Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stephenson Piteå

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Joakim Stephensons ”Onapers”, inspirerad av filmen "Persona". Foto Jörgen Bodesand

12 feb
2018

Från flyghangar på Fårö till dansgolven i norr

PITEÅ: När scenversionen av fyra koreografers hyllning till Ingmar Bergman lyfter från filminspelningen i flyghangaren på Fårö, landar den allra först hos publiken i Norrbotten.

Turnépremiären i Piteå och föreställningen i Luleå är Dans i Nords sätt att uppmärksamma 100-årsminnet av filmskaparens födelse. För första gången efter urpremiären under Bergmanveckan på Fårö 2016, har ”Bergman genom koreografens öga” presenteras utanför kameralinsens perspektiv.

Nadja Sellerup och Oscar Salomonsson i Pär Isbergs ”Samband ­– Band – Saraband”. Foto Jörgen Bodesand

Hur spektakulär flyghangaren är som dansscen, framgår tydligt både i filmen och sceniskt. Bergmans egen röst och stämningen på Fårö är central. Vid turnépremiären i Piteå flyttades konceptet till Studio Acusticums jämförelsevis lilla scen Black Box.

Producenterna Ingmar Bergman junior, son till legendaren, och Marie-Louise Sylwander från Kungliga baletten, konstaterade att flytten varit en utmaning som alla inblandade tagit sig an med glädje.

Uttalandet var inte en klyscha. Här märks engagemanget i rörelse, ljussättning, musikval, ordval. I kombination med de filmsekvenser som visas i fonden, formas en helhet som är det bästa jag hittills upplevt i en dansföreställning med flera koreografier inblandade. Här räknas även filmregissören Fredrik Stattin in bland skaparna av konstverket.

Pär Isbergs ”Samband ­– Band – Saraband” börjar med en flygresa där paret på filmduken för ett samtal om något fördolt som uppdagats. (Koreografen har inspirerats av sitt och Bergman juniors liknande historiska band till olika släktingar). Sedan kliver paret ut i rummet, fortfarande iförda sina reskläder. Sådana enkla men viktiga detaljer präglar särskilt detta stycke men också hela föreställningen. Alltid genomtänkta, i rättan tid, ibland häpnadsväckande.

Tillsammans med dansens höga kvalitet bidrar det till att publikens uppmärksamhet aldrig avtar. Särskilt gillar jag att koreograferna flera gånger tagit fasta på Ingmar Bergmans humor, fantasi, och musikalitet.

Lidberg Piteå

Pontus Liedbergs ”En förstudie” fick publiken ta del av via filmduken. Foto Hammars Drama Productions

Premiärdansarna Nadja Sellerup och Oscar Salomonsson gestaltar en livssamvaro i dur, lika vacker och innehållsrik som ljudspåret de dansar till – Bachs cellosvit ”Sarabande” i Torleif Thedéens utmärkta tolkning. En berättelse om glädje, sorg, tröst, gräl, försoning, men mest om gemenskapens lycka. Exakta rörelser böljar med varandra i ett skickligt samspel, tills vi befinner oss i flyghangaren.

Pontus Liedbergs ”En förstudie” framförs via filmduken, eftersom en häst inte har tillträde till Black Box. I hangaren står även inledningens flygplan. Koreografen dansar själv, ackompanjerad av Stina Ekblads röst ur ”Fanny och Alexander” och Stefan Levins musik.

Dansaren tycks med sin muskulösa skicklighet söka den kallblodiga skäckens och dess ledsagares uppmärksamhet. Deras närvaro är påtaglig men de verkar inte bry sig det minsta. Efter den infernaliska studien i kroppskontroll sitter Pontus Liedberg med hästens tillåtelse upp på dess rygg och leds ut.

Stämningen förändras radikalt när det hela övergår i Joakim Stephensons ”Onapers”. Den är inspirerad av filmen ”Persona” – och den stora frågan om vad i människan som är existentiellt. Kungliga balettens premiärdansare Nathalie Nordquist och Jenny Nilson skildrar med stark scennärvaro koreografens undran över hur nära sköterskan och patienten kan komma varandra.

Varje rörelse är tydlig och har mening. De handlar om falska gester och om vad som är äkta. Dramatiken är förtätad. Den kalla känslan förstärks av en elektronisk ljudbild ihop med repliker från filmen. Svärtan skingras välbehövligt med patientens recitation över Ingmar Bergmans funderingar om när han var medvetslös i åtta timmar och hans dödsskräck därefter lättade.

Ekman Piteå

En förlösande avslutning med Alexander Ekmans ”Tankar om Bergman”. Foto Amanda & Jacob Stephenson

Alexander Ekman kommer in och breder ut en matta framför sängen. ”Tankar om Bergman” är en lekfull och skämtsam blandning av levande dans och Bergmanfilm.

Koreografens inspelade röst undrar hur det skulle vara om han träffade den världsberömda regissören. ”Idag har jag bestämt hur jag själv ska dansa” hörs Alexander Ekman säga, samtidigt som han gör just det. Han fortsätter med med liv och lust engagera publiken i frågor som ”Vad ville Ingmar Bergman säga med rörelser?” och annat koreografiskt och dansant som allt kretsar kring i stunden.

En härlig avslutning på en helgjuten föreställning. Jag är mycket glad över att ha fått uppleva denna levande version, för den kommer att stanna i minnet länge. Förhoppningsvis får fler chansen, om intresse finns bland arrangörer för vidare turné efter gästspelet i Norrbotten.

Karina Sundkvist
12 feb 2018


  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil