Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

Dynamisk dans från det rika Afrika

STOCKHOLM: Under rubruken Destination Joburg-Maputo genomförde Dansens Hus i Stockholm under april en både ambitiös och lovvärd satsning på den livaktiga, afrikanska kultur som alltför ofta kommer bort bland mediernas dramatiska rapporter om krig, svält och utländsk utsugning.

Här dansades av liv och lust. Presentationer före och möjlighet till samtal efter föreställningar gav möjligheter till mer personliga möten.

En sensationell version av Svansjön var huvudnumret. En särskilt glad överraskning var också en dansare och en musiker från Moçambique.

Svansjön av Dada Masilo. Foto John Hogg

Svansjön av Dada Masilo. Foto John Hogg

Svansjön
Fjorton dansare, en timme. Musik av Tjajkovskij, Steve Reich, Rene Avenant, Saint-Saëns och Arvo Pärt. En uppfriskande, sympatisk, respektlös, fascinerande föreställning med passion, allvar och en alldeles särskild dansglädje.

I centrum: en magnetisk, smärt ung dam som vibrerar av energi. Det är hon som är Odette. Det är också hon som är föreställningens koreograf. Dada Masilo är ett namn att lägga på minnet.

Efter inledning till Tjajkovskijs avslutningsmusik till Svansjön anges tonen med en dynamisk skådespelarmonolog där balettschabloner ventileras och ställs på huvudet. Därmed inbjuds åskådaren snabbt: Håll i hatten! Här kommer en åktur som inte liknar någonting annat!

Efter denna välfunna inledning blir innehållet i verket det väsentliga. Den unge mannen väljer inte den unga vackra tjejen utan i stället en ung man som dansar i tåskor till Döende svanen-musik. Både herrar och damer bär vita tutuer, om än ovanligt täta. När den unge mannen gör entré i vita långbyxor är det han som ser avvikande ut.

Dansstilen kunde beskrivas som en glad blandning av afrikansk dynamik, modern dans och klassisk balett. Scener staplas effektivt på varandra.

Dada Masilo - dynamisk koreograf och storartad dansös. Foto John Hogg

Dada Masilo - dynamisk koreograf och storartad dansös. Foto John Hogg

Mot slutet, till musik av Arvo Pärt, framträder hela ensemblen i för verket ovanligt stillsam dans, i enbart svarta långkjolar. Denna scen skiljer sig i så hög grad från resten av verket att den manar till eftertanke. Efter någon sådan ligger det plötsligt nära till hands att dra slutsatser av allmängiltig art: Det är inte viktigt vad som är svart och vitt, eller vem som är svart och vit, man eller kvinna. Skillnaderna finns – och leve dem! -– men det viktiga är att människor ser, accepterar och beundrar eller till och med älskar varandra.

Den drivande kraften bakom verket är alltså Dada Masilo, född i Soweto för knappt 30 år sedan. Bakom sig har hon en bred utbildning i dans, från bland annat Dance Factory i Johannesburg och PARTS i Bryssel.

Dada Masilo började undervisa redan som tonåring, och hon fortsätter att utbilda unga dansare. Men det är som koreograf hon har vunnit den stora, välförtjänta internationella uppmärksamheten.

På sin opuslista har Dada Masilo redan verk som Romeo och Julia, Carmen och en Ofeliabetraktelse som heter The Bitter End of Rosemary. Plus verk som Dancing with Dada. Något mer av henne och den dansglada ensemblen vore en önskedröm, så härmed framför jag en stilla bön om nåd.

Panaibra Gabriel Canda. Foto Arthur Fink

Panaibra Gabriel Canda. Foto Arthur Fink

Mångsidig solist från Moçambique
En prima överraskning var Panaibra Gabriel Canda, som i slutet på 1990-talet startade Culturarte, den första ensemblen för modern dans i Moçambique. I Time and Spaces: The Marrabenta Solos uppträder han ensam som dansör tillsammans med den förstklassige gitarristen Jorge Domingos. Denne spelar på en gitarr som med hjälp av en fotpedal förvandlas till fem olika stränginstrument.

I sitt danssolo talar Canda mycket. Tack och lov visas en översättning till engelska på fondväggen: Canda är nämligen lusofon – portugisisktalande. I några korta stycken redogör Canda för sin bakgrund, och den är mångskiftande. Under 400 år var Moçambique en portugisisk koloni. Efter befrielsen 1975 infördes en kommunistisk folkrepublik, som avlöstes av en demokrati. Inte nog med detta. Candas far härstammar från Bethani, en av landets många folkgrupper, med egna traditioner, öden och kulturer. 

Canda håller fram de olika faktorerna som pusselbitar som han kombinerar på olika sätt. Vad är han då? En liten, svart, lusofon, kommunistisk moçambiquier, en demokrat som valt dansen som uttrycksmedel? Eller möjligen något mer?

Candas dansanta sökande efter en identitet är samtidigt en snabblektion i en ung nations moderna historia. I Moçambique finns tio provinser. Huvudstaden Maputo räknas därvid som en egen enhet.

Det finns fler faktorer att beakta: Marrabenta är en musikform som växte fram i Moçambique från 1930-talet och framåt. Den kan beskrivas som en kombination av moçambiquiska dansrytmer och portugisisk folkmusik – mycket medryckande.

Canda skapade verket 2010 och har därefter kunnat turnera vida omkring. Synnerligen sevärt, både för artisternas och hela landets skull.

Panaibra Canda och gitarristen Jorge Domingos. Foto Arthur Fink

Panaibra Canda och gitarristen Jorge Domingos. Foto Arthur Fink

Sammanfattning
Dansens Hus Afrikafestival var ett förträffligt initiativ. En risk därvid är förstås att ivriga åskådare börjar ropa: Ro hit med mer. Undertecknad försöker behärska sig, men det kan inte hjälpas att det anarkistiska valspråket gör sig påmint: Allt genast!

Peter Bohlin
25 april 2014


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil