Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Fei Tan

Två flickor i vita sylfiddräkter. Foto FTC

25 jun
2019

Klassisk balett – det nya avantgardet

MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga människor från hela världen. Jag mötte där dekan, professor och danskonstnär Yung Yung Tsuai samt bildkonstnär och administratör Yulia Tullar.

FTC5

Ett fint pas de deux-par. Foto FTC

Jag möter Tsuai i en av de nyligen färdigställda byggnaderna. Ytterväggarna lyser av silverfärgad metall och bryter mot de annars så modesta äldre byggnaderna i omgivningen.

Tsuai fungerar som spindeln i nätet när det gäller dansprogrammet som första året erbjuder studier i såväl klassisk balett som klassisk kinesisk dans. Studenterna väljer sedan för de tre återstående åren en av disciplinerna som inriktning. Utformningen är unik, och skolan hoppas på att attrahera såväl studenter från Kina som övriga världen.

Tsuai är som klippt och skuren för sin uppgift då hon är född i Kina, uppvuxen i Taiwan och bosatt i USA sedan fyrtio år. Hon känner väl till de två olika kulturerna. Själv började hon utöva klassisk kinesisk dans tidigt och tillbringade sin barndom i dansstudios och framför TV-kameror, där hon tillsammans med andra barn framförde koreografier i ett återkommande TV-program.

I tonåren mötte hon Martha Graham som bjöd in henne till sin skola i New York. Under årens lopp studerade Tsuai olika dansstilar och tränade även balett, men var den moderna dansen trogen under stora delar av sitt liv.

Idag närmar hon sig sjuttio år och har en lång och innehållsrik karriär bakom sig, men står kanske inför sin största uppgift i och med starten av Fei Tian College Middletown.

Det är intressanta påstående och jag reflekterar över hur det är i Sverige, där den postmodernistiska dansen har en stark ställning och en central plats vid etablerade institutioner som Dans och Cirkushögskolan, Dansens Hus, Göteborgsoperan och numera även på Kungliga Operan liksom fria dansgrupper runt om i landet.

Det kan upplevas som att den klassiska baletten är på undantaget förutom vid vissa utbildningsinstitutioner som Kungliga Svenska balettskolan och enskilda privata balettskolor som Alhanko Academy of Ballet och Studio Dansessens.

När Kungliga Operan under våren 2019 inte framför en endaste klassisk balett så är det ett konstaterande att baletten har fått stryka på foten. Ändå finns det ett stort och genuint intresse för balett hos en publik som önskar se de stora klassikerna som Svansjön, Giselle och Don Quijote.

Vid Balettakademien liksom andra studieförbund i Stockholm är trycket på kvällskurser i balett stort, så intresset för balett snarare växer hos allmänheten än avtar.

FTC3

Yulia Tullar. Foto Kristina I Kleinert

Hur Tsuai tänker och resonerar påminner om Tullars som jag möter några dagar innan.

Hon berättar ingående vad det är hon ser och möter i konstvärlden liksom inom scenkonsten i USA, och menar att klassisk konst, balett, musik och poesi är det nya avantgardet. Att det klassiska är avantgarde hänger samman med att man vågar undersöka, uttrycka och gestalta det vackra och gudomliga som varit tabu i väst under en längre tidsperiod.

Det som fram till nu har varit norm är den moderna och postmoderna konsten som medvetet vänt sig bort från det andliga för att istället glorifiera den individuella människans subjektiva upplevelser, säger Tullars. Hon anser att konstnärer har ett ansvar gentemot samhället att vara sanningsenliga och upprätthålla sin roll, som är att inspirera och uppfylla människors hjärtan med storslagna saker istället för att lämna dem i ett tillstånd av förvirring och chock.

Om samhället bara är intresserat av demokrati, mänskliga rättigheter och miljöarbete, men helt förbiser den mänskliga själen, andlig fullbordan och närvaron av det gudomliga så skapas det en konflikt. Därför att människor naturligt vill se det vackra och vill ha det i sina liv menar Tullars.

Många människors liv är redan svårt och komplicerat, och det samtida samhället har istället för att göra det enklare gjort livet ännu mer komplicerat. Många människor har tröttnat på den fula moderna konsten, de vill se något vackert menar hon.

FTC6

Ensemble. Foto FTC

Hon sammankopplar västerländsk kultur med den kinesiska och ser likheter med hur människor förr i tiden upplevde sig leva i en halvt gudomlig värld, där gudar och gudinnor liksom andliga varelser av olika slag var en del av livet. De konstnärliga uttrycken var ett sätt att kommunicera med och gestalta den gudomliga verkligheten.

Jag funderar om hennes historiska exposé kan vara av intresse för unga dansare eller dansvärlden överhuvudtaget. Det svenska kulturlivet är relativt sekulariserat och att prata om gudar och gudinnor som en del av dansens essens skulle troligtvis anses som förlegat av många.

Men Tsuai sätter dansen i en större helhet och menar att dans inte kan separeras från livet och människans inre. Hon frågar sig själv var samhället är på väg, vilken riktning det ska ta och hur människor ska leva med sig själva och varandra på ett medvetet sätt? Hur ska vi utbilda nästa generation, och hjälpa dem att undersöka vilka de är, individuellt och kollektivt? Alla dessa frågor är dansen en del av menar hon.

En annan fråga som berör henne är vad som är värdefullt och inte? Hon formulerar, ”Det skulle kunna vara att bli känd och tjäna pengar, men är det värdefullt för människans psyke, för människans utveckling ur ett andligt perspektiv? Det handlar mycket om hur vi tränar oss själva att kunna urskilja och avgöra vad som är värdefullt och bra och vilket som inte är det, och inte bara kopiera andra och följa strömmen av samtidens trender för att passa in och bli erkänd”.

FTC4

Dansös och cellist. Foto FTC

Vad är det som driver henne att ägna all sin tid åt en skola som ska fostra unga blivande dansare i klassisk kinesisk dans och balett, vore det inte mer naturligt för henne med modern nutida dans?
För henne är inte den yttre formen det viktigast utan att bevara den inre essensen, vilken är förbunden med våra kulturella och historiska rötter. Hon utvecklar genom att säga: ”Om vi går tillbaka i historien så kan vi se skuggorna av ett ursprung som baseras på tradition, från muntlig tradition till måleri och enkel skrivkonst. Den traditionen tar oss tillbaka till var den mänskliga själen kommer ifrån, istället för att vara avskuren från vårt ursprung, essensen och kärnan i livet, och upptagen med det moderna samhället”.

Tsuai menar att klassisk dans oavsett från öst eller väst har en tradition som leder tillbaka till essensen. Klassisk balett har rötter i traditionell kultur, och det var under renässansen och den senare barocken som baletten formaliserades och skrevs ner, förklarar hon.

FTC2

Yung Yung Tsuai (t v) och Chia-Ning Hsu.

Så på vilket sätt kommer Fei Tian College i Middletown arbeta med klassisk balett och musik för att lyckas lyfta fram det vackra och gudomliga?

”Det viktigaste är att ge förutsättningar för studenterna att utveckla sin karaktär som människa, och bygga en plattform i livet baserad på dygd och traditionella normer som ett komplement till allt som de unga kommer göra i sina liv. Därför att den tekniska förmågan och kunskapen kan erhållas, men kärnan i allt behöver utvecklas. Något som dessutom är viktigt idag är att ge utrymme för det mänskliga mötet, samtalen och dialogerna när alla iphones och datorer är avstängda," säger Tullar.

Tsuai menar att det också handlar om att ge studenter möjligheter att uppleva och utveckla sin erfarenhet av de klassiska konstarterna genom att gå på museum, konserter och föreställningar. Och att ständigt samtala om meningen med livet och de konstnärliga uttrycken.

Hon avslutar genom att säga, ”Konst spelar en betydande roll för människan och återspeglar livskraften. Men viss konst, mörk konst, drar ner människans psyke, medan vacker konst kan lyfta människan och öppna hjärtat. Nu utbildar jag den yngre generationen att uppskatta den klassiska dansen, och ger dem möjlighet att utvecklas genom inre och yttre kultivering till harmoniska människor och danskonstnärer”.

Kristina I Kleinert
25 juni 2019

Fotnot: Fei Tian College i Middletown ska inte förväxlas med Fei Tian College i Cuddebackville som startades 2014 och som enbart utbildar dansare i klassisk kinesisk dans. Dessa unga dansare tillhör den absoluta världseliten inom sin genre.


  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil