Artiklar från 2008 – till idag
Vuxenbalett har pågått i två år och är en stor succé i Stockholm. Foto Linn Bergh
STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sitt arbete med vuxenbalett i Stockholm.
Du och Dawid Kupinski, även han premiärdansare vid Kungliga Baletten, har startat baletträning för vuxna här i Stockholm?
Det är mycket klagomål om att all kultur inte är tillgänglig för alla och att det är dyrt att gå på Operan. Varför inte erbjuda träning för vuxna. Nu har vi hållit på i två år och det är en stor succé i Stockholm.
Vi har fullbokade kurser och skulle behöva fler studios, säger Dragos Milhalcea. Foto Linn Bergh
Jag frågar några i publiken som tränar vuxenbalett om deras erfarenheter.
"Jag började träna balett när jag var 40 plus. Det är fantastiskt att ha Dragos som lärare med all hans erfarenhet. Uppskattar också att han på ett trevligt sätt är så direkt och rakt på sak med sina korrektioner. Det är också fantastiskt stämning i gruppen,” säger en dam i publiken.
En annan kvinnlig deltagare säger: ”Jag dansade lite som barn, jag började dansa igen när jag var 28 år, nu har jag just fyllt 65. Jag kom i kontakt med Dragos genom en sommarkurs på Balettakademien. Nu känns det som man dansar på riktigt. Man känner sig som lite av en ballerina. Man får den känslan och korrigeringen gör så att man förstår hur kroppen fungerar. Det är fantastiskt också med live-musiken. Det är roliga människor som går i gruppen och fin stämning.”
”Jag tycker det är jättebra träning som stärker mage, rygg och bål. Den är inte så andefattigt som annan träning. Det är fantastiskt att det är konstnärer man träffar som är så engagerade och entusiastiska, så levande," säger en annan kvinnlig entusiast.
Det kommer en fråga från publiken om det finns funderingar på att starta kurser i karaktärsdans för vuxna.
Tyvärr inte, men några har frågat oss. Det är jätteviktigt för dansare att ha en gedigen kunskap i karaktärsdans. Jag håller också med om, som en i publiken nämnde, att det skulle vara användbart även för andra scenartister.
Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt?
Det är ingen billig verksamhet. Man behöver en studio med ett bra dansgolv, en bra pianist och bra lärare. Det kostar en del. Men vi startade inte Vuxenbaletten för att tjäna pengar. Vi går lite plus i slutet av året och det är bra.
Men var ni håller ni hus och var man kan hitta information om kurserna?
Det har inte varit helt rätt att hitta bra studios. Vi har fullbokade kurser och skulle behöva fler studios. Nu håller vi till på Danscentrum på Jungfrugatan och på Dansklotet på Dansens hus.
Jag har en dröm att i framtiden få ge träning i Rotundan på Operan. Jag försöker övertyga Operans VD om det. Man kan hitta oss på Facebook men vi planerar att öppna en webbsida inom kort.
Jag tycker det är jättebra träning som stärker mage, rygg och bål, säger en deltagare. Foto Linn Bergh (Personerna på bilderna är inte dem som citeras i texten.)
Det måste vara ett bra tillfälle för intresserade dansare från Kungliga Baletten att få utveckla sin undervisning?
Det är oerhört viktigt att det ges tillfälle till det. För att man är en bra dansare betyder inte det att man är en bra lärare. För mig har det varit viktigt och lärorikt att se processen från en lärares sida, jag har mognat som dansare genom det. Jag önskar att jag hade börjat undervisa tidigare.
Ni ger även repertoar och tåspets-klasser.
Det var efter en förfrågan från deltagarna. Det kan vara roligt för dem att få prova på en variation som de sedan har möjlighet att se i en föreställning. Det här med tå-träning är en känsligare sak, det är inte det lättaste att dansa på tå.
I vår ska vi jobba på den kvinnliga variationen av Fågel Blå-variationen från Törnrosa och en av Kitris variationer från Don Quijote. Vi börjar med att lära ut stegen och sedan utvecklar vi tekniken och det konstnärliga.
Dans ska vara tillgänglig för alla, oavsett ålder, kroppsform eller kunskap, säger Dragos Milhalcea. Foto Linn Bergh
Vad jag förstår så har ni olika nivåer. Kan man vara helt och hållet nybörjare?
Man behöver inte ha någon erfarenhet alls. Dans ska vara tillgänglig för alla, oavsett ålder, kroppsform eller kunskap.
Vi börjar varje termin med en ”beginners level”, vi har också ”intermediate level” och även ”intermediate-advanced level” som jag undervisar.
Jag kommer att flytta till Mallorca inom kort men pendla till Stockholm för att fortsätta undervisa på lördagar. Det är också fler dansare från Kungliga baletten som undervisar. Förutom jag och Dawid är det Alina Lagoas, Minji Nam och Emily Slawski.
Margareta Lidström
4 feb 2019
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision