långt bakom läktarna. Det talades om cirka femtusen personer!

Föreställningen började med en demonstration av hur arbetet vid en repetition kan gå till, ledd av balettchefen Nicholas le Riche. Så följde kvällens clou, en redigerad version av Giselle akt II. Parken fylldes av trolsk romantik.

Vädret var underbart och evenemanget gratis, båda bidragande faktorer. Det är ändå värt att notera att Kungliga Operans balett lockar en så stor mängd åskådare! Operan rymmer 1200-max 1300 personer, som en jämförelse.

Marie Louise Waldenström


  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil