Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Raymonda, Finalen på första aktens drömscen ned Nadja Sellrup i centrum. Foto Hans Nilsson

Raymonda, Finalen på första aktens drömscen ned Nadja Sellrup i centrum. Foto Hans Nilsson

Pontus Lidberg, en första klassens överraskning

STOCKHOLM: Höstens stora satsning med Kungliga Baletten är en ny version av helaftonsklassikern Raymonda, i koreografi av Pontus Lidberg. Mycket tidigt fann han en egen stil som koreograf. Redan som ung dansare visade han, på en workshop i Operans Rotunda för många år sedan, hur en enkel form som en vinklad dansararm kunde föras vidare och förvandlas till en sorts självgående kugghjul.

1996-2003 var Pontus Lidberg dansare vid Kungliga baletten, Norska Nationalbaletten, Göteborgsbaletten och baletten vid Grand Théâtre de Genève. Sedan 2000 verkar han som koreograf. 2003 bildade han en egen produktionsenhet: Pontus Lidberg Dance.

Han har skapat flera dansfilmer, varav The Rain (2007) har belönats med ett flertal utmärkelser. Intensivt produktiv har han för scenen skapat ett stort antal originalverk för institutioner jorden runt. Med New York som bas är han en av svensk danskonsts stora exportartiklar.

Med 48 medverkande är Raymonda en jättesatsning av Kungliga balettens chef Johannes Öhman. Balettens original skapades i S:t Petersburg 1898 av mästaren Marius Petipa. I sin version har Pontus Lidberg kortat baletten till två akter och (tack och lov) avstått från originalets antikverade handling.

I det nya verkets koncept, utarbetat av Lidberg i samarbete med mångkunnige scenografen Patrick Kinmonth, är handlingen radikalt nedtonad. En dam, två herrar. Nästan viktigare är tidsangivelsen. 1898 invigdes också Stockholmsoperan.

Nadja Sellrup i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Nadja Sellrup i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Baletten börjar med att dansarna repeterar på scenen. Tidpunkten etableras omedelbart. Den medverkande balettmästaren bär en utsökt, svart 1890-talsdräkt med turnyr, ty balettmästaren är en kvinna. Joakim Stephenson är mycket elegant i sin första travestiroll.

Scenen är full av dansare. Snabbt blir det fart och fläkt över repetitionen. I de bästa scenerna börjar nya övningar innan andra slutat. Damer och herrar utför olika kombinationer samtidigt. Det blir trångt på scenen, marginalerna små. Dansarnas precision är beundransvärd. Här går koreografen tillbaka på den klassiska vokabulär han utbildades i. Mycket sevärt, hela tiden.

I en följande, lång scen repeterar tre dansare med balettmästaren. Vissa moment i den nya baletten fungerar inte riktigt som de ska. En ung, säker dansör griper in. Konflikter uppstår. 

Nadja Selltup och Vahe Martirosyan i Raymonda. Foto Hans Nilsson

Nadja Selltup och Vahe Martirosyan i Raymonda. Foto Hans Nilsson

När ballerinan vilar i sin loge kommer den unge dansören för att ge henne en röd ros. Den följande scenen är vacker som en dröm, när de två dansar med en kår av femton dansöser i tutuer som skiftar från rosa till rött. Pontus Lidbergs vackra rörelsefantasi är sig lik. Att han dessutom hade en sådan utsökt känsla för att skapa dynamiska, spännande gruppformationer var för mig en härlig överraskning.

Andra akten är ett "divertissement" – underhållning i form av ett pärlband av vackra dansscener, till ett urval av Aleksandr Glazunovs dansanta melodier. Originalets stora, klassiska duett har Lidberg koreograferat "efter Marius Petipa". Därutöver har han skapat en svit härliga karaktärsdanser (i stövlar och klackar) och imponerande koreografier för balettkår.

Herrarna briljerar med piruetter och höga hopp. Damerna är kvicka och eleganta i distinkta stegkombinationer och lägre hopp. Dansarna verkar trivas förträffligt. Jag tycker att det riktigt lyser av dansglädje om dem. Ett charmerande inslag utgörs av en dans för fem par barn.

Ballerinan (Nadja Sellrup) i sins loge. Foto Hans Nilsson

Ballerinan (Nadja Sellrup) i sins loge. Foto Hans Nilsson

Så vitt jag vet har Pontus Lidberg hittills utmärkt sig i enbart moderna idiom. Till den grad fräsch, uppfinningsrik och fartfylld är koreografin att han härmed framstår som en värdig arvtagare till de stora 1800-talsmästarna. Det var för mig en första klassens överraskning!

Jag tyckte det var förfärligt synd att baletten tog slut. Vad ska jag då säga om avslutningen (fyndig, originell!) utan att säga för mycket? Kanske detta: Den som väljer dansen förblir inte ensam.

Patrick Kinmonth har designat små konstverk till vackra, utsökt detaljrika kostymer. I karaktärsdanserna bidrar de dessutom till rörligheten i dansen, med delade kjolar och svepande jackor i glänsande tyger. Jag gissar att den duktiga personalen på Operans ateljéer har varit febrilt verksamma.

Som scenograf har Kinmonth skapat ett scenrum där perspektiven växlar snabbt. Framifrån, bakifrån? Kinmonth använder här en sorts modern motsvarighet till Drottningholmsteaterns "changements à vue": stora scenväxlingar inför publikens ögon. Denna arkitektoniska kontrast motsvaras i baletten av övergången från repetition till färdig föreställning, och i rollerna av motsatsen mellan scenartisterna och de individer som repeterar. Lidbergs och Kinmonths Raymonda är ett mycket välbyggt verk.

Dragos Mihalcea i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Dragos Mihalcea i andra aktens stora pas de deux. Foto Hans Nilsson

Huvudrollerna
I de tre roller som speglar både in- och utsidor har hela tre lag annonserats. Premiärkvällen dansades titelrollen av Nadja Sellrup med den beundransvärda kombination av säkerhet och personlighet som är hennes adelsmärke. Dragos Mihalcea som hennes partner visade stor auktoritet och vacker teknik. I rollen som den unge dansören visade nye, spännande Vahe Martirosyan hög energi och god säkerhet.

Verkets titel
Denna balett borde rimligen väcka internationell uppmärksamhet. En reservation jag har gäller verkets titel. Med Julia och Romeo valde Mats Ek något som skiljer hans balett från alla andra. Denna Raymonda, som skiljer sig så radikalt från originalet, skulle ha förtjänat något liknande. Det kunde skett med enkla medel, till exempel genom tilläggande av ett årtal.

Peter Bohlin
2 dec 2014


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil