Artiklar från 2008 – till idag
Maragareta Lidström. Foto Cristian Hillbom
FALUN: Den konstnärliga ledaren för Kungliga Svenska Balettskolan, Margareta Lidström är i Falun för att se Stora Daldansens tävling NBBC och ge stöd åt sina studenter.
Dansportalens utsände träffar henne i foajén till Kulturhuset i Falun för en intervju.
Grattis Margareta! Fyra av fem av dina studenter gick till final – varav en blev tvåa och en kom på tredje plats.
Det känns väldigt bra. Man kan ju aldrig spå i förväg, det är alltid nerver med i spelet och det beror också på dagsformen. De har gjort väldigt bra ifrån sig.
Vad betyder tävlingen för dansarna?
Det är ett utmärkt tillfälle att få arbeta på ett material under en längre tid och att sedan få presentera det för en publik. Att ha ett mål att arbeta mot.
Vägen är allt, målet är inget säger man ju, det är processen som är viktig. Det är en morot att få komma på scenen och att få testa sig själv: Hur långt har jag kommit i min utveckling, håller det? De får feedback och det är värdefullt.
Hur väljer man ut vilka som ska åka till en tävling?
Alla som vill får anmäla sig till en första audition på skolan då vi tittar på en klass, dvs en träningslektion.
Det har varit jag, Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Kristin Kåge, Helen Perback och Anders Nordström och även Jonas Kåge, som har suttit i uttagningsjuryn under åren. Vi brukar vara tre. Det ska ju finnas en viss objektivitet och då är det bra att det är någon utifrån med i bedömningen.
Naturligtvis är det nyttigt att jag är med, som känner eleverna. Det är kombinationen som är viktig. Sedan har vi valt de som får jobba vidare på variationer med lärarna på skolan. Efter det blir det en andra audition då det slutligen bestäms vilka som ska tas ut.
Finns det något max- eller miniantal som får åka?
Det bestämmer de som anordnar tävlingen, i det här fallet ledningen i Falun. Vi har nog aldrig fyllt det någon gång, det är ju nivån på dansarna som avgör.
Hur långt innan börjar man den riktiga preparationen för en tävling?
Vi brukar ha den första uttagningen på hösten och så kör vi igång ett tag innan jul, sedan pågår det hela tiden fram till tävlingen på våren.
Nu har jag funderat på att lägga vår första audition litet tidigare, i början på höstterminen, för att få med litet fler juniorer. De kan behöva längre tid att förbereda sig, så jag tror vi ska tänka om lite grand. Sedan kommer den andra uttagningen ungefär 1–1,5 månad före tävlingen. De behöver få besked i tid.
Hur gamla ska de vara för att få tävla?
Juniorerna ska vara 14-16 år och seniorerna 17-19 år.
De ska ju göra två variationer (solodanser) i tävlingen, finns det föreskrivet vilka man kan välja?
Nej det gör det inte utan skolan får välja vad som skulle passa just den eleven.
Kan de som inriktar sig på modern dans också delta?
De är välkomna att göra audition, men som den här tävlingen är upplagd, krävs även en hög klassisk nivå. Det är ju möjligt att det kommer någon som har den tekniken, men ändå har valt att fördjupa sig i den moderna, och kan platsa.
Det sägs ju att den klassiska tekniken är bästa grundträningen för all typ av dans, stämmer det?
Det beror på vilken typ av modern dans man vill satsa på, men om man vill ha valmöjlighet att utföra all typ av samtida koreografi, även den neoklassiska, är den klassiska tekniken ett måste. Den nutida dansscenen är väldigt bred, så det är ju inte alltid nödvändigt.
Vi på vår skola vill ju utbilda eleverna till att ha den breda kunskapen och ha möjlighet att välja vad de vill göra när de går vidare.
Det är ju en lång utbildning och man börjar väldigt tidigt. Då är det svårt att veta vad man vill efter till exempel 10 år.
Ja, då är det bra att man har fått lära sig så mycket som möjligt. Det finns ju riktiga toppdansare både inom den moderna och den klassiska dansen men det är sällan man är topp inom båda.
Då jag var på Operan gjorde vi bland annat många verk av Jiří Kyliàn. Det var fantastiskt och jag var med i samtliga, men då man gav både Kyliàn och Balanchine samma kväll, var det inte helt enkelt att gå från många knäfall och mycket ¨floor work¨ till en ren hoppsats i klassiska Symfoni i C. Det blev både tungt och jobbigt.
Åker ni hem direkt efter tävlingen?
Vi åker på söndagsmorgonen efter prisutdelning och fest. Sedan var det meningen att eleverna skulle vara lediga på måndagen, men två av dem ska vara med i vår vårföreställning på Dansens Hus och koreograferna behöver dem redan samma dag för repetitioner.
Jag tycker man ska komma till Dansens Hus den 29 och 30 maj, då vi delar föreställning med Balettakademien. Sedan har vi en egen föreställning på Riddarfjärdsteatern 3-5 juni där vi dansar mer av det klassiska.
Det är roligt att se dansarnas entusiasm, när de får komma på scenen, något de verkligen längtar efter!
Anders Jörlén
20 mars 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision