Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

From left to right: Csongor Szabo, Diane Clark, Naomi Pavri, Danielle de Vries, Paul Pui Wo Lee, Alison Lawrance Photo Hugh Carwell

From left to right: Csongor Szabo, Diane Clark, Naomi Pavri, Danielle de Vries, Paul Pui Wo Lee, Alison Lawrance Photo Hugh Carwell

Koreografi med omväxling och stillsam humor

STOCKHOLM, DANSENS HUS: Hur skapar man koreografi till ett av musikhistoriens portalverk? Örjan Andersson har under många år utmärkt sig för att med stor omsorg välja musikaliska verk till sina koreografiska kompositioner.

I sitt nya verk, med premiär på Dansens Hus, har han vågat sig på Bachs Goldbergvariationer.

From left to right: Naomi Pavri, Diane Clark, Danielle de Vries. Photo Hugh Carswell

From left to right: Naomi Pavri, Diane Clark, Danielle de Vries. Photo Hugh Carswell

Den nya koreografin bär namnet Goldberg Variations – Ternary Patterns for Insomnia. Här framförs variationerna av elva stråkmusiker i Scottish Ensemble i ett arrangemang av den ryske violinisten Dmitry Sitkovetsky.

Resultatet är en musikalisk fest. De fem dansarna i ensemblen Andersson Dance har en mäktig uppgift framför sig – en sorts konstnärlig bergsbestigning. Koreografins inledning är lysande, även om verkets början ser trevande ut.

När publiken gör entré är ridån redan uppfälld. De fem dansarna verkar förbereda föreställningen. Med tesatejp klistrar de ihop delar av dansmattan, till exempel. Detta avsnitt är på gränsen till riskabelt långt.

Så gör musikerna entré, ställer upp på scenen och börjar spela. En av dansarna börjar, i Anderssons lediga, avspända koreografiska stil, småspringa bland dem.

Snart inträder den stora överraskningen: alla, inklusive musikerna spelandes på sina instrument, börjar springa omkring i samma stil. Kvällens första och starkaste applåd för öppen ridå.

Jag ännu inte kunnat finna något lämpligt sätt för att beskriva Örjan Anderssons koreografiska stil i detta verk. Mångskiftande är den. Från gående och springande i lägre grad av stilisering till ofta med mild humor serverade påhitt. De flesta danssekvenserna är av kortare slag och framförs av enskilda dansare, ensamma eller bredvid varandra. Därtill förekommer ett mindre antal gruppkompositioner.

Den danssekvens jag särskilt fäste mig vid (verkets längsta) framfördes av Danielle de Vries.

From left to right: Daniel Pioro, Diane Clark, Danielle de Vries, Naomi Pavri, Alison Lawrance, Paul Pui Wo Lee, Jozsef Forro, Eve Ganneau, Csongor Szabo, Joanne Green Photo Hugh Carswell

From left to right: Daniel Pioro, Diane Clark, Danielle de Vries, Naomi Pavri, Alison Lawrance, Paul Pui Wo Lee, Jozsef Forro, Eve Ganneau, Csongor Szabo, Joanne Green Photo Hugh Carswell

Jag har tyvärr inte kunnat hitta dansarnas namn vare sig på Andersson Dances egen hemsida, eller som någon bildtext på Dansens Hus hemsida. Jag har påtalat det förr och vill upprepa det: jag tycker att det är svagt, för att inte säga upprörande, att duktiga dansare inte får den lilla erkänslan för sitt konstnärskap. Det borde vara självklart att en intresserad åskådare ska kunna begripa vem som är vem. Så: credits, om jag får be. (Uppdatering: Dansens hus och Andersson Dance har vänligen givet oss namnen på dem som är med på bilderna! Tack!)

From left to right: Jonathan Morton, Danielle de Vries. Photo Hugh Carswell

From left to right: Jonathan Morton, Danielle de Vries. Photo Hugh Carswell

Storartad musik, koreografi med omväxling och stillsam humor, avgjort intressanta dansare. Till en del av verket ställer jag mig dock tveksam: kostymerna, särskilt i verkets första del.

Visserligen kan man, med ett svepande och inte riktigt rättvist ord kalla koreografistilen för avspänd, men i mitt tycke är flera av kostymerna informella till det slarvigas gräns: mjuka, långa byxor och linnen. Som för repetitioner.

Vid ett tillfälle tyckte jag mig ana en mening. Ungefär i mitten av verkets första del åker persedlar på och av, och plötsligt dansar en av killarna helnaken en stund. Och här kommer poängen: luftkläddheten framstår i sammanhanget som något helt naturligt. Att det samtidigt framgår att inte alla kroppsdelar låter sig koreograferas skriver jag på den milda humorns konto.

Scen: Dansens hus, Stockholm Koreograf: Örjan Andersson
Musik: JS Bach med Scottish Ensemble, arr. för stråkar: Dmitry Sitkovetsky
Dansare: Jozsef Forro, Eve Ganneau, Paul Pui Wo Lee, Csongor Szabo,
Danielle de Vries.

Peter Bohlin
18 sep 2015


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil