Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Amandine Albisson, Mathieu Ganio och ensemble. Foto Agathe Poupenay/ONP

Amandine Albisson, Mathieu Ganio och ensemble. Foto Agathe Poupenay/ONP

Höga förväntningar infrias delvis

PARIS: Att se Parisoperans balett i ett klassiskt program med verk av George Balanchine och Benjamin Millepied innebär högt ställda förväntningar och mina reflexioner är färgade av det. Generellt är det ett ypperligt kompani som bjuder på en njutbar danskväll.

I nyuppsättningen av Palais de Cristal (Symfoni i C ) möts man i första satsen av röda(!) tutuer, långt från den mest spridda versionen med genomgående vita kostymer. Amandine Albisson och Mathieu Ganio öppnar i ganska högt tempo och dansar elegant och säkert.

Men de för Balanchine så karakteristiska höftförskjutningarna som ger satsen sitt ”sväng” bara antyds av samtliga dansare. Det är alldeles för lite och är en trend hos många klassiska dansare idag, att slipa bort sådant som ofta innefattar den koreografiska kryddan.

Det är förstås Ms. Neary som har ansett att det är gott nog i sin uppsättning, men jag håller inte med. Jag har själv sett Colleen Neary på sin tid i New York dansa denna klassiker med betydligt mer av den lite jazziga twisten.

Marie-Agnès Gillot och Karl Paquette i andrasatsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Marie-Agnès Gillot och Karl Paquette i andrasatsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

I den andra satsen som är verkets adagio ser vi den långa Marie-Agnès Gillot, flankerad av Karl Paquette. Denna romantiska sats bjuder på svartblå kostymer, det känns ”annorlunda”, då inser jag att fler överraskningar är att vänta.

Koreografin utfördes med viss stelhet, ibland med översträckta armar och förvånansvärt låga arabesquer, dock inte i pencheér (framåtlutad arabesque). Kanske var det nerver som anades hos ballerinan, men det mjuka flytet saknades och hon band inte samman rörelserna fullt ut.

De två halvsolistparen lyste i utsökt väldansade partier, något jag ska återkomma till.

I denna nyproduktion har flera justeringar av detaljer gjorts som jag nämnt. Satsen avslutades med huvudsolisten i sin liggande pose med passionerat korslagda armar över bröstet, något som Balanchine absolut kan tänkas göra men för mig var det nytt. Publiken var i alla fall ytterst uppskattande, denna andra sats ses ibland som den mest betydelsefulla.

Valentine Colasante och François Alu i tredje satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Valentine Colasante och François Alu i tredje satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Sats tre är en sats med många hopp, solisterna Valentine Colasante och Jean-Pierre Raveau flyger in på scenen som kraftpaket och sätter an tonen med dansglädje och utstrålning. Det är friskt och frejdigt, också här ett snabbt tempo. Vitamininjektionen fortsätter, denna gång gäller grön färg.

Den fjärde och sista satsen flyter samman med finalen och är en otacksam uppgift att göra något av. Den är kanske en tredjedel så lång som den första satsen, före finalen. Dessutom innehåller koreografin knöliga och ibland rent osköna vinklar och passager som inte precis lyfter solisten.

Premiärdansösen Nolwell Daniel brottas med problemen tillsammans med partnern Emmanuel Thibault. Det går så där, linjer och den precision som krävs i denna sats lyckas inte helt.

Det spretar, kort sagt. Daniel är säkert en utmärkt dansös men hon passar tyvärr heller inte in bredvid de andra tre solistdansöserna. Till sist blev kostymerna blekrosa och tutuerna i kåren av en gräddfluffmodell.

Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

Nolwenn Daniel+Pierre-Arthur Raveau i fjärde satsen. Foto Agathe Poupenay/ONP

I finalen blandas alla dessa kulörer till en tvivelaktig färgfest i denna i Sverige traditionellt helvita balett.

Tradition är en sak och historia en annan. Originalkostymerna från 1947 som kreerades av Leonor Fini, var flerfärgade. Även New York City Ballet har haft svarta inslag i det vita. Mode- och i detta fall kostymskaparen Christian Lacroix säger sig ha velat återvända till källan, skapa en lätt moderniserad barockkänsla med färger inspirerade av rubin, smaragd, safir.

Intrycket i finalen blir otvivelaktigt brokigt (läs, rörigt). Även här hade en del tekniska svårigheter skalats bort för hela ensemblen i verkets höjdpunkt och slutkläm. Det kan låta petigt men jag tycker det är lite synd att steg som utfördes för 30-40 år sedan har valts bort.

Ballet de l'Opéra de Paris
Palais de Cristal (Symfoni i C
)
Koreografi: George Balanchine
Musik: Georges Bizet
Kostym: Christian Lacroix
Ljussättning: Madjid Hakimi
Instudering: Colleen Neary

Marie Louise Waldenström
7 juli 2014


  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil