Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Egerbladh , Som i en dröm. foto Micke Sandström

Som i en dröm. Fr.v. Crister Olsson, Emelie Wallberg, Eli Ingvarsson och Lindy Larsson. Foto Micke Sandström

Dämpat, dynamiskt, innehållsrikt, omistligt

UPPSALA: Som en skimrande juvel är andra akten i Birgitta Egerbladhs dansteaterföreställniung Som i en dröm på Uppsala Stadsteater.

Till den grad är akten full av gott humör, lustigheter, överraskningar, dans och nya variationer på det eviga ämnet kvinnligt – manligt.

Som i en dröm. Ensemble. Foto  Micke Sandström

Som i en dröm. Ensemble. Foto Micke Sandström


Andra akten börjar bra med applåder och skratt inför öppen ridå. Ensemblens fem damer är skrudade i vackra, enfärgade långa klänningar och skor med ordentliga klackar. De fem herrarna bär svarta kostymer och skor och vita skjortor.

Det är också i andra akten som de agerande brister ut i dans till härliga musikstycken med doft av 50/60-tal: rumba, cha-cha-cha, blues, foxtrot och tango. Just tangon, med fem par dansandes till den ljuvt nostalgiska Poema (komponerad redan 1925!), med sång av Francisco Canaro, var för mig föreställningens koreografiska höjdpunkt.

Som ofta i genren dansteater är det i Som i en dröm inte fråga om en sammanhållen berättelse, utan snarare om en grundton: möten och missförstånd människor emellan. I föreställningen samsas och kontrasterar texter (ibland fragment) av femton författare.

En rad som fastnade i mitt minne var "Du hade stört smärtans landvinningar". När jag googlade upptäckte jag att raden ingår i en dikt av Bruno K. Öijer. Den börjar "Du fick aldrig veta att när du rest satt jag kvar". Jag ber: läs den! Men gör ungefär som gestalterna i föreställningen: de tvekar och tvivlar ofta men slutar inte hoppas.

Först när detta skrivs har jag upptäckt att Birgitta Egerbladh 2013 utsågs till hedersdoktor i Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet. Tillåt mig hurra post festum.

Som i en dröm. Bashkim Neziraj och Lindy Larsson. Foto Micke Sandström

Som i en dröm. Bashkim Neziraj och Lindy Larsson. Foto Micke Sandström


Av föreställningens medverkande har jag tidigare sett enbart Lindy Larsson. Han är ett fenomen. Exempel: I en kort entré bara går han tvärs över scenen och tillbaka, i grön lång klänning och höga klackar. I ena handen bär han en lampa. Det är allt. Men han fångar den förundrade åskådarens öga och praktiserar en bakåtlutad gångstil där . .. Nej: Kan inte beskrivas, måste upplevas.

De övriga nio agerande har alla sina stora stunder. Emelie Wallberg hanterar kreativt ett par svarta strumpbyxor som inte vill lämna fötterna. Logi Tulinius försöker lära sig cykla enhjuling och återkommer senare stolt sittande i en trampfåtölj.

Som i en dröm. Eli Ingvarsson. Foto Micke Sandström

Eli Ingvarsson i Som i en dröm.. Foto Micke Sandström


Så långt om andra akten. Den första gjorde mig först förbryllad. En upptakt? Väl lång som sådan. En kontrast? Onekligen. Kanske bäst så här: I första akten presenteras ett desillusionerat förhållningssätt, med de agerande i tvådelade vardagskläder i dämpad färgskala. I andra akten är svaren inte nödvändigtvis tydligare ("Det är inte så lätt alltid"), men andan är av det slag som inte låter sig nedslås.

Nog behöver vi i dessa faktaförnekandets dagar allt vi kan få av livsbejakande tro, hopp och skönhet. Därför är detta innehållsrika dansteaterstycke av Birgitta Egerbladh omistligt.

Filosofen har uttryckt det så här: Skillnaden mellan en optimist och en pesssimist är att optimisten har roligt under tiden.

Emilie Wallberg, Bianca Cryzeiro och Mikaela Ramel i Som i en Dröm. Foto Micke Sadström

Emelie Wallberg, Bianca Cruzeiro och Mikaela Ramel i Som i en Dröm. Foto Micke Sadström

Peter Bohlin
14 feb 2017


Produktionsfakta:

Regi och koreografi: Birgitta Egerbladh
Dramaturg: Marie Persson Hedenius
Scenografi och kostym: Katrin Brännström
Ljus: Mats Öhlin

Medverkande:
Bianca Cruzeiro, Eli Ingvarsson, Tytte Johnsson, Lindy Larsson, Åsa Forsblad Morisse, Bashkim Neziraj, Crister Olsson, Mikaela Ramel, Logi Tulinius och
Emelie Wallberg.

Texter ur:
Jeanne d ‘Arc av George Bernard Shaw
Istället för hiphop av Daniel Boyacioglu
Kris av Karin Boye
Dikt av Elmer Diktonius
Sång av Allan Edwall
Yerma och Canciones av Federico García Lorca
Bara dårar rusar in av Håkan Hellström
Ett dockhem av Henrik Ibsen
Psykos kl 4.48 av Sarah Kane
Gröngölingen är på väg av Barbro Lindgren
Nära det vilda hjärtat av Clarice Lispector
Idlaflickorna, Lugn bara lugn och Hej då, ha det så bra! av Kristina Lugn
Natten är dagens mor och Modet att döda av Lars Norén
Håll mig hårt av Suzanne Osten och Siv Widerberg
Romeo och Julia samt Hamlet av William Shakespeare
Ett drömspel, Dödsdansen och Fröken Julie av August Strindberg
Tre systrar och Måsen av Anton Tjechov
Orlando av Virginia Woolf
Dikter av Sonja Åkesson
Svart som silver, Det förlorade ordet, och Dimman av allt av Bruno K. Öijer

Musik:
av Birgitta Egerbladh, Nils Frahm ocgh David Darling
samt i akt 1:
Rainfall av Michael Jones
Music for 18 musicians av Steve Reich
Kiss me honey med Shirley Bassey
Nocture (Chopin) spelad av Daniel Barenboim
Something's coming av Vic Damone

I akt 2
Sway med Dean Martin
Cha cha cha D'amour med Dean Martin
Birgittas låt
Buenos Noches Mi Amour med Jack Hansen And His Orchestra
Blues In My Heart med John Buzoun Trio
Poema med Francisco Canaro
Purcell
Sometimes med Goldmund


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil