Artiklar från 2008 – till idag
HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man minnet av Marius Petipa, född för 200 år sedan, det hade också galan som ledmotiv.
Elävä Petipa (Den levande Petipa) hade man valt som tema. Det blev ett givande evenemang med inhemska dansare och dansarstuderanden samt ett par intressanta gäster från Tallinn och Hollands Nationalbalett.
Kvällens clou var det inledande numret, Grand Défilé – en Tribut till Marius Petipa. Äldre ballerinor – en ”Corps de Passé, Retired professional dancers” följda av dansare från Finlands nationalbalett samt av lite äldre och även mycket unga balettstuderande från Helsingfors Balettakademi intog scenen med koreografi ur Bajadärens andra akt.
De äldre dansarna visade alla sin personliga stil. De förtjusade och charmerade sina åskådare: Kirsi Aromaa, Ulrika Hallberg, Maija Hänninen, Leena Kalk (tidigare Virtanen), Venla Konttinen, Tuula Källström, Terttu Laurikainen, Riina Laurila, Tuija Lindholm, Anneke Lönnroth, Liisa Palin, Tamara Perovuo, Jaana Puupponen, Tarja Ranta, Minna Tervamäki, Arja Tervo och Merja Tuohimaa. Det var en fin kavalkad som uppskattades stort av publiken. Modern till detta hade varit Tytti Hirvonen, medlem i styrelsen. Ett tack till henne, det blev något helt extra i föreställningen med detta nummer.
Silvia Kononen har tidigare utbildats vid operabalettskolan och flyttat senare för att studera vid Helsingfors dansinstitut där man ofta får mycket personlig ledning. Snabbt fotarbete och vassa höga lyft utmärker hennes dans. Det moderna numret Woodkid var koreograferat av Ananda Kononen.
Phet Haanpää, också hon från Helsingfors dansinstitut, gjorde intryck med sin variation ur Paquita. En annan variation ur samma balett dansades av Aapo Kokkonen från ungdomsgruppen vid Nationalbaletten.
Första årets ungdomar vid gruppen är också Viola Länsivuori och Konsta Roos, de dansade Ankka och Elias (Ankan och Elias) ur Sami Saikkonens lekfulla De små svanarnas sjö. Det syns tydligt åt vilket håll dessa ungas väg i fortsättningen leder, viss potential är synlig. Konkurrensen är dock hård i dansvärlden.
Kira Hilli är en begåvad ung dansare som Dansportalen uppmärksammat redan tidigare, numera medlem i ungdomsgruppen vid Hollands nationalbalett. Mera energi kunde hon inte ha visat än vad som sågs i Mustalaistanssi (Zigenardansen) ur Don Quijote, koreograferad av Kasiyan Goleizovskij efter Petipa.
Konsta Roos från ungdomsgruppen vid Finlands nationalbalett assisterade denna vilda zigenardam för vilken inga gränser tycktes omöjliga om det sedan gällde cambrés [böjningar] bakåt, eller fart och inlevelse i svängarna. Kira har under studieåren, först vid Helsingfors dansinstitut och sedan vid konsthögskolan i München, utvecklat en gedigen teknik. Utstrålning har hon inifrån.
När Sergej Upkin från Estlands nationalbalett uppenbarade sig på scenen var det klart att här har vi en mogen och riktig konstnär. Hans första nummer var en variation ur Petipabaletten Satanella, det andra en lekfull La Valse à Mille Temps till musik av Jacques Brel, koreograferad av Triinu Leppik-Upkin. I båda numren visade Sergej stilkänsla. Hans timing till musiken var perfekt trots det höga tempot.
Jag såg Sergej allra först i Tallinn i början av millenniet och hans Romeo tillsammans med Julia dansad av fina partnern genom åren, Luana Georg, gjorde stort intryck. Som Sergej konstaterade när vi diskuterade detta var han mycket ung då och i början av karriären. Mycket seriöst närmade han sig uppgifterna i baletten från första början.
Karamellit (Karamellerna) ur Nötknäpparen av Wilfried Jacobs efter Petipa och Ivanov dansades med glada miner av 16 små elever från Balettläroanstalten (operabalettskolan).
Ur Nötknäpparen sågs också en Arabisk dans av skolans äldre studerande. Viivi Ahola som solist och Elise Nikula, Matilda Kokora, Vilma Tissari och Annika Meriläinen intog poser i österländsk stil i sin dans. Samma skola representerades också av Ellen Mäkelä och Lassi Hirvonen i ett adagio ur balettens Grand pas de deux, ett elegant och vackert framträdande av två blivande konstnärer. Ellen blir färdig med sin utbildning i vår och hennes framtid ser ljus ut. Blivande höst kommer hon att ses i Nationalbalettens produktioner.
Unga precisa damer från Esbo dansinstitut sågs i Jääneitojen tanssi (Isjungfruarnas dans). Dessa nio dansstuderande rörde sig redan mycket vant till takter av Ludvig van Beethoven, numret av Sanna Leino har redan setts vid andra evenemang.
En något annorlunda ”Flickan”, var en variation i modern stil ur La Fille Mal Gardée i Jyrki Karttunens koreografi, framförd av Heidi Naakka från Helsinki Dance Company.
Efter detta framförde ordföranden Maija Nikkonen-Hilli sina hälsningar till publiken. Hon redogjorde även för målet med föreningens verksamhet innan kvällens två konferencierer fick ta över. Detta år var dessa Minna Tervamäki och Sami Saikkonen.
En av deras uppgifter var att intervjua den av många älskade, fina solistdansaren Ulrika Hallberg. Vi fick också se en filmsnutt med henne och Matti Tikkanen i adagiot ur grand pas de deuxet från Don Quijote och kunde konstatera att det var tur att numret i sinom tid kunnat sparas och nu hittats i arkivet hos tv-bolaget MTV3.
Grand Pas de Deux: adagiot och coda – delar ur Prinsessan Törnrosa – dansades av Tiina Myllymäki och Sergej Popov. De är stjärnor i Nationalbaletten och utstrålar säkert kunnande. Likaså de personliga artisterna Hanako Matsune (titeln 1. solist – tillsvidare) – och stjärndansaren Michal Krčmář, vilka avslutningsvis framförde ett Pas de Deux ur Bajadären.
Pro dance-föreningen är öppen för varje dansentusiast, och den ordnar förutom galan andra intressanta evenemang. En årlig resa – eller denna gång två – finns i programmet. I Tallinn skall man se baletten Romeo och Julia, och en sensommarens balettgala står på tur i Willmanstrand. En julfest ordnas i november eller december, och bland annat kan repetitioner följas på olika håll.
Varje medlem i föreningen kan delta i aktiviteterna och på så sätt bidra till möjligheten att utdela stipendier. Dessutom uppträder alla artister vid galan gratis och ger på det viset sitt bidrag till verksamheten.
Anita Jokela
3 juni 2019
Leila Sillantaka, grundare och rektor av Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut) för livsgärning
Sergej Popov, stjärndansare vid Nationalbaletten
Emilia Števik, dansare vid Nationalbaletten
Misa Lommi, dansare och skådespelare
Tuomo Railo, grundare konstnärlig chef vid Dansteater Glims & Gloms
Saga Eriksson, före detta dansare vid Nationalbaletten och balettpedagog
Elina Ampuja, dansstuderande vid Lappeenrannan tanssiopisto (Willmanstrand dansinstitut)
Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett
Övriga stipendier:
Lucia Nifontovas stipendium: Venla Konttinen, dansare och balettpedagog, samt till Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett
Olli Vasasstipendium: Katariina Luukas, dansare vid Nationalbalettens ungdomsgrupp och Taru Hiitola, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett
Marianna Rumjantsevas stipendium: Silvia Kononen och Phet Haanpää, dansstuderanden vid Helsingin Tanssiopistos specialundervisningsklass
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision