Artiklar från 2008 – till idag
STOCKHOLM: Cullbergaletten inleder danssäsongen på Dansens hus med ett verk av Jefta van Dinther, holländsk-svensk koreograf verksam i Amsterdam, Stockholm och Berlin.
Verket Plateau Effect är ett samarbete med Cullbergbaletten och hade urpremiär i Amsterdam i somras, föreställningarna på Dansens Hus utgör dess Sverigepremiär.
Koreografens programförklaring låter så här i programhäftet. "Med Plateau Effect vill jag fortsätta utveckla utforskandet av varseblivning och sinnesanalogi, alltså sammansmältning av element från olika sinnesområden."
"Jag vill att kroppen, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas. Jag vill ge publiken en möjlighet att vistas i något som de inte känner igen."
"Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning."
Efter att ha sett verket finner jag koreografens målsättningar ytterligt långtgående.
Jefta van Dinther föddes 1980, växte upp i Sverige och flyttade till Nederländerna, där han 2003 utexaminerades vid institutionen för Modern Theatre Dance, MTD, i Amsterdam School of the Arts.
Nyligen blev han tillsammans med Frédéric Gies utnämnd till konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har tilldelats Birgit Cullberg-stipendiet och fick våren 2013 ett treårigt verksamhetsstöd från Kulturrådet och Stockholms stad.
I Plateau Effect medverkar nio dansare. Verket börjar med att sju dansare står framför en ljusgrått tygsjok som täcker hela scenöppningen på Dansens Hus stora scen. De formerar veck och gömställen i det mjuka tyget, och börjar röra munnarna till singback, först en sedan alla.
Verket består därefter av en serie aktioner. Först lossar de medverkande tyget från en råstång som sänks ned. Därefter samlas tyget ihop i sjok, breds sedan ut och manipuleras med linor som hänger kors och tvärs över scenen.
De medverkande drar i linorna, ofta energiskt med hel kroppstyngd, och de ändrar linornas positioner med hastiga förflyttningar. Det stora, ljusa tygsjoket antar skiftande former av stiliserad segelduk, som mot slutet av sekvensen surras och binds med linorna.
I en följande sekvens breds tyget ut på golvet och rullas ihop, från vänster till höger över hela golvet, till en tjock slang. Under rullandet påbörjas antydningar till duetter som dock snabbt upphör.
Rullen fästs i takhöjd i scenöppningen och hänger i en båge mot fonden, där andra änden fästs i en stor, kvadratisk fondvägg mönstrad i olika nyanser av grått.
Därefter börjar ett solo, med accent i överkroppen. En dansös tar av sig sin tröja. Under den bär hon en gul tröja över svart behå. Hon drar i tröjan medan övriga samlas i dunkel vid fonden. När de börjar röra sig fram emot åskådarna tänds taklampor ett ögonblick före blackout.
Verkets kostymer består av mjuka, långa benkläder till linnen, tröjor, skjortor, allt enfärgat, med två undantag. Designfaktorn är obetydlig. Detta förekommer emellanåt i nya verk. Jag undrar om det betyder något mer än att kostymering inte är viktig.
Ljudbandets volym är i långa stycken hög, och så dov att det verkar som om teaterns stolar vibrerar.
Tygmanipulationerna i detta verk framstår som det väsentliga. Där bestämmer funktionen rörelserna.
I sin programförklaring verkar koreografen inte intresserad av tolkning. Rörelseinnehållet utgör för mig heller inte underlag nog för en sådan. Verket framstår därför för mig mest som en redovisning av ett arbetsmaterial.
I programhäftet finns ytterligare två texter med mångordiga, långtgående slutsatser om verket. Jag undrar så vem som skrivit dem.
Ledarskifte i Cullbergbaletten
31 augusti slutade Anna Grip som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten. Fram till årsskiftet kommer ensemblen att ha en tillförordnad konstnärlig ledning, i form av uppdragsledaren och producenten Monica Fredriksson, konstnärliga koordinatorn Jane Hopper samt repetitionsledarna Lisa Drake och Thomas Zamolo. Dansarna är 14, plus fem tjänstlediga.
Peter Bohlin
19 sept 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision