Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oliver1

Med Billy Elliot i Malmö blev jag intresserad av balett som jag aldrig dansat förut.

Oliver Palm [Billy #211] möter Dansportalen

HÖLLVIKEN: Oliver Palm 12 år – Från Small Boy på Malmö Opera till Billy Elliot på Stadsteaterns stora scen i Stockholm.

Oliver pendlar från Skåne till Stockholm för att spela rollen som Billy. På våren 2016 åkte de som spelade Billy/Michael ned till Malmö Operan, så frågan var enkel, vad gjorde att du fick vara med i Stockholm?

Jag gick på en audition i Malmö för statistroller i Billy-showen och jag fick spela Small Boy. Men man sökte statister mellan sex och åtta år och 14 och 16 år, och eftersom jag var tio år då så var jag mittemellan. Men min mamma sa att vi skulle söka ändå!

Det var bra gjort!

Ja, det var det! Och ett par dagar efter min audition fick jag besked att jag antagits och det kändes jättestort! Under tiden showen spelades i Malmö hade de audition för dem som skulle spela Billy/Michael i Stockholm. Men tyvärr var vi på Kuba just då så jag trodde det var kört för min del.

Men mamma föreslog att vi skulle maila Stadsteatern! Och det fanns en audition till! Jag fick visa upp mig med dans och sång och akrobatik och gick vidare till Billy-skolan på Base23. Vi var 30 på audition men endast sex gick vidare. Efter en tid så ramlade två till bort från utbildningen. Efter ett par veckor fick vi träna tillsammans med dem som spelat Billy/Michael i Malmö.

Sedan följde ytterligare en audition där det skulle bestämmas vem som skulle spela Billy/Michael-rollen i Stockholm. Det blev samma prov igen!

Oliver2

Vem gillar inte applåder och uppmärksamhet!

Vad sjöng du då?

De valfria låten var Seven Years av Lukas Graham och Electricity från musicalen. Efteråt tog det lång tid tyckte jag, även om det bara handlade om några veckor – tills jag fick svar om jag skulle få rollen eller inte.

Och då fick du ett brev som någon hemma försökte öppna innan du fick det!

Nej, nu blandar du ihop det med musikalen! Haha

Koreografen Roine Söderlundh ringde mig och berättade att jag fått rollen som Michael under våren ­– jag blev jätteglad. Inför hösten sökte man två ersättare för Billy och då blev det jag och Adrian som fick axla rollen.

Hur började ditt intresse för dans?

Jag var sex år när jag började med dans efter skolan i Höllviken – som ligger strax söder om Malmö. Jag höll på i ett år men det var mest två dansstilar, break och dance hall som är en jamaikansk stil och ganska häftig. Med Billy Elliot i Malmö blev jag intresserad av balett som jag aldrig dansat förut. Och sång hade jag heller aldrig sysslat med.

Kunde du göra detta i Höllviken?

Ja, på Maria jazz som är en dansskola i Höllviken kunde man bl a syssla med balett, street och musikal.

Vad fint att det finns sådana möjligheter även utanför storstäderna.

Absolut och det är väldigt bra.

När du nu började på Billy-skolan lade man in en högre växel för dig?

Man kände att det var en nivå högre och jag upptäckte att jag faktiskt hängde med på utbildningen, även om jag blev arg ibland när jag inte klarade ett steg eller att det inte såg snyggt ut det jag gjorde.

Hur gör du för att vara Billy på scenen och inte Oliver?

Jag är nästan alltid nervös när jag går in på scenen men jag ser det som något positivt. På scenen kommer jag i en stämning som gör att jag känner att jag är Billy och inte Oliver längre.

Du började med Michael, som är en mer tydlig roll?

Jag är glad att jag fick göra honom eftersom det är en sån tacksam roll Det är ett av de populärare numren och publiken brukar lossna då.

Men du fick även lära dig stepp?

Ja, det ingick men balettnumren kräver mycket mer träning för att de ska bli bra. Det går inte fuska sig igenom, Jag behövde extra steppträning i Malmö för att repetera in rollen, eftersom jag missade en del pga skolan. Men nu sitter det på plats…

Oliver2

Men det är också en så fin och känslig men lite sorglig historia.

Vad gör du när du kommer av dig på scenen?

Det hände i Electricity-numret att jag fick en total black out på ett grenrep. Så det var bara att improvisera fram något med hjälp av musiken. På en sekund kunde man se på mig att ”att oj vad ska jag göra nu…”

Vilket är det härligaste momentet i showen?

Applådtacket! För då vet man att man genomfört en hel föreställning och att det funkat, så nu ger man allt i slutapplåden. Men även när man gjort ett dansnummer och får fin respons från publiken! Vem gillar inte applåder och uppmärksamhet! Bästa känslan är förmodligen i Electricity som är ett härligt nummer. När man dansar och steppar är man rätt så avslappad.

Varför är Billy Elliot så populär över hela världen, den spelas för utsålda hus var den än sätts upp?

För att det är barn som är i huvudrollerna! Men det är också en så fin och känslig men lite sorglig historia, och Billy är en modig kille som står upp mot sin pappa för att få fortsätta dansa.

Du måste ju öva på sångerna även när du är hemma så familjen får väl gratisshower då?

Haha! Jag brukar öva med mamma för hon har bra gehör och säger till direkt om jag sjunger en felaktig ton. Vi letar upp instrumentalversioner av t ex Electricity och använder som stöd när vi repeterar. Min mamma har dansat tidigare mera som hobby, men hon kan alla regler inom dansen så det är ett bra stöd. Men jag vill inte att mamma ska ha rätt alla gånger så då blir lite bråk.

Oliver3

Jag känner nu att det här är kul och jag vill fortsätta att dansa och sjunga.

Det är ju ändå du som står på scenen!

Jo det stämmer ju haha!

Hur ser en vanlig Billy-vecka ut för dig?

Jag går i skolan under veckan och umgås med mina kompisar. På lördagen åker jag upp till Stockholm – för jag har alltid föreställningar under helger. Är det en tidig föreställning åker jag upp redan vid nio-tiden, är det en kvällsföreställning blir det lite senare. Jag är alltid lite småpirrig och tänker på vad jag ska göra på scenen.

På Stadsteatern äter jag middag, som följs av uppsjungning och sedan dansuppvärmning. Därefter är det dags att byta om till scenkläder. Jag måste också provflyga för att testa säkerheten i den utrustningen. Då återstår det 40 min kvar till föreställningen. Jag ska sminkas men vi använder inte så mycket smink utan mest puder för att inte se så bleka ut, samt att de fixar håret och sätter på mig mikrofonen. Sista halvtimmen går jag mest omkring och är smånervös och tänker igenom numren… Jag känner adrenalinet i kroppen men efter två-tre scener börjar jag känna mig mer avslappad.

Vad har du för tankar på vad du vill göra efter den 22 november när showen slutar?

Jag vill gärna bli nåt inom artisteri, om möjligt få vara med i musikaler i Malmö. Men även fortsätta att träna dans och sång för att bli så bra som det är möjligt. Jag känner nu att det här är kul och jag vill fortsätta att dansa och sjunga, avslutar Oliver.

Oliver Palm är Billy #211, dvs den 211:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #2 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #1 med David Fridholm [Billy #183] publicerades 23 oktober. Intervju #3 med Adrian Macéus [Billy #212] publiceras 15 november.

Text & foto

Cristian Hillbom

3 nov 2017


  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil