Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

HKi Vårfest 2017. Pas de deux ur Coppélia Suite med Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola

Pas de deux ur Coppélia Suite med Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola

Vacker vårfest med unga dansare

HELSINGFORS: Vid slutet av en intensiv termin dansade Balettskolan vid Nationaloperan sin Vårfestföreställning i Almisalen (Operans lilla scen), hela sex gånger.

Den inleddes med en charmig och fräsch Coppélia Suite (Délibes) av Wilfried Jacobs. Till grund låg det ursprungliga verket av Arthur Saint-Léon och Marius Petipa. Jacobs hade varsamt anpassat koreografin till elevernas aktuella färdigheter i balett.


Hki vårfest 2017. Ensemblen i Coppéli Suite. Foto Mirka Kleemola

Ensemblen i Coppéli Suite, i centrum solistparet Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola


Wilfrid Jacobs – utbildningschef och pedagog vid skolan – hade gjort en egen tolkning och iscensättning som var fungerande och passade mycket bra för de uppträdande barnen från och med årskurs 3 på lågstadiet och för de unga dansarna. En del av dem är nu färdiga att träda in i yrkeslivet, men att hitta en plats i ett danskompani är inte en självklarhet.

Svanhilda och Frans är huvudrollerna i Coppélia Suite – arranderad efter helaftonsbaletten Coppélia. I dessa uppgifter i de olika föreställningarna alternerade Katariina Luukas, Jessi Räty och Ella Puurtinen som Svanhilda. Som Frans sågs Aapo Kokkonen, Samuel Haramo och Konsta Roos, som alla nu avslutar sin yrkesutbildning vid skolan.

Av paren var Ella Puurtinen och Konsta Roos kanske de mest färdiga i konstnärskapet. Solisterna hade olika personliga drag och inga misslyckanden kunde konstateras. Spänningen syntes dock, vilket ju är naturligt vid skolföreställningar.

Dessa solister uppträdde också i gruppen av sex ledande väninnor och vänner. De övriga väninnorna var Tiia Lehtinen, Julianna Luhtala och Silja Piippo. I kåren dansade Emma Ikävalko, Maija Jalonen, Laura Lehtonen, Viola Länsivuori, Sara Makkonen, Maija Marvaila, Heljä Nikula, Leonora Nummi och Senja Robbins.

Männen var, förutom de nämnda, Oskari Kymäläinen, Schonan Greve, Mark Krister Haav och Colin Jacobs från lägre årskurser i både yrkesutbildningen och skolan. Ställvis levererade dessa unga män ett fint fyrverkeri av hopp. Alla solisterna fick visa sina bästa bravurnummer, och parens gemensamma dans åter var luftig och njutbar. Bra repeterat.

Hki Vårfest 2017. Timmarnas dans ur Coppélia. Foto Mirka Kleemola

Timmarnas dans ur Coppelia. Foto Mirka Kleemola


Bland danserna sågs även ett Mazurka-solo, en Czardas, Timmarnas dans och Gryningen. Andakten utfördes vackert av solistpar, olika i de sex föreställningarna. Jag såg tre av dem. Av damerna imponerade speciellt Matilda Nordberg och Birit Haarla med sina tolkningar. Den tredje jag såg, var en säker Ellen Mäkelä.

Två dansnummer som fått namnen Arbetet och Bröllopsdansen dansades intensivt och ivrigt av grupper med mindre elever. De olika scenerna växlade i en takt som höll publiken intresserad. Man kunde beundra färdigheterna hos dem som kommit längre i utbildningen och de yngre elevernas iver att visa vad man lärt sig. Polkasteg i barndans funkar alltid, speciellt om man övat bra, avancerar i samtakt och håller rytmen.

Vissa grundpositioner och hopp från två fötter med landning åter till bägge, funkar och visar publiken att man lärt sig utåtvridningen och tiotals andra saker för att kunna prestera allt som ses. Det dansanta fanns redan med hos en del.

Förutom Jacobs själv hade de övriga pedagogerna Anne-Marie Ahola-Hiitola, Ulrika Hallberg, Timo Kokkonen, Riikka Nyman, Virve Olsson, Ophélie Rodighiero, Satu Soldán, Minna Stenvall och Susanna Vironmäki svarat för repetitionerna.

Det är fint att kunna konstatera hur ett ihärdigt arbete i balett ger resultat. Inga kompromisser mera, fötterna är sträckta så det förslår, ingen tittar blygt neråt. Ansiktena är glada och paren dansar också för varandra, vilket inte alltid sker om repetitören missat sin uppgift. Man blir glad över att se dessa barn och unga uppträda. Ganska fiffigt gjord var denna koreografi – fin rytm och inga störande pauser eller för långa danser – allt gick smidigt till.

Hki Vårfest 2017. Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis. Foto Mirka Kleemola

Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis. Foto Mirka Kleemola


Två moderna verk sågs också. Det intressanta och påhittiga Silence Among Us av Emrecan Tanış (repetitör Johan Pakkanen) hade sitt uruppförande och var koreograferat enkom för yrkesutbildningens studerande i första årskursen. Musiken var av Mehmet Sadik Tanış och Alessandro Cortini.

Emrecan Tanış förklarar att hans impuls till verket varit livet för en modern irakisk dansare vars konst inte accepterats av omgivningen, och som avlidit i en bombattack. Detta hade resulterat i tankar om människor som lever i tystnad och vilkas liv också avslutas i tystnad. Alltså något för unga att också fundera på när de förberett sig till uppdraget.

Verket hade en gnista som ofta saknas i moderna koreografier; dansstuderandena berättade om samarbetet som skulle länka dem in i dansen på ett annorlunda sätt än hur de var vana vid att göra.

Tanis är dansare vid Nationalbaletten och därtill sedan några år tillbaka även verksam som koreograf. Han prisbelönades nyligen med två priser vid Stuttgarts solodansfestival: 3:e priset i dans och 2:a priset i koreografi.

Hki Vårfest 2017. Ur Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu. Foto Mirka Kleemola

Ur Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu. Foto Mirka Kleemola


Delar av Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu (ungefär En berättelse för den lilla scenen) till musik av Eero Hämeenniemi visades med dansarna från yrkesutbildningens 2:a och 3:e årskurs. Virpi Juntti och Valtteri Raekallio hade jobbat med dem. Som i det förra verket var ungdomarna hemma i rörelsespråket men visst hade de lite bråttom att slutföra allt till punkt och pricka då tempot i koreografin ändå var ganska krävande för studerandena..

Jag funderar på ljussättningen som ofta är ganska mörk i moderna nummer, och vilket också kommer till tals. Det mörka i livet tydliggörs inte alltid genom att visa det i – mycket - mörker.

Kvällen som sådan bjöd på en ljus syn på framtiden.

Hki Vårfest 2017.. Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis

Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis

I rollerna:

Timmarnas dans ur Coppelia
Ada Kaijala, Aino Kannas, Elise Nikula, Emma Kerttula, Isabella Nyström, Matilda Kokora, Nanny Hedberg, Rosa Säilynoja, Siina Ailasmaa, Edith Stenvall, Johanna Koivumies, Lia Tarkkanen, Lotta Tuominen, Madlen Mäkelä, Marina Hartikainen, Sanni Eloranta och Sofia Hanttu.

Silence Among Us
Birit Haarla, Katja Haarla, Ronja Hannola, Taru Hiitola, Ellen Mäkelä, Isabella Nevanlinna, Matilda Nordberg, Erika Pastel, Oskari Kymäläinen – yrkesutbildningen, årskurs 1

Pienen Näyttämön Juttu
Tiia Lehtinen Julianna Luhtala, Katariina Luukas, Silja Piippo, Ella Puurtinen, Jessi Räty, Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Konsta Roos – yrkesutbildningens avslutande årskurs 3

Emma Ikävalko, Maija Jalonen, Laura Lehtonen, Viola Länsivuori, Sara Makkonen, Heljä Nikula, Leonora Nummi, Senia Robbins – yrkesutbildningen, årskurs 2

Fotnot:
Officiellt heter operabalettskolan: Balettläroanstalten vid Finlands nationalopera

Följande dansare har nu fått plats i Nationalbalettens ungdomsgrupp:
Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Katariina Luukas, Ella Puurtinen och Konsta Roos

Anita Jokela
22 juni 2017


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil