Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elin Roos i "Drömmen", ett nyskapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek. Foto Mathias Uhlán

12 aug
2019

Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest

GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i vanliga fall på hösten och har anordnats sju gånger tidigare. Med anledning av Svenska Balettskolans 70-års jubileum blev det en Mareld Deluxe denna gång.

Till Mareld Deluxe har professionella dansare som tidigare fått sin utbildning vid skolan bjudits in. Inbjudna är också före detta elever som studerar vid de systerskolor, som skolans egna elever efter avslutad grundskoleutbildning kan söka till. Samtliga av skolans egna elever i årskurs 4-9 medverkar.

Något egentligt genrep finns det inte tid för. Dansarna kommer in dagen innan galan. Då placerar man, drar igenom och ljussätter varje stycke. Det gäller att alla är koncentrerade och ”på tårna”.

Tillsammans med musikalsolisten vid Göteborgsoperan Micaela Sjöstedt ska Sebastian Michanek – konstnärlig chef på Svenska Balettskolan i Göteborg – vara konferencier vid galan. Båda är utbildade vid Svenska Balettskolan. Publiken kommer att bjudas på en tidsresa genom skolans historia med många dansinslag med start 1988. Sebastian kommer också att dansa i sin egen koreografi, ett utdrag ur Nötknäpparen.

Filippa Duccé i "Drömmen" vid Svenska Balettskolans 70års jubileum på GöteborgsOperan, ett ny skapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek, konstnärlig chef

Filippa Duccé i "Drömmen", ett nyskapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek. Foto Tilo Stengel

För 70 år sedan, 1949, startades Svenska Balettskolan i Göteborg av Mila Gardenmeister, ”Lilla Baletten” som då låg i Stora Teatern.

Första timmen av lektionen tränade eleverna i en liten sal högt upp i teatern, ”Loftet”. De sista 30 minuterna fick de flytta ner på scenen för att kunna få tillgång till det utrymme övningarna krävde.

År 1970 flyttade eleverna till ”Rostrum” ett stenkast från Stora Teatern. De delade studios med deras balettkompani. All träning för eleverna låg då efter skoltid. Det blev långa dagar med sena kvällar.

Sebastian gick sitt första år i balettskolan vid ”Rostrum”. År 1993 flyttade skolan till Backa på Hisingen där skolan nu ligger. Dansarutbildningen integrerades då i skoldagen och eleverna kunde åka hem redan vid femtiden.

Vill man fördjupa sig i skolans 70-åriga historia kan man till hösten köpa jubileumsboken ”Dansglädje, drömmar och disciplin”, som släpps i höst.

Askungen_0031A_

Matilde Gimenez Bahl i Askungen från 1997. Tillsammans med möss från årskurs 4. Koreografi Terence Etheridge. Foto Tilo Stengel

Idag har man vuxit ur lokalerna i Backa. Nu förhandlar skolan om en nystart med grundskoleförvaltningen i Göteborg. I framtiden vill man vara centralt placerade i staden med närhet till professionen.

Nästa år i juni 2020 ska Svenska Balettskolan ha premiär på en ny familjeföreställning ”Peter Pan & Wendy” på Lorensbergsteatern i Göteborg. Koreografin ska Sebastian Michanek stå för. Biljetter finns att köpa redan nu.

Peter Pan Foto Mathias Uhlán

Bo Westerholm som Kapten Krok, John Javér Kristiansen som Peter Pan och Miranda Benramdane Fält som Wendy i GöteborgsOperans foajé – Svenska Balettskolans helt nya helaftonsbalett på Lorensbergsteatern 13-14 juni 2020. Foto Mathias Uhlán

Mareld Deluxe en storslagen dansfest
När publiken kom till Göteborgsoperan 11 juni för att se Mareld Deluxe möttes de redan i foajén av dansande elever. Det var ett utdrag ur Cirkusbaletten, skolans uppsökande program som visas. Man fick också träffa Peter Pan, Wendy, Kapten Krok, Nötknäpparen och Sockerfén. Balettelever som föreställer ankungar delar ut program.

Kvällens gala, Mareld Deluxe, öppnades av Katrin Hall konstnärlig chef för Göteborgsoperans danskompani och Liselott Berg administrativ chef dans.

20516 Furies_0218A

Carla Mardones Ekberg i Furies från 2012. Koreografi Hlin Hjalmarsdottir. Foto Tilo Stengel

På en filmduk presenterar Göteborgsoperans danskompani en imponerande showreel med utdrag ur det gångna årets repertoar. Danskompaniet har just avslutat en omfattande dansfestival och har gått på semester. De kan därför inte medverka i kvällens gala. Katrin betonar värdet av samarbeten med Svenska Balettskolan och ser fram emot att i framtiden kunna anställa dansare som är utbildade på skolan.

Liselott Berg nämner några av den långa raden av professionella dansare som fått sin utbildning vid skolan och efter det haft sina karriärer i Göteborg och vid internationella kompanier. Många var Liselotts kollegor då hon själv var dansare vid Göteborgsbaletten.

20509 70årsgalan 190611 062 LrFoto Mathias Uhlán_

Margrethe Schultz blir intervjuad i publiken av Micaela Sjöstedt. Foto Mathias Uhlán

Mellan kvällens dansinslag går Micaela ut i publiken och intervjuar olika personer. Den första är Margarethe Schultz, konstnärlig ledare för skolan 1978-1996. Micaela frågar vad som var viktigast för skolan under hennes tid.

”Det var nödvändigt att dansundervisningen integrerades i den vanliga skolan,” berättar Margarethe. ”Det blev alldeles för långa dagar för eleverna innan detta gjordes. Många bodde långt bort och kom inte hem förrän vid 10-tiden på kvällen och då skulle de göra sina läxor. Numera har eleverna en rimlig arbetsdag”.

Härnäst är det Marianne Orlando, konstnärlig ledare 1996-1999. ”Vad tycker du är det viktigaste i en dansarutbildning” frågar Sebastian.

”Det är viktigt att eleverna får en bra teknisk grund och föreställningsverksamheten är mycket betydelsefull. Mötet med publiken gör att eleverna växer och utvecklas”.

Marianne berättar att under hennes tid som konstnärlig ledare framförde skolan sin första helaftonsbalett ”Askungen” och senare också helaftonsbaletten ”Coppelia” i vilken den unge Sebastian Michanek dansade den manliga huvudrollen Frans.

Näst på tur står till Helen Sjöstedt som har varit involverad i skolans arbete sedan 1974 som pedagog och senare som konstnärlig ledare. Sebastian tog över det konstnärliga ledarskapet efter henne 2016.

Helen lyfter fram samarbetet med andra internationella skolor. En viktig satsning för att bredda skolan mer internationellt och för att skapa fler möjligheter för eleverna att vidareutbilda sig efter årskurs 9. Konsthögskolan i Oslo och Tring Park School For The Performing Arts i London har varit och är viktiga samarbetspartners för skolans utveckling.

20508 70årsgalan 190611 250 LrFoto Mathias Uhlán_web

Micaela Sjöstedt och Sebastian Michanek, konferencier. Foto Mathias Uhlán

Sebastian presenterar Tim Almaas, balettpedagog vid Konsthögskolan i Oslo. Från och med nästa höst tar Tim över det konstnärliga ledarskapet för balettutbildningen på Konsthögskolan.

Tim berättar att skolan i Oslo under åren har tagit in många elever från Göteborg, främst manliga elever. För tillfället går tre elever från Göteborg på deras Bachelor program.

I publiken sitter också Olof Stigert tidigare rektor på skolan. Han framhåller att eleverna på skolan genom åren haft de bästa resultaten i de teoretiska ämnena i hela regionen. Han anser att dansen även förbättrar den teoretiska förståelsen och inlärningen. Föräldrar och annan publik kommer också till tals. De är entusiastiska över skolan och kvällens gala.

Vi får se en video från skolans 40-årsjubileum där Sven-Gunnar Tillius, dåvarande VD vid Stora Teatern, talar om det viktiga samarbetet med skolan och om dess behov inför framtiden.

Sedan kommer skolans nuvarande rektor Johan Holmberg in på scenen. Han håller ett underhållande och fyndigt tal på vers där han målar upp vilka behoven är idag och en vision om var skolan kommer att vara 2049, då den firar 100-årsjubileum.

Några av de saker han lyfter är att skolan då kommer att ha utbildning på högsta nivå från tio till nitton års ålder. Man kommer att kunna erbjuda de bästa lokalerna för dansarutbildning i hela Europa, centralt placerade i Göteborg. Samtliga elever kommer att efter avslutad utbildning vara anställningsbara.

På det hela taget är talet ett tydligt budskap till beslutsfattarna i Göteborgsregionen om vilka behov och satsningar som behöver infrias. Detta för att ge den möjlighet till fortsatt utveckling mot att uppnå sina mål. En behjärtansvärd och viktig satsning som skulle gagna hela Sveriges danskultur.

20518 Knyttet_1_0007A

Arild Etherton i "Vem ska trösta Knyttet?" från 1988. Koreografi Eileen Jones. Foto Tilo Stengel

Dansinslagen under kvällen
Först ut var elever från skolan som framförde "Vem ska trösta Knyttet”, från 1988, koreografi Eileen Jones.

Ett charmigt Pas de deux ur Kermessen i Brügge, koreografi August Bournonville dansades av elever från skolan. Detta pas des deux dansades på skolans 40-årsjubileum 1990.

20517 KermesseBrugge_0072A

David Didkovsky och Lovisa Systad i Kermessen i Brügge från 1990. Koreografi August Bournonville. Foto Tilo Stengel

Memento dansades av gymnasieelever från den klassiska balettlinjen vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, koreografi Antony Dowson. Ett vackert stycke som utmanade eleverna i pas de deux arbete, precision och linjearbete.

Ett utdrag ur Trail framfördes av gymnasieelever från den moderna linjen vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Koreograferat av Fan Luo dansare vid Göteborgsoperans danskompani. Stycket är skapat direkt för eleverna och hade urpremiär 2018.

Från Alhanko Academy Of Ballet Base23 Stockholm dansade två elever varsitt solo. Amelie, koreografi Mia Stagh och Dreaming with a broken hart, koreografi Therese Carlsson.

Ballettskolan Ved Den Norske Opera & Ballett Oslo dansade ett Balanchine inspirerat stycke Celebrations, koreografi Kumiko Hayakawa.

Felix och dockorna dansades av elever från skolan. Koreograferat av Peter Christjansen balettpedagog på skolan. Skolan bjöds in att framföra det för första gången på Göteborgsoperan 1995. Den gången dansades Felix av den då 12-åriga Sebastian Michanek.

20511 Askungen_0141A

Matilde Gimenez Bahl i Askungen från 1997. Tillsammans med möss från årskurs 4. Koreografi Terence Etheridge. Foto Tilo Stengel

Elever från skolan dansade ett stycke ur Askungen, som var den första helaftonsbalett i två akter som skolan uppförde 1997, koreografi Terence Etheridge.

Elias Holm tidigare elev vid skolan, nu avgångselev vid Konsthögskolan i Oslo framförde ett modernt solo Halo over me, koreografi av Christopher Arouni. Elias tävlade med detta solo i årets Stora Daldansen, Nordens och Baltikums årliga danstävling i Falun, där han vann första pris.

Ett utdrag ur Le Corsaire, från Piotr Gusevs version för Marinskijbaletten, framfördes av elever från Bachelor programmet vid Konsthögskolan i Oslo.

20519 Ni_Si_Pleng_0005A

Maxx Bran Pizarro och John Javér Kristiansen i Ni Si Pleng från 1998. Koreografi Eileen Jones. Foto Tilo Stengel

Ni Si Pleng en samproduktion mellan Göteborgsoperan och Svenska Balettskolan.Stycket uppfördes första gången 1998 på Göteborgsoperans stora scen med Göteborgs Ungdoms symfoniker i diket. Det var Ulf Gadd, dåvarande Balettchef som gav Eileen Jones i uppdrag att koreografera detta stycke till musik av John Fernström.

Ungersk dans ur Dansgodis dansades av elever från skolan. År 2000 storsatsade skolan på att synas i regionen och åkte då ut på turné med ”Dansgodis”. Vi fick se en omarbetad version av Roman Rumyantsev, pedagog i scenisk folkdans och balett vid skolan.

Med stark närvaro och autenticitet dansade Max Zachrisson ett solo. Wine makes me Whine i egen koreografi och med egen komponerad musik. Han hade även skapat filmen som visades i bakgrunden. Stycket är inspirerat av ljudet av vin och all den sorgsenhet, stumhet och ensamhet som kan uppkomma när vin dricks för att hela en brusten själ. Max är utbildad vid Svenska Balettskolan i Göteborg och är nu dansare vid Theather Basel Ballet. Han har även arbetat vid andra internationella kompanier.

Solistdansare från Kungliga Baletten i Stockholm, Jonathan Davidsson och Haruka Sassa framförde med bravur Le Corsaire Grand Pas de Deux. Jonathan är utbildad vid Svenska Balettskolan och har även en internationell karriär bakom sig. Jonathan gör också koreografi. Före dansinslaget får vi se en film med Jonathan där han är 12 år, i bakgrunden ses Göteborgsoperan. Jonathan berättar om sina drömmar inför framtiden och att han vill bli dansare vid GöteborgsOperan.

Elever från skolan framförde ett skojfriskt stycke från 2006 For Goodness sake, koreografi Sören Hoffman.

20512 BEP_0064A

Elever från årskurs 8 och 9 i Black Eyed Peas från 2012. Koreografi Terry Wright. Foto Tilo Stengel

Elever från skolan dansade en neoklassisk fysiskt utmanande koreografi av Terry Wright, tidigare verksam vid Tring Park School i London. Stycket Black Eyed Peas skapades för Svenska Balettskolans elever 2012.

Elever från Tring Park School dansade i koreografier av Antony Dowson och Lorraine Jones. Kab-er*esque , El Tango De Roxanne, L*Hymne a L*amour. Temperamentsfulla och uttrycksfulla stycken som inspirerats av gångna tiders kabaré och music hall dans.

Strings i koreografi av Linda Hindberg, skapat för och dansat av aspiranter vid Den Kongelige Ballet, Köpenhamn. Ett neoklassiskt stycke som utmanar eleverna i den nivå som en professionell dansare ska uppnå.

Vi får se en film där en mycket ung Alicia Vikander dansar, tidigare elev vid Svenska Balettskolan. Alicia är numera världsberömd Oscarsbelönad skådespelerska. Hon skickar en hälsning från filmduken där hon tackar skolan för allt den gett henne. Alicia berättar att hon inte kom in på någon teaterskola efter avslutad dansarutbildning och den artistiska kunskap hon har idag har hon lärt sig vid skolan.

Sebastian Michanek understryker att många som gått på skolan och inte blivit dansare har andra framgångsrika yrken. En av dessa är en av kvällens konferencierer musikalsolisten Micaela Sjöstedt. Under kvällen bjuder hon på ett vackert nummer helt a cappella, At the Ballet ur musikalen ”A Chorus Line”.

20515 ForGoodnessSake_0146A

Elever i årskurs 8 och 9 i For Goodness Sake från 2006. Koreografi Sören du Hoffman. Foto Tilo Stengel

Dansare från Finnish National Ballet Gabriel Davidsson och Abigail Sheppard framförde ett väldansat abstrakt stycke, Kunst der Fuge, koreografi Davide Bombana. Gabriel är utbildad vid skolan och har tidigare dansat i andra internationella kompanier.

Skolans flickor i högstadiet ger Furies i koreografi av Hlin Hjalmarsdottir. Ett modernt fartfyllt och energikrävande verk som skapades för skolans elever 2012. De gästade då Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm med ”Furies” där det ingick i vårföreställningen på Kungliga Operan och togs emot med stående ovationer.

Ett utdrag ur Den fula Ankungen från 2016 i koreografi av Peter Christjansen dansades av elever från skolan.

Vi får se ett utdrag ur skolans senaste produktion Nötknäpparen från 2018, koreografi Sebastian Michanek. Sebastian dansar själv Drosselmeyer tillsamman med Clara och Nötknäpparen som dansades av elever från skolan. Nötknäpparen blev en stor succé och kommer att spelas igen på Lorensbergsteatern julen 2019.

Eleverna på scenen ställer sig i en halvcirkel och framför dem i en ljusspott träder fram en dansare klädd i vitt.

Det är den första av tre flickor ur olika årskurser som framför Drömmen. Ett stämningsfullt uttrycksfullt stycke i koreografi av Joakim Stephenson. I orkesterdiket sitter pianisten Kim Helweg och stråkkvartetten Wulfson Quartett. Dansarna framför varsitt solo där de getaltar sina drömmar och sin resa genom dansarutbildningen. Koreografin och musiken är skapad speciellt till kvällens jubileumsföreställning.

En värdig avslutning på Mareld Deluxe, en storslagen dansfest som lovar gott inför framtiden.

Margareta Lidström
12 augusti 2019


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil