Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram


Jurymedlem i Nordic Baltic Ballet Competition 2017:

"Balettskolorna har hög nivå på sin undervisning"

FALUN: Vid Stora Daldansens Nordic Baltic Ballet Competition 2017 i Falun kom sju av sexton finalister från Norge.

De tog åtta av de fjorton priserna. Tävlingen hade i år lockat 43 unga dansstuderande ungdomar till Falun.

Det var 19 juniorer och 24 seniorer, med en bra balans också när det gällde antalet pojkar och flickor. De kom från Sverige, Norge, Finland, Estland och Lettland. Årets tävling var den 30:e i ordningen.

Under 23 år gick tävlingen på Moraparken i Mora med eldsjälen Sirkka-Liisa Forslund (1949-2011). som initiativtagare och konstnärlig ledare. Årets jubileumstävling tillägnades Sirkka-Liisas minne. Från början var det en ren svensk tävling som med tiden vuxit till sitt nuvarande stora format. Sedan 2010 har tävlingen gått på Dalateatern i Falun.

Siirkka-Liisa Forslund

Sirkka-Liisa Forslund Foto Stora Daldansen Facebook

Som vanligt hade en fulltalig publik lockats till finalen, Mammor, pappor och syskon förstås, liksom dansintresserade från Dalarna och vida däromkring. 

Arrangemangen sköttes utmärkt – den enda "lonngören" var pausen i väntan på juryns beslut, men då gavs i stället tid för förfriskningar och engagerade resonemang om vars och ens egna favoriter.

Jurymedlemmarna varierar från år till år, alla kan inte ställa upp varje år. Balettchefen för kungliga Baletten brukar alltid vara med, men just i år hade han förhinder. Joseph Sturdy hade därför utsetts till juryns ordförande. Claudine Andreo från Grasse är alltid med och Carina Ari-stiftelserna utser alltid en representant, i år var det Ana Laguna. Därutöver ska det vara två erfarna danspersonligheter.

NBBC 2017

Alla vinnarna med konstnärlige ledaren Jonas Kåge och juryns ordförande Joseph Sturdy. Foto Stora Daldansen Facebook


Konstnärlig ledare för tävlingen är sedan flera år Jonas Kåge. 

Vad tycker Jonas Kåge om årets tävling?

Han berättar för Dansportalen:
"Jag är glad att tävlingen fortfarande lockar så många unga dansare och att publiken kommer igen varje år. Särskilt glad är jag att de baltiska länderna är väl representerade i år." 

"De tävlande eleverna kommer ofta tillbaka i flera år, det är spännande att se hur de utvecklas. Minimiåldern är 14 och de äldsta är 19 år. Den största utvecklingen sker ju för juniorerna från 14 till 16, då mycket händer med deras kroppar. Det gäller ju både kunskap och mognad som människa och dansare –  mycket för juryn att ta hänsyn till."

"Seniorerna ska ju klara av att riva av de riktiga grejerna – det är tuffa saker!"

"De framför ju även moderna verk, vilket kan vara knepigt. Det vi kallar för nutida dans utvecklas ju hela tiden, och det är inte lätt att hitta koreografer som vill bidra med nya stycken, även om de stora skolorna har personer som kan bidra med koreografier. Man vill ju gärna ha god kvalitet," säger Jonas Kåge.

"De klassiska verken är ju beprövade och ger bra besked om nivån hos dansarna. Idealet vore om vi kunde få några etablerade koreografer som kunde ge oss tre nutida verk, små stycken som dansarna kan få jobba med." 

"Det är svårt att bedöma nya verk som aldrig setts förut. Uttrycket kan vara starkt, men hur bedömer man tekniken och utförandet. Det vore ju också bra för eleverna att arbeta direkt med erfarna koreografer, och arbeta med verk som ska utföras korrekt utan att anpassas till den enskilde dansaren," avslutar Jonas Kåge.

Hur arbetar juryn?
Vid ett samtal med Dansportalen berättade jurymedlemmen Amanda Bennet lite om hur bedömningen av de tävlande går till: 

"Vi bedömer alla dansare lika, oberoende av kön, men vi skiljer på juniorer och seniorer. Jag tittar efter om dansaren har en god kvalitet för sin ålder. Man måste ha hela paketet, inklusive en god framställning." 

"Jag gav en master class för de dansare som inte gått till final och de arbetade mycket seriöst. De lyssnade, försökte applicera de korrektioner jag gav dem – det var en hel del nytt för några av dem – jag var mycket nöjd. Jag arbetar med att ge dem en bra bas i placering, teknik, musikalitet, sådant som gäller alla skolor och stilar."

"Vi möter ju elever från många olika skolor, men vi försöker bedöma dem efter internationell standard. Det är intressant att se varje skolas kvalitéer avspeglas i studenterna. Att så många skolor är representerade i finalen visar att skolorna har en hög nivå på sin undervisning."

"Det är också fint att ha en bra scen för att framföra styckena på, en riktig teater med bra resurser: teknik, repetitionssal, loger och pausrum. Tävlingen är mycket väl anordnad och allt fungerar med god kompetens, och jag var mycket nöjd med nivån på de studerande," säger Amanda Bennet.

Anders Jörlén
21 mars 2017

Resultat 2017

Juniorer 14-16 år  

1                       Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

2                       Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan, Göteborg

3                       Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm


Seniorer  17-19 år 

1                       Nora Elise Augustinus, Kunsthøjskolen, Oslo

2                       Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

3                       Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Resa till Balettävlingen i Grasse:   

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo 

Reserver Grasse:

Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Colin Shoma Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors   

Nils-Åke Häggboms pris (resa till Grasse):  

Fartein Bentsen Ringset, Operans balettskola, Oslo     

Publikens pris:   

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo          

Övriga finalister
Juniorer: 

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Farthein Bentsen Ringsedt, Operans Balettskola, Oslo

Elina Blazevica, Riga Choreography School, Riga, Lettland

Gabriel Gudim, Operans Balettskola, Oslo

Jack Hartill, Svenska Balettskolan, Göteborg

Taru Hiitola, Operans balettskola, Helsingfors

Colin Shona Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors                    

Seniorer:                                      

Sindre Berntsen, Kunsthøjskolen, Oslo

Markus Nilsson, Balettskolan, Tallinn

 

Juryn NBBC2017

Hela juryn för Stora Daldansen 2017. Foto Stora Daldansen Facebook

Jury                    

Ordförande: Joseph Sturdy, koreograf och danspedagog

Amanda Bennet, tidigare konstnärlig ledare för den internationella tävlingen Prix de Lausanne, nu chef för Ballettschule Theater Basel

Clodine Andreo, chef och pedagog vid Chorea Dance Center i Grasse och konstnärlig ledare för Jeune Ballet Mediterranéen

Minna Tervamäki, Étoile vid Nationalbaletten i Helsingfors

Ana Laguna, dansare, koreografiassistent och iscensättare

Joakim Stephenson, dansare, koreograf och iscensättare


Tävlingens konstnärlige ledare är Jonas Kåge, internationell stjärndansare i Europa och USA

Tävlingens pedagog är Deborah Dobson och konferencier är Niklas Lindblad

Gynna Sirkka-Liisas Minnesfond, Bankgiro 5988-7174


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil