Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vadstena 2016 Nina i närbild. Foto Markus Gårder

Saara Ravala i titelrollen som Nina. Foto Markus Gåder

Opera med hjärta och hjärna

VADSTENA: Sommarsäsongens föreställning Kär och galen med Vadstena-Akademien bestod av två innehållsmässigt sett mycket olikartade verk från det sena 1700-talet: operorna Nina och Comala.

Föreställningen är ett resultat av projektet 'Performing pre- modernity'. Där bedrivs, under fem år, parallellt konstnärlig och akademisk forskning, med stöd av Riksbankens jubileumsfond. Ämnet är att studera och åter uppföra musikdramatik från andra hälften av 1700-talet.


Projektet leds av två internationella auktoriteter: Magnus Tessing Schneider, fil. dr. i teatervetenskap vid Stockholms universitet och, som musikalisk ledare, den briljante Mark Tatlow, dirigent och nu gästprofessor vid projektet.

De två timslånga operorna var inget mindre än konstnärliga uppenbarelser. Den dramatiska (med lyckligt slut) Nina eller Den af kärlek svagsinta, med musik av Giovanni Paisiello (1789) samsades förträffligt med dramatiska och tragiska Comala, med musik av Pietro Morandi (1780).

Operorna sjöngs på italienska. Tack vare en diskret textmaskin kunde åskådaren konstant följa innehållet.

Nina med ensemble. Foto Markus Gårder

Saara Ravala med ensemble i Nina. Foto Markus Gårder

Starka känslostormar av saknad och återseende

I Nina är medlidande ett genomgående grundmotiv. Den stackars huvudpersonen tror att den älskade avlidit. Därför har hon mist förståndet och försjunkit i sin egen värld. Men hennes goda hjärta är det inget fel på: hon är vänlig mot de fattiga.

Nina inleder varje dag med förhoppningen att den älskade skall återkomma. Dagen slutar dock med att hon åter försjunker i apati. I känsloskiftningarna visar sångarna i kören aktiv medkänsla.

När den älskade till slut en dag dyker upp återkommer Nina till verkligheten. Slutsång: "Kärleken är medlidandets barn".

Hanna Fritxson som Comala. Foto Markus Gårder

Hanna Fritxson som Comala. Foto Markus Gårder


I Comala blir huvudpersonen (en gestalt från keltisk sägen) lurad att tro att den älskade dött i strid. När han så återkommer blir känslostormarna för kraftiga och Comalas hjärta brister. Om man så vill: en död i glädje.

Nina spelades med framgång långt in på 1800-talet. Comala har veterligen inte spelats sedan 1780. Operorna förtjänar mer än väl att åter spelas, både som helheter och enskilda konsertstycken.

Konstnärlig gestaltning

För bröllopssalen i Vadstena slott hade Ann-Margret Fyregård skapat en dynamisk scenografi. Den gav spelplatser i många nivåer och inramade orkestern (hela 23 personer), som var placerad i något så ytterligt ovanligt som en cirkel för stråkar och en för blåsare.

Föreställningen var också en praktisk undersökning i musikaliskt samarbete – utan dirigent! Mark Tatlow satt stilla i en liten nisch. Musiker och sångare (välutbildade yngre) fick i stället praktisera ömsesidig uppmärksamhet, hela tiden.

För regin svarade den italienska rörelse- och dansspecialisten Deda Cristina Colonna. Hon fyllde spelplatsens möjligheter med dynamisk aktion. Sångarna i den niohövdade kören framstod till och med som individuella artister.

Kort sagt: Detta var en föreställning som i alla avseenden var i detalj genomarbetad.

Vadstena 2016 scenbild

Kär och Galen i Vadstena slott, scenbild med orkestern i förgrunden. Foto Markus Gårder


Föreläsningar
I samband med föreställningarna organiserades en dag ett högintressant, internationellt symposium med specialister från Danmark, Italien, Storbritannien och Tyskland, plus en mångkunnig panel. Lyssnaren blev både klokare och gladare.

Peter Bohlin
18 aug 2016

 

BAKGRUND
Internationella Vadstena-Akademien startades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe. Det främsta syftet är att vidareutbilda unga artister i början av sina karriärer genom att ge stöd av framstående yrkesutövare och mer tid för reflektioner än i traditionell operaproduktion.

På Akademien framförs enbart operor som ingen annan spelar – bortglömda eller nyskrivna. För den äldre repertoaren är forskningsinsatser avgörande.

Nils Spangenberg, konstnärlig ledare sedan 2001 och verksamhetschef sedan 2009, tilldelades 2014 Konungens medalj för värdefulla insatser för svenskt musikliv.
Förra året belönades han med Föreningen Svenska Tonsättares pris "Musikens Möjliggörare". Dansportalen gratulerar i efterhand.


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil