Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Joan Laage "Strand". Foto Bruce Clayton Tom

Joan Laage "Strand". Foto Bruce Clayton Tom

Den som söker och finner, hon går vidare

UPPSALA: Haglunds före detta skola i Almunge norr om Uppsala är Sveriges buto-centrum. Där leds verksamheten sedan starten 1997 av SU-EN (född Susanna Åkerlund). Hon utbildade sig i Japan 1986-1994 och efter återkomsten till Sverige har hon utvecklats till en idéspruta av stora mått.

I Almunge leder SU-EN kurser och utbildningar, bedriver konstnärlig forskning, initierar projekt och leder SU-EN Butoh Company. Hon turnerar flitigt internationellt och har med tiden skaffat sig ett gediget kontaktnät.

SU-EN har gjort två dynamiska uppfinningar: Friktioner / Friction, den internationella performancekonst–festivalen i Uppsala vartannat år, och konceptet K.R.O.P.P. Det uttyds koreografi, rörlighet, omåttlighet, passion, projekt. Ord som jag förknippar med SU-EN är just passion och glädjen i att vara kreativ: Här är en konstnär som med entusiasm och framgång driver ett livsprojekt.

Koncept: K.R.O.P.P.
SU-EN har gjort två dynamiska uppfinningar:, Friktioner / Friction, den internationella performancekonst–festivalen i Uppsala vartannat år, och konceptet K.R.O.P.P. Det uttyds koreografi, rörlighet, omåttlighet, passion, projekt.

Ord som jag förknippar med SU-EN är just passion och glädjen i att vara kreativ: Här är en konstnär som med entusiasm och framgång driver ett livsprojekt.

K.R.O.P.P. hösten 2014
Det jag sett under rubriken K.R.O.P.P. har varit två genomtänkta samtal med prov på konstnärlig verksamhet, under avspända former. I höstas presenterades Gun Lund, som driver den experimentella ensemblen E=mc2. Tillsammans med maken Lars Persson startade hon 2010 det viktiga, aktiva, generöst mångsidiga dans- och konstcentrumet "3:e våningen" i Göteborg.

I Uppsalas imponerande, prisbelönta Konsert & Kongress-anläggning framfördes 22 november fem verk av Gun Lund. Därtill ledde SU-EN samtal med henne. En viktig del av samtalet handlade om Gun Lunds senaste storprojekt: Juniperus (latin för enbär) som framfördes på Axvalla Hed i augusti.

Gun Lund har tidigare drivit jätteprojekten I gudars skymning (1989) och Världens tak – Pamir i våra hjärtan (1993). Jag fäste mig vid en punkt som Gun Lund särskilt betonade i samtalet: vikten av att uppmuntra tjejer att tänka stort.

Väsentligheter skall, enligt känt recept, meddelas både muntligen och skriftligen, och dessutom upprepas ofta. I kategorin Tänka stort har Gun Lund dessutom själv föregått med utmärkt exempel.

K.R.O.P.P. 21 januari 2015
En kreativ triangel Japan - Sverige - USA presenterades nyligen, då SU-EN ledde samtal med två gäster: Satoshi Kudo från Japan och Joan Laage från USA.

Amerikanskan Joan Laage lärde SU-EN känna under sina studieår i Japan. Mångsidige Satoshi Kudo har studerat traditionella stridskonster, dans, akrobatik, gymnastik, film, teater och sång i Tokyo och New York. Nu verkar han med Sverige som bas.

Hur hamnade han då i Sverige? Mycket enkelt. Som ung man såg han Mats Eks Giselle, som gjorde ett oerhört intryc. Han började undra: Hur kan det komma sig att det skapas så stor konst i ett land som Sverige?

Gitarristen Ulrich Ruchlinski och Satoshi Kudo. Foto Uppsala Konsert & Kongress

Gitarristen Ulrich Ruchlinski och Satoshi Kudo. Foto Uppsala Konsert & Kongress

Tillsammans med gitarristen, teaterteknikern med mera Ulrich Ruchlinski visade Satoshi Kudo ett "work in progress" betitlat Arrow cause (svårt att översätta: Pil - orsak?). Även om detta stycke inte är färdigt visade Kudo prov på ett synnerligen intressant rörelsemönster: en dynamisk kropp i utsökt kontroll med knäna ofta nära eller i direktkontakt med golvet.

Ett grundtema i stycket är en sorts missförstånd på halvdistans, med uteblivna möten som resultat. Pilen förekommer inte fysiskt. Det gör däremot ett japanskt svärd.

Joan Laage visade ett halvtimmeslångt solo med titeln Strand. Laage dansar där i huvudsak upprätt, på två fötter, i utpräglat långsamma, ytterligt koncentrerade rörelser. Ett undantag är en central scen, där hon knäfaller, böjer sig mot golvet och lösgör sitt långa hår.

Efter detta framstår hennes rörelser som friare, mer svepande. I min enkla värld blev slutsatsen denna: Den som söker och finner, hon går vidare.

Det är förstås en vishet att bära med sig i livet. Ovanligt att skåda var att denna tanke framfördes rent kroppsligt.

Extra lång K.R.O.P.P. 26-28 mars
För första gången kommer K.R.O.P.P. i slutet av mars att innebära en tredagars festival med nutida dans.  Speciellt fokus: kvinnliga koreografer. Dansverk, föreläsningar och samtal. Det ser jag fram emot!

Peter Bohlin
26 jan 2015


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil