Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

Nadja Sellrup i Cantus in Memory of the Dancing Queen. Foto Mats Lindgren

Hjärtat i svensk dans drar mot norr

PITEÅ: Sveriges danscentrum förflyttades norrut – till 65:e breddgraden för att vara exakt – när Dans i Nord höll sin Festival i Piteå.

Magneten som drog talangerna mot norr är den dynamiska konstnärliga ledaren för Dans i Nord: Marie Larsson Sturdy. Det är hennes andra år på posten och hon har redan ingjutit ny energi i regionen.

Till årets festival hade hon samlat det bästa av nordisk dans till öppningsföreställningarna. Första kvällens gala bjöd på en betydelsefull premiär i form av Joakim Stephensons Falling into Place med musik av Hugo Therkelson, båda dansare i Kungliga Baletten.

Falling into Place, repetitionsbild. Foto Amansa Stephenson

Falling into Place, repetitionsbild. Foto Amansa Stephenson

Joakim Stephenson berättar för Dansportalen: "Jag ville berätta något personligt från min värld och beröra vad jag har varit med om för ett par år sedan när jag var i obalans och upplevde att jag inte hade den vanliga kontrollen på mig själv och livet. Det var den kamp mellan balans och obalans som rådde då, som jag tyckte var både utmanande och jobbig. Det intresserade mig att undersöka den och ta med det in i verket

Det handlar också om kontroll / ickekontroll över olika processer – även över verket i sig – och om samarbetet med dansarna, om mig själv, min kreativitet och –  helt enkelt om livet – samt om själva strävan efter balans, att låta alla pusselbitar få ta sin tid att falla på plats, oavsett hur de faller.

En kollega och vän sa till mig: 'Honey! You are not falling apart, you are falling into place'. DET är vad historien handlar om."

Med stöd av enighet och individualism, ingick koreografin ett symbiotiskt förhållande med Therkelsons fantasieggande ljudlandskap. Från den inledande hopträngda gruppen tassande i dunklet bryter sig individer ut ensamma och i par för att samlas i en slutlig harmonisk gemenskap.

Stephenson har bearbetat skiftningarna i dynamik och struktur övertygande och skickligt, användande energins ebb och flod, i dunkel belysning som punkteras av uppblossande strålkastare riktade mot publiken.

Daria Ivanova, Mia Hjelte och Jeannete Diaz-Barboza, repetitionsbild. Foto Amanda Stephenson

Daria Ivanova, Mia Hjelte och Jeannete Diaz-Barboza, repetitionsbild. Foto Amanda Stephenson


De sex dansarna, Jeannette Diaz-Barboza, Mia Hjelte, Daria Ivanova, Dawid Kupinski, Jérôme Marchand och Dragos Milhalcea, som hämtats från toppskiktet i Kungliga Baletten, bildade en sammansvetsad kår när så erfordrades men fann ändå sin egna identitet i solon och duetter. Särskilt minnesvärd var duetten mellan Ivanova och Marchand, en spännande blandning av sensuellt samspel och uttrycksfull rörelse.

Musik och dans bildade perfekt harmoni i Jerome Robbins Suite of Dances framförd av Tim Matiakis och Ulrika Edström på cello. Verket har alla kvaliteter hos Robbins skapande genius: avslappnade naturliga rörelser interpunkterade av plötsliga utbrott av virtuositet för att sedan utan åthävor glida över i folkliga danssteg. Stundtals helt enkelt stampas rytmen fram, stundtals var dansen ren klassicism och Matiakis framförande innefattade allt detta.

Yolanda Correa och Dirk Weyershausen i Svansjön. Foto Erik Berg

Yolanda Correa och Dirk Weyershausen i Svansjön. Foto Erik Berg


Det är tydligen över 40 år sedan publiken i Piteå senast såg Svansjön – framförd av Kungliga Baletten. Nu hade man infogat andra aktens pas de deux som mottogs med värme. Den oförsonliga svärtan hos svarta lådans scenrum utgjorde en utmaning för Yolanda Correa och Dirk Weyershausen från Norska Nasjonalballetten.

Hennes förfinat estetiska linjer och oklanderliga fotarbete klarade eldprovet att granskas på nära håll och hennes följsamma torso och armar fogade passion till precisionen. Weyershausen spelade sin roll och gav fysiskt och känslomässigt stöd som skapade ett sant partnerskap. 

De följde upp med en glädjefylld och övertygande duett ur Christopher Wheeldons Polyphonia, där Wheeldon lindar in och viker ihop ballerinan med origami-liknande skicklighet till högst originella former.

Den andra klassiska duetten, Le Corsaire (Korsaren), med Minji Nam och AdiLiJiang Abudureheman började i glad och säker stil så det blev en desto större besvikelse när de på grund av en skada, inte kunde runda av med sina solon och codan.

Joseph Sturdy premiärvisade Hamlet, en omarbetning av två duetter från ett tidigare helaftonsverk. En grubblande och bekymrad Hamlet och en lika osäker Ofelia föses ihop av beräknande föräldrar. Deras påtvingade möte erbjuder rikt känslomässigt material till koreografen och Joseph Sturdy tar tillfullo vara på möjligheterna i en intrikat och oroande duett för Laura Lamy och Tristan Robilliard. Efterspelet, Hamlets möte med Gertrude, Solene Nusbaum, bjöd på ett starkt solo och och en kort effektfull duett.

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Foto Fanny Oldenburg

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Foto Fanny Oldenburg


Kvällen fick en perfekt avslutning med Christian Spucks Grand Pas de Deux med Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström, två av Sveriges mest älskade dansare. Det refererar till ett stort urval av välkända klassiska duetter och får extra värde när kontrahenterna har genomgått ekluten att ha dansat dessa roller. Så var fallet med dessa båda erfarna artister som inte missade en enda  poäng.

Marie Lindqvist har en komisk ådra som aldrig till fullo utnyttjats; hennes närsynta stirrande och ständiga pyssel med att rätta till glasögonen var obetalbart medan Jan-Erik Wikström undvek att bli golvad av hennes handväska in i det sista. Jag tror matchresultatet var oavgjort!

En koreografisk fullträff
Som representation av svensk dans är Stockholm 59° North's aktuella program en fullträff. Det förenar tradition med nyskapande genom ett brett urval av toppkoreografer – och alla inhemska.

Traditionen representeras av Birgit Cullbergs Pulcinella och Pimpinella. Tidlösheten hos de kvicktänkta karaktärerna i Commedia dell'arte och vältaligheten i hennes koreografi garanterar att stycket inte känns omodernt, speciellt när det framförs med livfullhet av Gina Wei-Mun Tse och Arsen Mehrabian.

Mats Eks Meningslösa Hagar fullföljer den koreografiska linjen med en ömsint, pastoral duett. Nadja Sellrup och Jens Rosén gav sina karaktärer tyngd och jordnära enkelhet i en tolkning med absolut integritet.

Två nutida och kontrasterande verk visade det bästa av det nya i svensk koreografi. Giovanni Bucchieris Cantus in Memory of the Dancing Queen är ett imponerande verk: mörkt och djupsinnigt med apokalyptiska undertoner. Stämningen  skapas av Stefan Levins omarbetning av Bachs musik som ger moderna resonanser till hans Matteuspassion medan Diana Orvings effektfulla kostymer för tankarna till det primitiva och det samtida.

Bucchieris koreografi har något av allt detta och mer därtill: dess muskulösa kraft är betvingande men den innehåller även något djupare likaså betvingande. Dansparens långsamma cirkulerande, fysiskt tätt inpå men känslomässigt återhållet, ställs mot livfull dans av de formidabla gruppen av Sellrup, Diaz-Barboza, Mehrabian och Oscar Salomonsson.

Jens Rosén i Mats Eks Meningslösa hagar. Foto Mats Lindgren

Jens Rosén i Mats Eks Meningslösa hagar. Foto Mats Lindgren

Pontus Lidbergs Tactile Affinity utformad till musik av David Lang och Philip Glass är ett coolt stycke koreografi. Coolt i konventionell känsla av stillhet men även i den moderna betydelsen av slanguttrycket för sofistikerat.

Långt ifrån lättviktigt är det rikt på detaljer och skärpa, det synbarligen naturliga flödet i rörelserna kräver utomordentligt kunnande. Mest imponerade Nadja Sellrup, en av Sveriges främsta dramatiska dansare, som transformerades till en varelse av flödande skönhet.

Hennes duett med Oscar Salomonsson, deras båda kroppar, fångande och fallande, var en studie i intim harmoni. Häftig ljussättning av Martin Säfström formade hela avsnitt i silhuett och gav extra krydda utan att nånsin förlora verkets inneboende grace och skönhet.

Att se styrkan hos den svenska danstradtionen och dess uttryck i levande neoklassicism visar på en livlina för Kungliga Balettens framtid i dessa förändringens tider.

Maggie Foyer
25 sep 2014
Översättning Anders Jörlén


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil